Antall József Tudásközpont, 2014
Dr Osman Péter ismertetéseA kiadó ajánlójából: „A most kézben tartott könyv egy külpolitikai szempontból rendkívüli időszak krónikája, ahogy annak egykori alakítói látják. Az Egyesült Államok 41. elnöke, id. George Bush és volt nemzetbiztonsági tanácsadója a hidegháború végének és a kétpólusú világból való átmenetnek a történetét tárja az olvasók elé. (…) Az elnökség első két évét nem várt gyorsaságú nemzetközi események jellemezték. A demokratikus Szolidaritás mozgalom hatalomra jutott Lengyelországban, majd fél évszázad kommunista diktatúrája után Magyarországon és Csehszlovákiában is szabad választásokat tartottak. A két Németország újraegyesült, 1991 karácsonyán pedig utoljára volt látható a sarló és a kalapács a moszkvai Kreml tetején. Mindezen eseményeknek a Bush-adminisztráció egyszerre volt előmozdítója és gyors reagálású továbbvivője.
A kötetben többször szó esik az egykori magyarországi
változásokról, melyeknek előmozdítására Bush elnök 1989-ben Budapestre
látogatott, majd 1990-ben és 1991-ben a Fehér Házban fogadta a rendszerváltás
utáni első szabadon választott magyar miniszterelnököt, Antall Józsefet.
Kettejük szoros kapcsolatának emlékét őrzi a kötetben található, az elnök
kézjegyével ellátott fotó.”
Könyvüket a szerzők igen érdekes, háromszólamú előadásmóddal
írták. Bevezetőjükből idézve: „A könyv jórészt egyes szám első személyben, de
három hangon íródott. Mindegyikünk (a nevünk alatt megjelent részekben) leírja
az eseményekről és döntésekről kialakított saját benyomásait, majd értelmezi
azok jelentőségét. A háttérben egy többes szám első személyben futó elbeszélés
húzódik meg, amely bizonyos összefüggésekre világít rá, és a történteknek
folyamatosságot kölcsönöz. A "mi" elbeszélés minket kettőnket és tágabb
értelemben az adminisztrációt jelöli. Általában csak arra szorítkoztunk a
személyes részeknél, aminek közvetlenül szemtanúi voltunk, illetve amiket
gondoltunk vagy átéltünk, míg a történet többi részét a narratívára bíztuk.”
George Herbert Walker Busht aligha kell részletesebben
bemutatni. Üzletemberből lett politikus, 1981-89 között az USA alelnöke Ronald
Reagan kormányzatában, 1989-93 között a 41. elnök. Brent Scowcroft, a
Wikipediából idézve: a légierő visszavonult altábornagya, nemzetbiztonsági
tanácsadó Gerald Ford és George H. W. Bush elnökök alatt, Richard Nixon elnök
katonai tanácsadója, George W. Bush elnök alatt pedig az Elnök Külföldi
Hírszerzési Tanácsadó Testületének elnöke. Köznyelven tehát sok évig a
politikai boszorkánykonyha egyik főszakácsa.
A könyvükről írják: „Nem vagyunk a Szovjetunió, a Közel-Kelet
vagy Németország "szakértői" vagy kutatói, és nem kívántuk a végső
szót kimondani az eseményekkel kapcsolatban. Az elbeszélés a "tágabb
képet" adja, nem pedig lezárt történetet. Nem kísérli meg visszaadni a
Nemzetbiztonsági Tanács, a Külügyminisztérium és a Védelmi Minisztérium
munkatársainak gigantikus erőfeszítéseit, amint a különböző politikákat megtervezték
és kivitelezték a Fehér Házban.
Nagy gonddal rekonstruáltuk az
általunk elmondottakat, és azok majdnem teljes mértékben eredeti (elsődleges)
forrásokon alapulnak. Nagymértékben támaszkodtunk a Texas A & M Egyetemen
található Bush Elnöki Könyvtárban megőrzött anyagokra, köztük több ezer eredeti
NSC (Nemzetbiztonsági Tanács dokumentumra), az elnök személyes naptárára,
feljegyzéseire és leveleire, valamint egyéb eredeti forrásokra. Kevés
kivételtől eltekintve, ahol képtelenek voltunk az eredeti irat nyomára akadni,
semmit sem bíztunk az emlékezetünkre, az anekdotáktól eltekintve. Egyetlen
kitalált idézet, másod- (vagy harmad-) kézből származó beszélgetés sincs a
kötetben.”
Ugyancsak a Bevezetőből, expozícióként:
„A Bush-adminisztráció az 1950-es évek eleje óta meglévő
nemzeti célt valósított meg, amelyért számos amerikai az életét adta, s amely
Ronald Reagan elnöksége alatt került hozzánk közelebb: szabadságot
Kelet-Európának és az Egyesült Államokra leselkedő halálos fenyegetés
megszüntetését. Amit Harry S. Truman feltartóztatási politikája, majd az utána
következő adminisztrációk felkaroltak, azt mi megvalósítottuk. Tisztában voltunk-e
azzal, hogy mit hoz a jövő, amikor hivatalba léptünk? Nem, és nem is
tervezhettük azt meg. A világ, amellyel 1989. januárban szembesültünk, a
szuperhatalmi rivalizálás ismerős kétpólusú világa volt, bár már nem
beszélhettünk totális szembenállásról. Mindössze három év alatt azonban – történelmi
távlatban mindössze egy pillanat alatt – a hidegháború véget ért. Noha akadtak
drámai pillanatok is, melyek közül a legismertebb a berlini Fal megnyitása, a
leglényegesebb talán az volt, hogy a változások jórészt nagy dráma nélkül
zajlottak le. Kelet-Európa lerázta magáról a szovjet uralmat, Németország
egyesült, a Szovjetunió felbomlott, s mindez jelentősebb vérontás nélkül
történt. Tragikus módon emberek haltak meg az érintett országokban, különösen a
szovjet köztársaságokban lezajlott földrengésszerű változások alatt, de
egyetlen emberéletet sem követelt az első világháború óta a stratégiai egyensúlyban
végbement legnagyobb változás. Bizonyos értelemben ezek az évek olyan csaknem
háromnegyed évszázados, zűrzavaros időszak végére tettek pontot, amelyet
totalitárius hatalmak előretörése, világháborúk és nukleáris szembenállás
jellemzett. Ezeket az éveket a békés, bár időnként kényszeredett szuperhatalmi
együttműködés határozta meg, amelyet az első hidegháború utáni válságra –
Kuvait iraki megszállására – adott válasz jelképezett. Ez a pillanat a
lehetőségek és remények korának kezdetét jelezte.
A Bush-külpolitika hosszú távú kerete
határozott kontúrokkal rendelkezett: bátorítani, utat mutatni és menedzselni a
változásokat ellencsapás és megtorlás provokálása nélkül. Rövid távon pedig
fáradságos és aprólékos tervezésre és diplomáciára épülő gyakorlati erőfeszítéseket
igényelt. Olyan időszakban, amikor a személyiségek és a személyi kapcsolatok
jelentős hatással bírtak a történelem menetére, a nemzetközi vezetés, Kelet és
Nyugat rájött, hogy jobbára együtt tud működni a nehéz ügyek megoldásában –
Németország, Irak és Európa jövőjének kérdésében. A létező hatalmas erők akár
katasztrófába is sodorhatták volna a világot, de azzal, hogy nem riadtunk
vissza a közvetlen részvételtől és a részletekkel való törődéstől, sikerült úgy
alakítani az ügyeket, hogy ne legyenek vesztesek, csak nyertesek, mégpedig azáltal,
hogy elősegítettük a stabilitást és a hosszú távú kapcsolatokat a béke
érdekében. Elkerültük az újabb Versailles árnyát. A bénító gyanakvást egyre
nagyobb bizalom, a szembenállást az együttműködés váltotta fel. A továbbiakban
olyan emberekről, eseményekről és változásokról lesz szó, akiket ismertünk,
illetve amelyeket átéltünk – és Amerika szerepéről a világ
átalakításában.”
„Amerika szerepéről a világ átalakításában” - legfőképp erről
szól a könyv. Legfontosabb vonása, hogy a szerzők kétségkívül őszinte hittel
mondják mindazt, amit erről írnak – akárcsak Zbigniew Brzezinski a Stratégiai
Vízió c. kitűnő könyvében (Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle 2014/3. sz.)
és Ronald Reagan az Egy amerikai élet c., szintúgy kiváló önéletrajzában (Iparjogvédelmi
és Szerzői Jogi Szemle 2015/1. sz.). Erre az egészen nyilvánvalóan
őszinte hitre és meggyőződésre különösen markáns példával szolgálnak Bush szavai,
amelyekkel Kína akkori szerfelett bölcs és ravasz, harcokban edzett vezetőjét,
Teng Hsziao Pinget igyekezett meggyőzni, hogy országát térítse a „helyes útra”.
Pár jellegzetes mondat ízelítőül: „Először 1985. március
13-án találkoztam Gorbacsovval, amikor Moszkvában Reagan elnököt és az Egyesült
Államokat képviseltem elődje, Konsztantyin Csernyenko szovjet pártfőtitkár
temetésén. A szovjeteknek az 1980-as évek elején egy sor vezetőjük volt –
Leonyid Brezsnyevtől Jurij Andropovig és Csernyenkóig –, és én mindegyikük
temetésére Moszkvába repültem. Azt hiszem, Jim Baker találta ki a szlogent
számomra ezeknek az utazásoknak a jellemzésére, hogy "te meghalsz, én
repülök".” ϴ E temetésekről: „Jóllehet nem voltak lélekvidámító események,
mégis hasznos alkalmaknak találtam őket. Az állami temetések lehetőséget adnak
a világ vezetőinek, hogy rövid eszmecserét is folytassanak. Ráadásul ezek az
események lehetővé tették számunkra, hogy szemügyre vegyük az új vezetőt. Mivel
ebben az időszakban sűrűn haltak meg a Kreml magas beosztású tisztviselői, nem
rendelkeztünk túl sok közvetlen tapasztalattal a szovjet vezetők személyiségéről
– amint felmértük az egyik vezetőt, már meg is halt.” (Visszatekintésben a
tények adnak bizonyos alapot némi mérlegelésre, vajon nem eleve átmeneti
megoldásnak választották-e Andropovot és Csernyenkót, amíg az új erős vezetőt a hatalomba helyezhetik,
vagy épp megalkudhatnak a személyében – OP) ϴ Scowcroft Gorbacsovról: „Más volt.
Kedvességgel, s nem hetvenkedéssel akart
megölni bennünket. (Kiemelés tőlem – OP)” ϴ És továbbra