Typotex, 2013 - Képfilozófiák sorozat
Dr Osman Péter ismertetése
Martos Gábor
MŰKERESKEDELEM
Egy cápa ára
Typotex, 2013 - Képfilozófiák sorozat
Dr Osman Péter ismertetése
„Martos Gábor (1953; művészeti író;
a MúzeumCafé főszerkesztője) 2000 óta foglalkozik intenzíven a műkereskedelem
elméleti kérdéseivel. Miután több száz cikket írt ezekkel kapcsolatban hazai és
külföldi lapokban, 2011-ben – Magyarországon elsőként – az ELTE Filozófiatudományi
Doktori Iskolájában PhD fokozott szerzett a témából.” – olvasható a Typotex
ajánlójában. E könyve számunkra itt azért különösen izgalmas és tanulságos,
mert amit a műkereskedelemről elmond, az igen sok egybeesést ill. párhuzamot
mutat a gazdálkodásban hasznosítható immateriális vagyonelemek értékének és
árának kérdéskörével. Ennek alapja, hogy a műtárgy maga is egyedi alkotás, és –
ha különféle módokon is – a sikert elérőkben kiemelkedő szellemi teljesítmény
testesül meg. E különlegessége okán válhat belőle, számos kritikus tényezőnek,
jellemzőnek köszönhetően, befektetési eszköz. Szintúgy igen tanulságosak emellett
azok a markáns eltérések is, amelyekkel az immateriális vagyonhoz és annak
árucikként való viselkedéséhez képest itt találkozunk.
Néhány idézet a könyvből:
Amit alaptételnek tekinthetünk: „"Egy
árucikk értéke nem annak igazi természetétől, hanem az emberek véleményétől
függ, még akkor is, ha ez a vélemény teljességgel téves." Antonio de
Covarrubias y Leyva (1514/24–1602) spanyol jogtudós”
A "szcenárió": ϴ „Kezdetben
volt a műtárgy; és a műtárgy szép volt, és az emberek a műtárgyat a szépsége
miatt szerették. Persze a műtárgynak akkor is, amikor még "csak"
szépség volt, volt már "értéke": megrendelték, kifizették (ne feledjük:
az is a fizetség egyik módja lehetett, ha az alkotó – akár például udvari
festőként – hónapokig, évekig élvezhette a megrendelő vendéglátását),
adták-vették, csereberélték, ajándékozták, hagyatékozták, örökölték. Számon
tartották a különböző inventáriumokban ugyanúgy, mint az ezüst asztalneműt, a
drágakövekkel kivarrott díszruhákat, a családi ékszereket, vagyis a valódi anyagi
javakat.” ϴ „Ha nagyon sarkosan akarunk fogalmazni, akkor azt is mondhatjuk,
hogy egy műtárgynak nagyjából a 19. századig alapvetően csak kétféle irányból
kiinduló megítélése volt: egy a "szakma" és egy a
"közönség" felől érkező. A "szakmaiba" tartozónak tekinthető
(egyébként mind a mai napig) minden olyan ítélet, amely a kollégák, a gyűjtők,
a műértők, később a kritikusok, az esztéták, a művészetfilozófusok, még később
a művészettörténészek, a muzeológusok, a kiállításrendezők – manapság pedig a
kurátorok – felől közelít meg bármilyen műtárgyat, művészi alkotást. (…) A
"másik oldalról" pedig ott állt a műtárgyakkal szemben a közönség,
aki eleinte csakis mint (részben kiváltságos) szemlélő találkozhatott a művészi
alkotásokkal, később azonban egyfelől egyszerű múzeum-, illetve
kiállításlátogatóként, másfelől pedig vásárlóként fejezhette ki a véleményét
egy adott művészről, illetve műről. (…) Ez a "kétpólusú" megítélés
hosszú évszázadokon át kiválóan "pozícionálta" az egyes műveknek (és
az azokat alkotó művészeknek) a világban elfoglalt helyét, egészen addig, amíg
egyszer csak be nem lépett közéjük egy harmadik, teljesen másfajta "művészeti
értékmérő": a műtárgypiac pénze. Ami ekkor már nem (vagy nem csak) a
művekért alkalmanként korábban is kifizetett egyszerű, hétköznapi vételár lett,
hanem a műkereskedelem által lassan az egyetlen igazi "értékmérőnek"
elfogadott, a nagyközönség részéről pedig emellett még egyenesen szinte
"fetisizált" (rendszerint természetesen nagyon nagy) pénz, ami szép
lassan átvette a művészetet kanonizáló összes korábbi szerepet a
"szakmától" és a "közönségtől" (ha másutt nem is, de a
médiában mindenképpen).”
Továbbá: ϴ „Emlékszem világosan,
hogy nem csak Munkácsynak volt az a kívánsága, hogy "eladható
képeket" kell festeni, hanem abban a művészi körben aszerint volt valaki
taksálva, hogy milyen üzleteket bonyolítanak le velük a képkereskedők.” –
Marton idézi Rippl-Rónai József visszaemlékezéseiből ϴ „Tehát a pénz mint a
műalkotás (egyre kizárólagosabb) értékmérője? Bizony, ez mindinkább így látszik
lenni. Judith Benhamou-Huet francia műtárgypiaci szakértő például arra a maga
által feltett kérdésre, hogy "Mi a műalkotás?", már egyenesen így
válaszol: "A piac vezető figurái, de leginkább az aukciósházak prózai
meghatározással szolgálnak: minden, ami pénzt hozhat, műalkotásnak minősül. (…)
A bizonytalan meghatározásnak egy a célja: sok pénzt keresni rajta." A
magyar Lakner József ugyanezt, bár kissé más megközelítésből, de a lényegét
tekintve szinte ugyanúgy fogalmazza meg: "Az a műtárgy, amit az adott kor,
az adott társadalom annak tart. Mit tart annak? Azt, amit a műkereskedelem
forgalmaz."” ϴ „Amióta kultúránk ugyanolyan készségesen kötelezi el magát
mind a muzealizálás (sic! – OP), mind a marketing elve mellett, azóta a múzeum
sem csupán a kultúrához kapcsolódik – amiként a művészeti vásár sem csupán a
piachoz köthető. A múzeumban megszentelődik az az áru, amellyel aztán a
művészeti vásáron kereskednek. (Ezt Martos részletesen kifejti, és a
fejtegetéseire a későbbiekben ki is térünk. Amint Martos is bemutatja, a múzeumokban
történő kiállítás igen jó eszközül szolgálhat a műtárgy piaci árának erőteljes
felsrófolására. – OP) (…) A műalkotások
ára kulturális rangjuk cégére is (kiemelés tőlem – OP) – nemegyszer
megnehezítve, egy-egy mű megvásárlását ugyanazon múzeum számára, amely megelőző
kiállításpolitikája révén felsrófolta az árat. Az árak természetesen a piac törvényei
szerint alakulnak (csak ne higgye senki, hogy azok átláthatóak vagy legalább
logikusak! – OP), és ezért könnyen keltik azt a benyomást, hogy a művészet
puszta áruvá silányul, amellyel a pénzüket befektetni szándékozó
spekulálhatnak.” (És Martos könyve is meggyőző bizonyságokkal szolgál arra,
hogy gyakran ez maga az igazság! – OP) ϴ „Gyakran van szó társaságokban a képek
túlságos áráról. Azt mondják, abnormis, hogy egy nagy piktor többet kapjon egy
képért, mint amennyit egy nagy államférfi, egy lángeszű bíró (vagy akármiféle)
egy egész életen át szerezhet a működésével. No én ezt nem irigylem a
festőművészektől, de bizonyos kifogásaim és kételyeim nekem is vannak. Az
például az én fejembe se fér, hogy egy szép major egy szép erdővel, a háta
mögött egy kis réttel, néhány gyönyörű fával többe kerüljön és többet érjen egy
képre festve, mintha örökáron megveszem természetben. Ez bolondság. De miért
volna a bolondság egy kisebb bázis, mint az okosság? Mivelhogy ez is, az is
megvan az emberekben. Éppen olyan jól lehet építeni az egyikre, mint a
másikra.” Mikszáth Kálmán: Öreg szekér, fakó hám - Budapest 1901 ϴ „A műtárgyak
azok közé a javak közé tartoznak, amelyeknek a magas ára csak fokozza a kívánatosságukat.
Egy műalkotás (…) csak akkor válhat igazi
státusszimbólummá, ha az ára azzá teszi. (Kiemelés tőlem – OP) (…) Nyilván
nem véletlen tehát, hogy amikor a 2004-es Turner-díjas (a Turner-díj az
Egyesült Királyság legnagyobb publicitású művészeti díja, amelyet a híres
festőről, J. M. W. Turner-ről neveztek el, s évente egy 50 évesnél fiatalabb
vizuális művésznek ítélik oda a nagyhírű Tate Gallery szervezésében – OP)
Jeremy Deller brit videó- és installációművészt megkérdezték, hogy "miről
ismeri fel, hogy valami művészet-e, röviden és velősen válaszolt: az
áráról."” Piroschka Dossi: Hype! Művészet és pénz - Corvina Könyvkiadó,
2008 ϴ „A modern párizsi műkereskedelem gyakran aggasztóan hasonlít a
"show business"-re. A műkereskedők már nem tesznek egyebet, mint hogy
ügyesen és nagy ügybuzgalommal lebonyolítják a képeladást, és a művészet
üzemszervezésével, korszerű propagandamódszerekkel úgy népszerűsítik a művészek
nevét, mint az autómárkákat. Így "kreálnak" hírességeket. A
kiállítások, amelyeket némely párizsi művészi galéria manapság rendez, a
rafinált pszichológiai módszerekkel dolgozó közönségbefolyásolás mintapéldái.
(…) Mivel ilyenkor a költségek tetemesek, a sikertelenség kockázatát, amennyire
csak lehet, ki kell zárni. Ezért a dicsérő kritikákat előre megrendelik és meg
is írják. A híres műkritikus, aki a pompás kiállítási katalógus előszaváért már
zsebre vágta a magas honoráriumot, nem fog sajtókritikájában önmagának
ellentmondani, és az a folyóirat, amelyet a galéria ad ki, támogat vagy lát el
hirdetésekkel (na, ez primitív, mert átlátszó! – OP), aligha ír le akár egy
rossz szót is olyan művészről, akit ez a galéria képvisel.” Herbert Frank: Az
avantgarde támogatói - Corvina Könyvkiadó, 1969 ϴ „Ezekben az esetekben tehát
valóban egy jól felépített szakmai csapat dolgozik azon, hogy
"megcsináljon" egy művészt, akinek aztán a munkáit egyre magasabb
áron tudja értékesíteni.” (Igen, a marketing mára az egyik legfontosabb
csúcstechnológiává lépett elő. Az áruvilág igen nagy hányadára – talán már az
egészére – érvényes, hogy az árbevétel és a haszon létrehozásában a marketing
szerepe ma már nagyjából összemérhető a marxi értelemben vett árutermelésével,
s nemritkán felül is múlja azt. – OP) ϴ „"A műtárgyak átlagosan évi
öt-nyolc százalék hozamot ígérnek (átlagosan:
ha az egyik lábunk mínusz negyven fokos túlhűtött folyadékban van, a másik
plusz kilencven fokosban, akkor átlagosan
kellemes 25 fokos vízben ácsorgunk! – OP), a művészeti piac kínálatának csak
egy százaléka ér el több mint húsz százalék évi hozamot, további négy százalék
évente több mint tíz százalékra, a kínálat további öt százaléka több mint évi
öt százalékra számíthat. (…) Húsz százalék a legjobb esetben értéktartó, a
többi 65 százalék pénzügyileg veszteséges jelent." – tárja fel a piac
teljes spektrumának "lehetőségeit" Piroschka Dossi.” (akárhogy
nézzük, öt százalékot meg elvitt a cica! Komolyra fordítva, a felsorolt arányok
meglehetősen hasonlítanak a jó növekedési képességű vállalkozásokba történő
kockázati tőke befektetések statisztikai megtérülési mutatóihoz. – OP) ϴ
„Jeffrey Deitsc New York-i galerista (2010 óta a Los Angeles-i Kortárs Művészet
Múzeuma igazgatója – OP) úgy véli, hogy a nyolcvanas években legalább ezer
olyan művész volt, akiknek a kiállításait komolyan kellett vennie, de közülük
legfeljebb tizenötnek sikerült elérnie azt, hogy még ma is szerepeljen az árveréseken.”
Az idézetek tökéletesen rávilágítanak
e kitűnő könyv többes olvasatára. Azt ne higgye bárki is, hogy ez az áttekintés
valóban csupán csak – vagy akár legfőképp – a műkereskedelemről szól. Igen, valóban
nagyon sokban arról is, sőt a nagyon felületes olvasónak tényleg arról – ám
valójában sokkal inkább a műalkotások "fogyasztóiként" is fellépő
emberek sajátos gazdasági viselkedéséről, a műkereskedők ezzel összehangolt,
vagy éppen ezt vezérlő tevékenységéről, s arról, mennyire átszövik a gazdasági
vagy onnan eredő motivációk az emberek viszonyát a képzőművészetekhez (is),
jóllehet ideális esetben azoknak a tiszta humán értékek honának kellene lenniük.
Martos a könyve témáját illetően
kiemeli: „Nem, vagy csak nagyon ritka esetekben lesz szó az
"elsődleges", vagy "közvetlen" műkereskedelemről, vagyis
azokról a cserékről vagy adásvételekről, amikor valaki közvetlenül a művésztől,
netán egyik gyűjtő a másiktól, egy múzeum az alkotótól vagy egy gyűjtőtől,
esetleg éppen egy gyűjtő egy múzeumtól szerez meg egy műalkotást; ezeknek az
üzleteknek a legnagyobb része ugyanis nem a nyilvánosság előtt zajlik, a benne
szereplő műtárgynak az adott pillanatban a vételárban realizált értéke nem válik
ismertté, így értelemszerűen nem is lehet hatással a műkereskedelemben zajló
folyamatokra.” Ez érthető is, hiszen könyvében azt elemzi, hogyan alakítja a
műkereskedelem, mint egy igen sajátos árucikk-típusnak, az egyedi műalkotásoknak
a kereskedelmére szakosodott iparág a forgalomban ezeknek az árucikkeknek az
árát, tehát a piaci értékét. (Érdemes megemlítenünk: éppen azért nem ismerünk
hasonló elemzéseket egy másik, hasonlóképp különleges árucikk-típus, a
gazdálkodás körében hasznosítható technológiák árának alakulására, mert azok
kereskedelme meglehetősen ritkán jelenik meg nyíltpiaci műveletekben.) Ezért,
amint írja, „amiről ebben az írásban a továbbiakban elsősorban szó lesz, azok a
nyilvánosságot kapott műkereskedelmi üzletek, ezeken belül is mindenekelőtt a
nyilvános, pontosan dokumentált eladási összegekkel dolgozó árverések (…) az
árveréseken elért árak – és persze az ezekről rendszeresen beszámoló híradások –
befolyásolják valóban "koncentráltan" a teljes piacot.” És „a
továbbiakban az árveréseken elért eredményeken belül is teszek még egy további
(műfaji) "szűkítést", ugyanis ezeken belül is – néhány kivételtől
eltekintve – elsősorban a festmények piacára fókuszálok.” Kétely nélkül
leszögezhető: könyvének sem az érdekességét, sem a tanulságosságát sem gyengíti
semmiben ez a szűkítés. Ki kell ugyanakkor emelnünk azt is, hogy a bemutatott
képet és az elemzéseit, következtetéseit nagyon sok, szakmabeliektől származó
idézettel is alátámasztja, ami még inkább érdekfeszítővé és megvilágító erejűvé
teszi e művét.
Több okból is korunk egyik súlyos
problémája a pénzmosás. Martos írja: „Sokszor és sokan vetik fel azt a gyanút,
hogy a műtárgypiacon forgó pénzeknek egy része vajon nem pénzmosási céllal
érkezik-e erre a területre.” (Egy körkérdés nyomán) „kiderült, nagy nyilvános
aukciókon előfordulhat, hogy valaki olyan – nem túl értékes – műtárgyat visz
árverésre, amelyet aztán a vele való megállapodás alapján egy általa állítólag
nem ismert személy az értékének sokszorosáért szerez meg. A vételár ilyenkor
olyan illegális úton szerzett fekete pénz, amelyet a műtárgy tulajdonosa adott
át előzetesen a licitnyertes vevőnek. Így a pénzt a leütés ellenértékeként
lehet feltüntetni, és ezáltal megtörtént a tisztára mosása.” Nos, ez
közgazdaságilag valóban életszerű, s az ilyesfajta manipuláció valójában minden
olyan árucikk-típussal megvalósítható, amelyet nyíltpiaci műveletekben
adnak-vesznek, és amely elegendően egyedi ahhoz, hogy a piaci árát sem az értéktörvény,
sem a józan ész ne tarthassa kordában. S bár ő azt mondja, hogy „én a
továbbiakban erről a – természetesen amúgy is gyakorlatilag bizonyíthatatlan –
kérdésről nem kívánok beszélni, azon egyszerű oknál fogva, mivel ezt nem műkereskedelmi,
hanem kriminalisztikai, tehát rendőrségi ügynek tekintem”, mindabból, amit itt
a piaci áralakító mechanizmusokról, az árak ügyletről-ügyletre történő
"épüléséről" megérthetünk, nem tűnik megalapozatlannak a feltevés,
hogy a továbbiakra nézve az ilyen színlelt ügyleteknek is jelentős áralakító
hatása lehet.
Az elemzésben alkalmazott
megközelítésnek van egy meglehetősen elgondolkodtató alaptétele: „Nem teszek
különbséget ebben az írásban a "gyűjtők" – mondjuk talán úgy: a maguk
gyönyörűségére, de mindenképpen valamifajta esztétikai-gyűjteményépítő
szempontok szerint licitálók – és a "befektetők", tehát a kizárólag
pénzügyi megfontolások alapján műtárgyat vásárolók között, hiszen ezt az
elkülönítést sokszor nem is lehet egyértelműen megtenni.” Tanulságos lehet
azonban elgondolkodni a következőkön: Gazdasági megfontolások alapján
feltehetőnek mutatkozik, hogy inkább a befektetők mögött áll olyan tőkeerő,
amely szinte korlátlan magasságokba tudja hajtani a piaci árakat. A gyűjtők
túlnyomó hányada előbb-utóbb meggondolja, ér-e annyit neki a műtárgy, a
befektető viszont bízik abban, hogy ha már az elért egy bizonyos árat, jön majd
olyan, aki többet is ad érte. Ha pedig ez utóbbi mechanizmus valóban létezik,
akkor ez a fajta befektetés voltaképpen egyfajta Ponzi-séma, amely addig működik,
amíg akad a piacon, aki képes és hajlandó pénzt fektetni bele.
A mondandó velejét, a könyv
alapkérdését ragadják meg Martos következő szavai: „Nemcsak a kívülállók, hanem
olykor a szakmabeliek számára is nehezen megfogható, mi határozza meg egy
műtárgy értékét vagy azt, hogy a több ezer tehetséges művész közül melyik lesz
drágán megfizetett márka.” Figyeljünk fel a legutolsó szóra: márka, mert a lényeg kvintesszenciája
tükröződik benne: az elismert művészek kategóriájában a piac valójában már nem
is szépművészeti remeket vesz, hanem a márkára, az annak tulajdonított
bizonyosságra utazik, ennek alapján alkotja meg az árban megjelenő
értékítéletét. Akinek ebben kételyei lennének, annak ajánljuk figyelmébe
egyrészt a 20. század két kiemelkedő marketing-zsenijének, Pablo Picasso-nak és
Salvador Dalínak az életművét, másrészt minden idők valószínűleg egyik legmeghökkentőbb
idevágó példáját, Marcel Duchamp Fountain c. művének itt is olvasható karrierjét,
amely rendkívül sikeres márkaépítés nélkül megmaradt volna egy jámbor piszoárnak.
Szerfelett tanulságos és szórakoztató olvasni, hogyan küzdenek meg a józan ész
maradékát menekítő műítészek az alkotás sikerének abszurditásával, erőltetett
magyarázatokat gyártva, és végső soron eljutva arra, hogy az alkotás nem is a
mű, hanem a prezentálás – mi pedig felvethetjük, hogy valójában az alkotás itt nem
is a mű, hanem maga a magyarázat!!
Közbevetőleg egy érdekesség. Martos
idézi, hogy Hérodotosz (Kr. e. 484 körül – 424) már említést tesz egy
árverésről, amelyen Babilonban feleségeknek szánt nőket bocsátottak áruba, nem
sokkal később pedig a görögök, majd a rómaiak rabszolgákat árvereztek. Rómában –
írja – az aukciók annyira népszerűek lettek, hogy Caligula császárnak (Kr. u.
37-41) „rendelettel kellett szabályoznia azok lebonyolítását; tulajdonképpen mind a mai napig alapvetően
ezek az akkor lefektetett irányelvek szabják meg az árverések mikéntjét”.
(Kiemelés tőlem – OP)
Akit érdekel a modern műkereskedelem
sajátos világa, annak ez a könyv lebilincselően jó lehetőséget kínál a
betekintésre. A gazdasági kérdések iránt érdeklődőnek, s különösképpen az
immateriális vagyon gazdaságtanával foglalkozónak pedig roppant izgalmas,
milyen sokban egyértelműnek érződő párhuzamban áll a műkincsek piaci árának
alakulása az immateriális vagyonelemekével. Utóbbiakra elmondható, hogy „az
immateriális vagyonelemek értékének és árának megítélésére nincs olyan
nagyjában-egészében objektív mérce, mint amilyet az áruvilág 'hagyományos'
szereplőinek legnagyobb részénél megszoktunk és tudatosan, vagy kevésbé
tudatosan használunk. Ennek okai részben az immateriális vagyonelemeknek az
egyéb, 'hagyományos' árucikkektől eltérő sajátosságaira, másrészt pedig a keresleti
és kínálati viszonyoknak a hagyományos árucikkek piacától eltérő jellemzőire
vezetők vissza.” (Osman
Péter: Az immateriális vagyon értéke és ára – Perfekt, 1994).
Következésképp, egy árucikként értékesített immateriális vagyonelem – legyen
bár egy technológia, vagy épp egy árujelző hasznosítási engedélye, azaz licence
– mindig annyit ér, amennyit valaki hajlandó fizetni érte. Mutatis mutandis
ugyanez tükröződik vissza a könyvben elénk táruló, a műtárgyak piaci árának
alakulását vizsgáló elemzésekből. Erős eltérést egy tekintetben találunk: ha az
immateriális vagyonon belül a szellemi vagyont tekintjük, utóbbi elemeinek
gazdasági értékében nélkülözhetetlen, bár önmagában nem elégséges feltétel,
hogy a kérdéses vagyonelem hasznosítása jelentős gazdasági előnyhöz juttasson.
Ezzel szemben, amint itt nagyon világosan megmutatkozik, egy tárgy azáltal
válik a piacon eladható műtárggyá, ha azt a piac hajlandó megvásárlásra érdemes
műtárgynak tekinteni.
Cáfolhatatlanul mutatja ezt a könyv
nyitó példája. Egy akkor 26 éves brit képzőművész, Damien Hirst, megvásárol a
halászoktól egy 4,5 méteres tigriscápát 6 ezer fontért, elhelyezi azt egy
formaldehidoldattal töltött üveg akváriumban, eme alkotásának ad egy Salvador
Dalíhoz méltóan abszurd és fellengzős címet, és az így létrehozott műtárgyat
eladja a projektet eredetileg is finanszírozó, „London egyik legjelentősebb
galériáját vezető műkereskedő-műgyűjtő”-nek, Charles Saatchinak 50 ezer fontért.
„So far so good mondá a (példabeszédbéli) cowboy, amint a huszadikról leesve
suhant az emeletek mellett” – so far so good mondhatta Hirst is, aki, mint
olvashatjuk, a továbbiakban helyes kis üzletágat hozott létre magának
hasonlóképp műtárggyá alkotott állati tetemekkel. So far so good mondhatta
Saatchi is, midőn Hirst cápáját 12 millió
dollárért adta tovább egy amerikai műgyűjtőnek. S erre a különleges világra
ugyancsak jellemző fordulattal szállt ki az utóbbi abból a szorításból, hogy
megőrizze, s lehetőleg növelje is e különös befektetése értékét: oda
ajándékozta a világhírű New York-i Metropolitan Museum of Art-nak – lényegében
becserélte az immateriális javak egy gazdaságilag is igen nagy horderejű elemére:
presztizsre. S elég nyilvánvaló, hogy maga e múzeum is a presztizsét tette
arra, hogy rangos műtárgyként elfogadta e sajátos pályafutású, adjusztált halat.
ϴ „Mi mennyi?, avagy mitől értékes
egy "értékes" festmény” ϴ „Miért annyi?, avagy hogyan alakítja a
műkereskedelem maga is a művek árát” ϴ „Megéri-e vagy sem?, avagy a műtárgy,
mint befektetés” ϴ „A világ legdrágább cápájától a világ legdrágább
koponyájáig, avagy hogyan tovább…?” Ezek Martos sokatmondó fejezetcímei, s
rögtön tegyük hozzá, hogy a fejezetei igen jól be is váltják e címek ígéreteit.
Mi meg egyik ámulatból a másikba esünk, miközben az elénk táruló példák rendre
Polonius szavainak parafrázisát idézik: „őrültség, de van benne rendszer”.
Igen, amint az előzőek is
megkérdőjelezhetetlenül mutatják, a piac a nagy varázsló – hozzá képest Thomas
Mann Cipollája (Mario és a Varázsló) csak gyenge amatőr. Hiszen: ϴ „Amikor 1911
augusztusában Vincenzo Peruggia olasz múzeumi segédmunkás kilopta a Louvre-ból
a Mona Lisát, a világhírű festmény
hűlt helyét a megtalálásáig eltelő két évben többen látogatták, mint korábban
ugyanennyi idő alatt magát a képet; vagyis a lopás pillanatában már maga a
lopás ténye is azonnal egyfajta újabb (szenzáció-) "értéket" adott
hozzá a kép történetéhez. Ráadásul, egy
ilyen "érték" adott esetben akár pénzben is materializálódhat.”
(Kiemelés tőlem – OP). Martos erre konkrét példát is említ. ϴ Igen markáns
lehet a vásárló presztizsének hatása is egy művész alkotásainak piaci árára. Martos
idézi Gottfried Honegger beszámolóját arról, hogy műveinek egy New-York-i
kiállításán „hatalmas tömeg hömpölygött, de vevő egy sem akadt. Két nappal
később a Museum of Modern Arts igazgatója vásárolt egy képet. Már pedig, ha ő
vesz, akkor… Négy nap múlva mind a harminc kép elkelt.” És igen, akinek erről a
spekulációs befektetési eszközök tőzsdéin gyakran megnyilvánuló csordaösztön
jut eszébe, az feltehetően nem téved sokat! ϴ Abszurd Ionesco-i léptékben: Yves
Klein francia festő az 1950-es években a milánói Apollinaire Galériában
megrendezett tárlatán „tizenegy sötét, ultramarinkék képet (a színt a festő
szabadalmaztatta is, az árnyalat azóta is IKB, azaz Internationale Klein Blue
néven ismert) mutattak be – írja egy szövegében maga a művész -, melyek
árnyalata, értéke, arányai, és mérete pontosan megegyezett. A kiállítás rendkívül
szenvedélyes vitákat váltott ki. (…) A "vásárlók" megfigyelése még
szenzációsabb eredményre vezetett. Mindenki kiválasztott magának egyet a
tizenegy képből, és kifizette az árát. Természetesen minden festménynek más
volt az ára. Vagyis, csak hogy jól értsük: a tizenegy tökéletesen egyforma
vászonért volt, aki többet, mások kevesebbet adtak.” Martos pedig joggal fűzi
ide az igen jó kérdést: „Ez a különbség vajon akkor is megjelenik-e, ha az
akkori vásárlók újra forgalomba bocsátanák a műveket?” ϴ A marketingnek, korunk
egyik legnagyobb hatású csúcstechnológiájának a hatalma: „Azt mondják, hogy egy
mai művész ismertségében és megítélésében a marketing jelentősebb szerepet
játszik, mint maguk a művek. Galériások, kurátorok, kritikusok mind-mind azon
munkálkodnak, hogy napjaink műalkotásai között megmondják nekünk: mi a
művészet, és mi nem. (…) Az ilyen típusú befolyásolás nyilván a múltban sem
volt ismeretlen, de "ipari" méreteket csak az utóbbi évtizedekben
öltött.” és „A galériatulajdonosok piaci stratégiája határozza meg, hogy mi
váljék ezután művészettörténetté.” ϴ Mesterséges árfelhajtás: „Ahhoz, hogy az árakat magas
szinten lehessen tartani, (…) a műkereskedőnek mindig készen kell állnia arra,
hogy a nyilvános aukciókon ráígérjen azoknak a művészeknek a műveire, akik
iránt érdeklődik.” – Martos pedig hozzáteszi: ebben a mondatban az „érdeklődik”
azt jelenti, hogy „akiket árul”. Igaz, szintúgy olvashatjuk: „Már Rembrandtról
tudjuk például, hogy kénytelen volt néha magas áron visszavásárolni az
árveréseken felbukkanó képeit, nehogy a túlkínálat leszorítsa az árat.” ϴ Egy
különleges művészeti innováció: „Egy különleges példa arra, hogy a technika mai
fejlettségi szintjén már személyes kereskedői közreműködés sem kell a
műtárgypiac által generált értékképzéshez: megjelent a piacon az önmagát áruló
műtárgy (…), ami nem más, mint egy fekete akrilkocka, benne mindenféle
bonyolult elektronikákkal, amelyet az internethez kell csatlakoztatni. Ha ez
megtörtént, a kocka felteszi magát az eBay internetes árverési portálra, és elkezdi
magát árulni. Amikor valaki megadja – és persze ki is fizeti – érte az aktuális
összeget, elviheti a művet, de köteleznie kell magát, hogy ő is azonnal
csatlakoztatja a világhálóra, hogy az onnantól újra tovább tudja magát árulni.
Természetesen minden tulajdonosnak azt is vállalnia kell, hogy amennyiben
valaki megadja a magasabb árat a kockáért, annak fizetés után valóban
továbbadja a művet. Az első licitkörben a 2009-ben készült kocka 1000 dolláros
árról indult, 2012 október végén pedig az "értéke" már 7500 dollárnál
járt.”ϴ Végül, e „cirkusz az egész világ” (bocsáss meg, Shakespeare!) körképnél
térjünk vissza a „cápás” Hirst-hez. Martos írja róla, hogy „hat műtermében száz
alkalmazottja gyártja nagyüzemben az általa kitalált, majd elkészülésük után általa
szignált műveket.” És, ha bátrak, akik mernek: „2007 novemberében Hirst addigi
legnagyobb művészi projektjét hozta létre: a New York-i Park Avenue és az 54.
utca sarkán álló műemlék épületben felállított installációban formaldehides
akváriumokban többek között harminc birka, egy cápa, egy hosszában kettéfűrészelt
tehén és mellette háromszáz szál kolbász, egy esernyő, valamint egy kalitkában
egy galambpár volt látható, az akváriumok körül tizenöt orvosságos szekrényben pirulák,
gyógyszeres dobozok és fiolák ezrei, körben a falakon húsz óra járt körbe –
igaz, a megszokottól ellentétes irányban -, és mindezt fluoreszkáló fénycsövek
világították meg. Hirst szerint az installáció minden egyes darabja hommage valamelyik
művész-példaképe előtt …(…) A teljes installáció kereken egymillió dollárba
került, a két megrendelő pedig tízmilliót fizetett érte a művésznek.” Nos, ezek
alapján hogyan is tagadhatná bárki, hogy Hirst korunk kiemelkedő művésze –
legfeljebb az itt a kérdés, hogy mivé is lett, miben is áll ma a művészet.
Zárjuk mindezt két, szintúgy a mai műkereskedelem
gazdasági valóságának leglényegesebb vonásait mutató idézettel:
ϴ „A hetvenes évek óta már
Európában is megjelentek az úgynevezett Art Investment Fundok (lényegében a jól
ismert befektetési alapok műtárgyakra szakosodott változata – OP), amelyekbe a
honpolgárok egyszerűen befizetik azt az összeget, melyet művészeti spekulációra
szánnak. A Fund szakemberei az így összegyűjtött pénzen olyan modern művészeti
alkotásokat vásárolnak, amelyeket méltányos bér ellenében kikölcsönözhetnek múzeumoknak
(…) Egy idő után, ha úgy alakulnak az árak, aukcióra lehet vinni e műveket, és
az árak úgyszólván mindig így alakulnak, hiszen az olyan művek, melyek egy-két
évig ott függtek a múzeumok falain, érthető módon már nem a régi értékükön
kerülnek árverésre.” A modern itt
kulcsszó! Minden valószínűség szerint olyan műtárgyakat jelent, amelyeket a
piac még nem értékelt igazán fel, áruk még viszonylag alacsony, annak további
alakulása még biztonsággal előre nem látható, és ezért bennük rejlik az
erőteljes felértékelődés lehetősége is. Ugyanis, mint minden befektetési
eszközre, a műtárgyakra is érvényes, hogy csak az hordozhatja nagyobb nyereség
elérésének esélyét, amelynek még erősen és előre nem láthatóan változó a piaci
ára. Martos is idézi: „Csekély kockázattal járó konzervatív befektetésnek
(tehát olyannak, amelyen főszabályként sem nyerni, sem bukni nem lehet nagyot –
OP) számítanak a régi mesterek és a klasszikus modernek, növekedésorientált
befektetésnek (nagyobb nyereség, és persze nagyobb bukás esélyét hordozónak –
OP) számítanak a beérkezett kortársak, spekulatív formának a fiatal kortárs
művészek alkotásai. És vegyük észre: a múzeumokban történő kiállítás árnövelő
hatása nagyon ügyes, és vastag lehetőségeket ad az összejátszásra és a
visszaélésekre is: kinek a művét állítják ki és miért. Martos elmondja, hogy
1999-ben a világelsők közé tartozó Christie’s aukciós ház támogatta a már
említett Saatchi gyűjteményének bemutatását a New York-i Brooklyn Múzeumban, s
azzal csaknem egy időben a Christie’s New York-i nagy kortárs árverésén is ott
szerepeltek ugyanazok a művészek. Az egyik mű például a művész addigi árverési
rekordjának négyszereséért kelt el. „Mindezek miatt Rudy Giuliani New York-i
polgármester "bűnös összejátszással" vádolta meg a múzeumot és az
árverezőházat, mondván, a közpénzekből fenntartott Brooklyn Múzeumnak nem
kellene "segítséget nyújtania" abban, hogy a kiállítása sikerével is
felvert árak Saatchi vagyonát gyarapítsák.”
És
ϴ A nagy nyereségek érdekében
vállalt kockázatos befektetésekre szakosodott fedezeti alapok urai „a kortárs
műtárgypiac fő befektetőiként szereztek maguknak hírnevet. (…) A nagy tétekben
játszó milliárdosok az ezredforduló után találtak rá a műkincspiacra. Előbb az
impresszionistákat kezdték gyűjteni, majd áttértek az agresszív és
kockázatvállaló szemléletmódjukhoz jobban illő kortárs művészetre. Ahol sosem
látott módon hajtották fel az árakat. De meddig? -–tette fel a kérdést egyre
több elemző." Igen, a piaci árakat a csillagos égbe hajtó, majd kipukkanó "„piaci
buborék" jelenségét jól ismerjük. Ám azt is, hogy minden ilyen áremelkedésről
csak akkor tudjuk meg bizonyossággal, hogy buborék volt, midőn már kipukkadt -
legyen szó bár ingatlanokról vagy épp csúcstechnológiai cégek tőzsdén forgó
részvényeiről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése