Dr Osman Péter ismertetése
ϴ „Az a
tudás, amelyet a geometria célul tűz ki, az örökérvényűnek a tudása.” – Platón:
Az Állam ϴ „Ami olykor világos... és olykor homályos valami...az ... a
matematika.” – Lakatos Imre ϴ „Az, amit pontosan meghatároztak, elrendeztek,
adatszerűen feldolgoztak, sosem elegendő a teljes igazság megragadásához: az
élet mindig túlcsordul minden serleg peremén.” – Borisz Paszternak ϴ „Bizonyos
mértékig a matematika minden erőfeszítése arra irányul, hogy rendet teremtsen
ott, ahol korábban látszólag a káosz uralkodott, hogy struktúrát és invarianciát
nyerjen a rendezetlenség és zűrzavar közepén.” ϴ „Alig van olyan kultúra,
bármilyen primitív legyen is, amelyben ne léteznék legalább csíra formájában a
matematika. A nyugati matematika — mint rendszeres tevékenység — főáramának
forrásvidéke Egyiptom és Mezopotámia. Onnan terjedt át Görögországra, majd a
görög-római világra. Vagy ötszáz évvel Róma pusztulása utána matematikai
alkotás lángja majdhogynem kihunyt Európában; valószínűleg Perzsiában őrződött
meg. Néhány évszázaddal később újra fellobbant a láng az iszlám világban, majd
onnan a matematikai tudás és a matematika iránti lelkesedés Szicílián és
Itálián keresztül átterjedt egész Európára.” ϴ „Milyen segédeszközökre vagy
felszerelésre van szükség a matematikához? Az a híres kép, amelyen Arkhimédész
egy homokba rajzolt problémán gondolkodik, miközben római katonák fenyegetően
lesben állnak a háttérben, áthatotta a szakma szellemét, és hozzájárult ahhoz,
hogy kialakítsa önképét. Eszerint alig-alig szükségesek a matematikához
eszközök. Nem kell hozzá más, mint esetleg egy kis homok és félelmetes
mennyiségű ész.” ϴ „Minden eddigi tapasztalat azt mutatja, hogy az új
matematikai problémáknak két kiapadhatatlan forrása van. Az egyik a tudomány és
a technika fejlődése, amely igényli a matematika segítségét. A másik a
matematika maga. Ahogy egyre kidolgozottabbá és összetettebbé válik, minden új,
kidolgozott eredmény új kutatások kiindulópontja lehet. Bármely két — látszólag
teljesen független matematikai terület — kimondatlanul is arra csábít, hogy
gyümölcsöző kapcsolatot keressünk közöttük.” ϴ „Azt a tevékenységet, amelyben a
matematikát saját területén kívül használjuk, alkalmazott matematikának szoktuk nevezni. Az alkalmazott
matematika, természeténél fogva, diszciplínák kereszteződése, és ideális
esetben valószínűleg olyan valakinek kell vele foglalkoznia, akinek a fő
érdeklődési területe nem a matematika. Ha a másik diszciplína mondjuk a fizika,
nehéz lesz eldönteni, hogy mit nevezzünk alkalmazott matematikának és mit
elméleti fizikának.” ϴ „Úgy tartják, hogy a matematika akkor kezdődött, amikor
a három alma képzetéből elváltak az almák és megszületett a hármas szám. Ez az
absztrakciós folyamat egy pillanata. Az absztrakció azonban olyan szó, amelyet
számos különböző, de egymással összefüggő értelemben használnak a matematikában,
így lényeges, hogy kifejtsük ezeket.” ϴ „Van olyan nézet, amely szerint a
matematika a végtelen tudománya. (…) E nézet képviselői úgy gondolják, hogy jelentős
matematika akkor fejlődött ki, amikor tárgyának univerzuma annyira kitágult,
hogy magába foglalta a végtelent.” ϴ „A rend — mégpedig az intellektuális rend
— megteremtése a legnagyobb emberi adottságok egyike, és elfogadott ténynek
számít, hogy a matematika a teljes intellektuális rend tudománya.” ϴ „A matematikus,
akár csak a festő vagy költő — írta G. H. Hardy — a forma mestere.” (G. H.
Hardy [1877-1947] neves angol matematikus, eredményeit a számelmélet és a
matematikai analízis terén tartják kiemelkedőnek. Ő maga a legnagyobb szakmai
tettének az őstehetség indiai matematikus Srinivasa Ramanujan felfedezését
nevezte. Ramanujan szerepel a könyvben is. – OP) „A matematika tévedéseken
keresztül, bizonyítások és cáfolások harcában fejlődik. Nincs abszolút végleges
matematikai igazság, bár vannak "sziklaszilárd", a matematikai
gyakorlat által sokszorosan megerősített tételeink.” ϴ „Egy bebizonyított tétel
elvben bármikor ki van téve a megtámadás, a cáfolás lehetőségének. A
matematikai bizonyítás szabatosságának nincs objektív kritériuma. A diák azon
kérdésére, hogy ki dönti el, jó-e a bizonyítás, az ideális matematikus jogosan
válaszolja: "Ki más, mint én?"" – idézetek a könyvből.
Amiről e
könyv szól, az nem a matek, az a
Matematika. Vajon tekintheti-e magát bárki is modern műveltséggel bíró embernek,
ha csupán annyit tud róla, hogy az „titok, idegenség, lidérces, messze fény”? Félő,
hogy jóval többen vágnák rá e kérdésre, hogy „De még mennyire!”, mint ahányan
azt, hogy „Aligha!” Annyi mindenképp bizonyos, hogy roppant sokat nyer az, aki
megismerkedik a matematika csodálatos, ezerszínű, végeláthatatlan világával,
még ha nem is akar eljutni odáig, hogy avatott alkalmazója legyen bármely
ágának. Másrészt, igencsak sokan vannak, akik a tanulmányaik során úgy
sajátították el bizonyos matematikai eszközrendszerek alkalmazásának
mesterségét, hogy semmit sem éreztek meg e tudomány szépségéből,
nagyszerűségéből, s számukra az valóban csupán egy hasznos, ám lélektelen
eszköz maradt. Az iskolai tanulmányaink során a matematikáról belénk vert
ismeretek – a szerencsés kevesek és az igazán tehetséges még kevesebbek kivételével
- legfeljebb odáig vittek el, hogy valamelyes képet kaptunk a hasznosságáról, a
szépségeiről azonban a legtöbbünk annyit tud, mint a siket a zenéről. Nem a mi
hibánk, de a mi veszteségünk. Aztán az embernek – ha szerencséje van – a kezébe
kerül egy igazán jó könyv, amilyen ez is, és azt olvasva kibontakozik előtte ez
a csodás világ. Davis és Hersh könyve Hamlet szavait idézi a fejünkre: “több
dolgok vannak földön és egen...”. Lenyűgöző tudásvilág sokszínű, ismeretlen
tájait villantja fel. Nem tankönyv, nem alkalmas rá, hogy belőle tanuljunk matematikát.
Széles panorámát tár elénk a matematikai vizsgálódások különböző tájairól, de
nem vezet be a vizsgálódás eszközeinek ismeretébe. Csupán segít meglátni e
tájak létezését, és valamit megsejteni az intellektuális örömökből, amelyeket
azok kutatása kínál a hozzáértőknek.
Persze
az, hogy milyen könnyen ill. nehezen adja magát, igen erősen függ attól, milyen
mélyre akarunk hatolni a megértésben. Proklosz görög matematikus, neoplatonikus
filozófus írta le Eukleidészről, hogy „I. Ptolemaiosz király megkérdezte tőle,
hogyan lehetne a geometriát könnyen elsajátítani, Eukleidész ezt felelte:
"A geometriához nem vezet királyi út.""
A
szerzők előszavából: „Nem az a könyv célja, hogy a matematika egy — akár
klasszikus, akár modern —speciális területének rendszeres, önálló kifejtését
mutassa be, hanem az, hogy áttekintést adjon a matematikai ismeretek
kimeríthetetlen sokaságáról. Könyvünk fő vonala a matematika lényege,
története, filozófiája és a matematikai tudás keletkezésének módja lesz. A
könyvet inkább tájképnek, mintsem térképnek kell tekinteni. Ez nem
matematikakönyv, hanem könyv a matematikáról, de elkerülhetetlenül tartalmaznia
kell némi matematikát is. Ugyanígy, ez nem történelem vagy filozófiakönyv, de
szó lesz benne a matematika történetéről és filozófiájáról is. Következésképpen
az olvasónak rendelkeznie kell némi előismerettel ezekben a témákban, és
nélkülözhetetlen az érdeklődés csírája, amelyet elültet és öntöz. Ezzel a
háttérrel a könyv jelentős részének megértése nem okozhat nehézséget az átlagos
olvasónak. Ugyanakkor számos helyen speciális eszközöket használunk, és a
magyarázatot olyan hivatásos matematikusoknak szánjuk, akik használják vagy
fejlesztik a matematikát. Itt az olvasó úgy érezheti magát, mint a vendég, akit
meghívtak egy családi vacsorára. Udvarias és általános beszélgetés után a
család rátér a szűkebb családi problémákra, örömeikre, gondjaikra, és a vendég
egyedül marad dermedten az űrben. (Van ilyen! – OP) Ezekre a részekre az olvasó
csak egy futó pillantást vessen, és könnyű szívvel haladjon tovább!”
Kettejük
(egyes szám első személyben írt) Nyitányából, e könyv születéséről és
tartalmáról: „Közönséges matematikus voltam körülbelül öt évvel ezelőttig. Nem
csináltam merész és szokatlan dolgokat, mint amilyen például egy ilyen könyv
írása. Megvolt a magam "területe", ezen belül maradtam, legfeljebb a
határain kalandoztam túl egy-egy szomszédos területre. Komoly gondolataim, igazi
intellektuális életem olyan kategóriák és értékek körül mozgott, amelyeket
évekkel azelőtt, még mint posztgraduális képzésben részt vevő diák szívtam magamba.
Minthogy nem kalandoztam messzire ezektől a kategóriáktól és értékektől, alig
voltam tudatában létezésüknek. Annak a módnak voltak részei, ahogy a világot
láttam, nem pedig részei annak a világnak, amelyet néztem. (…) A helyzet ennek
ellenére az, hogy eljutottam egy olyan pontra, ahol csodálatom és
elragadtatásom e furcsa tevékenységgel kapcsolatban, amelyet matematikának
nevezünk, ugyanakkora, sőt időnként még nagyobb is, mint az elragadtatásom a
tényleges matematizálástól. Én a matematikát egy határtalanul komplex és
rejtelmes világnak találom; feltárni ezt olyan szenvedély, amelyből engem
remélhetőleg sohasem lehet kigyógyítani. Ennyiben pont olyan matematikus
vagyok, mint a többi. De ezenkívül kifejlesztettem egy másik felet, egy Másikat,
aki csodálkozva nézi ezt a matematikust, és még sokkal inkább el van
ragadtatva, hogy ez a furcsa teremtmény és ez a furcsa tevékenység világra jött
és fennmaradt évezredeken keresztül. Ennek a kezdetét arra a napra tenném,
amelyiken végül elhatároztam, hogy egy Matematika alapjai című kollégiumot
tartok. Ezt a kollégiumot elsősorban felsőbb éves matematika főszakos
hallgatóknak szántam. Célom e kollégium szervezésével — mint az összes
többivel, amelyet az évek során tartottam — az volt, hogy én magam megtanuljam
az anyagot. (...) A matematika alapjaival foglalkozó kollégium kezdetén megfogalmaztam
azokat a kérdéseket, amelyeket központiaknak gondoltam, s amelyekről reméltem,
hogy a félév végére megválaszolhatók, vagy legalábbis tisztázhatók. Mi a szám?
Mi a halmaz? Mi a bizonyítás? Mit tudunk a matematikában és hogyan? Mi a "matematikai
szabatosság"? Mi a „matematikai intuíció"? Ahogy megfogalmaztam
ezeket a kérdéseket, rájöttem, hogy magam sem tudom rájuk a választ.
Természetesen ez nem volt meglepő, hiszen ilyen megfoghatatlan, "filozofikus"
kérdések esetében nem számíthatunk olyan típusú határozott válaszokra, mint amilyeneket
a matematikában keresünk. E kérdések esetében mindig lesznek véleménykülönbségek.
De ami igazán zavart engem, az az volt, hogy magam sem tudtam, mi is az én
saját véleményem. És ami még rosszabb, hogy nem volt olyan alapom, kritériumom,
ami alapján értékelhettem volna a különböző nézeteket, védhettem vagy
támadhattam volna egyik vagy másik nézőpontot. Elkezdtem más matematikusokkal
is beszélgetni a matematikai bizonyításról, tudásról, realitásról, és azt
találtam, hogy az én zavarodott bizonytalanságom nagyon is általános.
Ugyanakkor mindenki részéről azt tapasztaltam, hogy szeretnék megbeszélni és
megvitatni személyes tapasztalataikat és meggyőződéseiket. Ez a könyv ezen évek
tűnődései, hallgatásai és vitái eredményének egy részét tárja az olvasó elé.
A
tartalmat illetően igen beszédesek a nagy részek címei: ϴ A matematika tájai ϴ A
matematikai tapasztalatok skálája ϴ Külügyek ϴ Belügyek ϴ Válogatott matematikai
témák ϴ Tanítás és tanulás ϴ A bizonyosságtól a kétségig ϴ Matematikai realitás.
Az első
mi mással is kezdődne: „Mi a matematika?” Ebben olvashatjuk: „A matematika definíciója
változik. Minden generáció és a generáció minden komoly matematikusa megfogalmaz
egy, az ismereteivel egybehangzó definíciót. Sok különböző megfogalmazást
fogunk megvizsgálni, mielőtt pontot tennénk a könyv végére.” És: „Egy naiv
definíció szerint, amely megfelel egy értelmező szótárnak, vagy a megértés
kiindulópontja lehet, a matematika a mennyiség és a tér tudománya. Kicsit
kibővítve ezt a definíciót, azt is hozzátehetjük, hogy a matematika a
mennyiségre és térre vonatkozó szimbólumokkal is foglalkozik. (…) Ennek a
könyvnek az egyik célja éppen az, hogy módosítsa és kiegészítse ezt oly módon,
hogy tükrözze a növekedést, amely az anyagban az elmúlt néhány század során
bekövetkezett, és jelezze a különböző matematikai iskolák elképzeléseit arról,
hogy mi is lenne a tárgya a matematikának.”
Erős kezdés: A Milyen volt a matematika i.e. 1700-ban? című,
Dél-Irakból származó ékírásos agyagtáblák mellett szereplő írásban olvashatjuk:
„A kidolgozott két feladat a másodfokú
egyenletek megoldásának standard babiloni matematikai módszerét követi.” (Kiemelés
tőlem – OP)
Fejlődés
(napjainkban exponenciálisan gyorsuló): „A matematika önmagára épül, aggregatív
tudomány. (…) Gyakran úgy festik le, mint egy hatalmas fát, amelynek gyökerei,
törzse, ágai és gallyai a tudomány bizonyos részterületeinek nevét viselik. Ez
a fa egyre nő és terebélyesedik. (…) Ami régi és igaz, az tovább él, és igaz is
marad — legalábbis elvben. Minden, ami egyszer matematika volt, az matematika
marad — legalábbis elvben. Így a matematika terebélyesedő elméleti és
gyakorlati ágaival egy hatalmas növekvő organizmusnak tűnik. (…) Az újabb
szakágak megértéséhez nélkülözhetetlen a régiek ismerete.” És: „Alexander
Ostrowski, orosz származású-svájci matematikus azt mondta egyszer, hogy amikor
(1915 körül) a marburgi egyetemen az államvizsgájára került a sor, elvárták
tőle, hogy fel legyen készülve minden kérdésből a matematika összes ágában. (…)
Az 1940-es évek végén Neumann János úgy becsülte, hogy egy szakképzett
matematikusa kor matematikájának kb. a tíz százalékát tudhatja.” Ma pedig: „A
finomabb osztályozás több mint 3000 kategóriára bontva mutatná be a
matematikát. A 3000 kategória legtöbbjében új eredmények születnek, egyre
növekvő mértékben. Az óceán egyre terjeszkedik, mélységben és szélességben egyaránt.”
Matematika
és a számítógép: „A legenda szerint az 1940-es évek végén, amikor az öreg Tom
Watson, az IBM cégtől, megtudta, hogy mekkora lehetőségek rejlenek a
számítógépben, úgy becsülte, hogy kettő vagy három ki fogja elégíteni az egész
nemzet szükségleteit. Sem ő, sem más nem látta előre, hogy a nemzet matematikai
szükséglete olyan hihetetlen gyorsasággal növekszik majd, hogy minden
rendelkezésre álló számítógép-kapacitást kihasznál.” (Azért ne feledjük, hogy
„a nemzet”, egyre inkább valamennyi nemzet már évtizedek óta legfőképp nem
matematikai, hanem informatikai és infokommunikációs célokra használja a
számítógépeket. – OP) Másrészt: „A számítógépek és a matematika közötti
kapcsolat sokkal összetettebb, mint azt a laikus gondolná. A legtöbben azt
hiszik, hogy minden hivatásos matematikus használ számítógépet. Az igazság az,
hogy szemben a mérnökökkel, fizikusokkal, vegyészekkel és közgazdászokkal, a
legtöbb matematikus nem használ számítógépet és nem is törődik vele. Sőt, sok
matematikus szakmai önérzetét sérti az az elképzelés, hogy matematikai alkotó
munkát valaha is gépesíteni lehet. Természetesen az alkalmazott matematikusoknak,
akik természettudósokkal és mérnökökkel együtt gyakorlati kérdésekre keresnek
numerikus választ, a számítógép már sok éve nélkülözhetetlen segédeszköze.” Ne
feledjük mindehhez, hogy a könyv eredeti kiadása 1981-ben jelent meg. Így
olvassuk, hogy: „Az elmúlt néhány évben azonban a számítógép komoly lendületet
adott az elméleti matematikának. Ez valószínűleg annak az eredménye, hogy a
fiatalabb matematikus generációban sokan vannak, akik már tanultak az egyetemen
számítógép-programozást, és akiknek a számítógép-terminál épp olyan
természetes, mint a telefon vagy a bicikli. Úgy látszik, hogy változás
következik be a matematikai kutatásban. (…) Az a tény, hogy a számítógépek
hozzáférhetőek, a matematikusokat arra csábítja, hogy olyan irányú kutatásokat
folytassanak, ahol a számítógép szerepet játszhat.”
Egy
fejezet felvázolja az ideális matematikus portréját - rendkívül szellemesen, már-már
Karinthy jó tanulójára hajazva. Pár vonás ebből: „Nem tud elítélőbb véleményt
elképzelni egy diákról, mint ha azt mondják róla: "Még azt sem tudja, mi
az, hogy bizonyítás". Mégsem tud általános magyarázatot adni arra, hogy mi
tekinthető egzaktnak, mi kell ahhoz, hogy egy bizonyítás pontos legyen. A saját
munkájában a választóvonal a teljes és nem teljes bizonyítás között valamelyest
mindig homályos, és gyakran vitatható.” Egy kis fricska: „.Neki és kollégáinak
semmi kétségük sincs afelől, hogy a nem-Riemann-hipernégyzetek épp oly határozottan
és objektíve léteznek, mint a gibraltári szirt, vagy a Halley-üstökös. Sőt,
egyik legfőbb eredményük, hogy a nem-Riemann-hipernégyzetek létezését
bebizonyították, míg a gibraltári szirt
létezése, bár felettébb valószínű, de nincsen egzaktul bizonyítva.”
(Kiemelés tőlem – OP) És: „Élete sikeres annyiban, hogy új tényeket tud felfedezni
velük kapcsolatban. Nehéznek találja, hogy értelmes beszélgetést folytasson az
emberiségnek azzal a jelentős hányadával, amelyik sohasem hallott a nem-Riemann-hipernégyzetekről.”
Felettébb
szellemesen jellemzik a matematikust, valójában a matematikát és mások hozzáállását,
egy klasszikus eszközzel: párbeszédekkel. Ilyeneket folytat emberünk az egyetem
egy tájékoztató hivatalnokával, egy diákkal, egy pozitivista filozófussal és
egy szkeptikus bölcsésszel. S ebből egy újabb kis fricska, a konklúziók egyikeként:
„A matematikusok meggyőződése, hogy ők az objektív valóságot vizsgálják. A
kívülálló számára viszont úgy tűnik, hogy saját magukkal és néhány barátjukból
álló kis klikkel való titkos kapcsolattal vannak elfoglalva. Hogyan tudnánk mi
matematikusok bebizonyítani a szkeptikus kívülállónak, hogy tételeinknek a mi
társaságunkon kívül is van értelmük?”
Egy
fejezet a matematika hasznosságát vizsgálja. Ebből, talán némi fanyar szakmai
önkritikával: „.A csillagász vagy a fizikus azért tekinti hasznosnak, mert a
matematika a tudomány nyelve. Az építőmérnök számára azért, mert lehetővé
teszi, hogy hidat építsen. A matematikus pedig azt fogja mondani, hogy a
matematikán belül egy matematikai konstrukció akkor hasznos, ha egy másik
matematikai konstrukcióra alkalmazható.”
A már
említett G. H. Hardy híres, Egy matematikus védőbeszéde c. művéből idézik: „Soha
nem csináltam semmi "hasznosat". (…) A matematikus életének értéke,
bármiféle gyakorlati norma szerint ítéljük is meg, a nullával egyenlő; és
mindenképpen jelentéktelen a matematikán kívül. (…) Az én életem értelme tehát
— és mindenki másé is, aki ugyanabban az értelemben volt matematikus, mint én —
az, hogy adtam valamit a tudáshoz, és segítettem másoknak, hogy még többet
adjanak.” Természetesen minden, amit a matematika gyakorlati alkalmazásáról
tudunk, minden, amit e könyv is erről elénk tár, élénk cáfolata ennek. A
szerzők pedig így folytatják: „Hardy véleménye szélsőséges, mégis a XX. századi
matematika domináns erkölcsi világképében központi szerepet játszó hozzáállást
fejez ki: azt, hogy a matematika igazi célja a maradandó művészi alkotás
létrehozása. És ha időnként a tiszta matematika valamely gyönyörű művéről
kiderül, hogy még hasznos is, annál jobb. De a hasznosság alacsonyabb rendű
cél, mint az elegancia és a mélység.” Ámde: „Az utóbbi néhány évben észrevehető
hozzáállásbeli változás következett be az amerikai matematikusok meghatározó
részében. (Emlékezzünk, megjelent 1981-ben, a szerzők pedig
amerikaiak, ott nézik a világot – OP) Kezd az alkalmazott matematika divatossá
válni. Ez az irányvonal biztosan nem független a tudományos állások piacán
bekövetkezett változásoktól. (…) Ennek következtében sok matematikus szemmel
láthatóan megpróbál kapcsolatot találni saját szakterülete és valamely
alkalmazott matematikai terület között. Nem világos, hogy a hozzáállásnak ez a
változása végleges-e, vagy csak átmeneti. Kevés jele van annak, hogy
megváltozna a matematikus alapvető értékrendje, amely a hasznosságot mint célt
alacsonyabb rendűnek tekinti.” Nos, szellemi elegancia vagy sem, évtizedek óta
a felsőfokú matematika alkalmazása mozgatja korunk egyik legnagyobb hatóerejű
fejlődését, a pénzpiaci innovációkat, s ugyancsak a felsőfokú matematika a
nélkülözhetetlen eszköze a mára mindenhatóvá nőtt, és továbbra is robbanásszerűen
növekvő informatikának és infokommunikációnak. Aki kételkedne az alkalmazott
matematika mai, a gazdasági, a társadalmi és a személyes életünket formáló
horderejében, vonja ki belőlük a matematika-alapú eszközöket, és nézze meg, mi
marad működőképes.
A
Külügyek sokat ígérő, csiklandós fejezetcíme: „A fügefalevél alatt”. Íme a
bevezetője: „A matematika számos vonatkozásáról nem sok szó esik a mai
matematikatörténetekben. Üzletre és kereskedelemre, háborúra, számmisztikára,
asztrológiára és vallásra gondolunk. Bizonyos vonatkozásokat illetően még össze
sincsenek gyűjtve az alapvető információk; más vonatkozásokban az írók, azt
remélve, hogy igazolhatják a matematika nemesi származását és tisztán
tudományos létét, behunyták szemüket. A matematikatörténetek mindent megtettek
a tudomány védelmében, de a Tudomány Szolgálólánya sokkal züllöttebb és
érdekesebb életet élt, mint ahogy azt a történészek ábrázolják. A fent említett
területek színterén a nagy matematikai gondolatok jelentős szerepet játszottak
és időnként még játszanak is. A fügefalevél alatt fontos nemzőerő rejtőzik.” A
területek pedig, ahová bepillanthatunk: ϴ Matematika a piactéren ϴ Matematika
és a háború ϴ Számmisztika ϴ Hermetikus geometria ϴ Asztrológia ϴ Vallás.
A
„piactéri” matematikánál áll: „Aligha van a modern matematikának olyan
területe, amelyet ne lehetne felhasználni a közgazdaságtanban. A közelmúltban a
nemstandard analízist alkalmazták, mert analógiát találtak a kis egyedi cégek
és az infinitezimálisok között. Míg a fent említett példák arra mutatnak rá,
hogyan segít a matematika a közgazdaságtannak, a másik irány is előfordul,
amikor a közgazdaságtan segíti a matematikát. A Brown-mozgás pl. először L.
Bachelier korai művében jelenik meg az értéktőzsde mozgásának megfigyelése
kapcsán.” Ez utóbbiból fejlesztették ki a pénzpiaci elméletek egyik
leghíresebbjét, a tőzsdei árak „véletlen bolyongásának” [random walk] teóriáját.
Az idézet kezdő mondatában foglaltak pedig némi malíciával úgy is
értelmezhetők, hogy a közgazdaságtan rémülten keres tudományos alapokat és
eszközöket, hogy betölthesse a maga szabta rendeltetését, és jól megalapozott
tudományként jelenjék meg. Emlékszünk ugyebár a közgazdasági Nobel-díjas Paul
Samuelson szavaira a William D. Nordhaus-zal írt, világhírű Közgazdaságtan c.
könyvük [Akadémiai Kiadó, 2005] előszavából: „A közgazdaságtan legalább annyira
művészet marad mindig, mint amennyire tudománynak számít.”
A
végtelenből bármekkora véges mennyiséget veszünk is el, az végtelen marad. („A
matematika csodakorsója: a végtelen” – az egyik nem túl könnyű fejezet izgalmas
címe.) Így vagyunk ezzel a – kötelező olvasmánynak mondanám – könyvvel is.
Bármennyit is mondunk el róla, a matematika csodavilágának további végtelenje
várja benne, hogy az olvasó elé tárulhasson. Mi pedig már csak a nagynevű
szaklektor, Ruzsa Imre záró esszéjének – Kételkedés a kételkedésről – elejéből idézünk
egy kicsit:
„Két
ideális matematikus ( sőt, hiperideális, hiszen amerikai) elhatározza, hogy
áttöri a szűk szakmai bezárkózás korlátait, és körülnéz a való világban,
amelynek talán mégiscsak része az a rezervátum is, amelyet matematikának
neveznek. Kérdések sokaságát teszik föl maguknak: Mi az, amit csinálunk — a
szakmabeli, a felhasználó és a kívülálló szempontjából? Mi az értéke? Megbízható
ismereteket nyújt-e, és főleg miről? Hol és hogyan léteznek a matematikai
objektumok, s hogyan tanulmányozhatjuk őket?
A
fölvetett kérdések egy részére megvannak a kész válaszok a XX. századi
matematikafilozófia három közismert iskolájában. A kérdezők – könyvünk szerzői
— nem fogadhatják el egyik iskola válaszait sem, mert ezek a válaszok
dogmatikus előítéletekre épülnek, összeegyeztethetetlenek az élő matematikai
gyakorlattal és a matematika kozmetikázatlan történetével. Nekilátnak hát saját
felfogásuk kialakításának. Alaposan körbejárják a témát, és — meg kell adni —
jószemű turistaként derítik föl az ismeretlen tájakat is, kapásból észrevéve a
prospektus és a valóság eltéréseit. (Más kérdés, hogy egy ilyen turistaúton
fontos részletek esetleg mégis felderítetlenül maradhatnak.) A könyv utolsó
lapjain a szerzők eljutnak saját álláspontjuk megfogalmazásához.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése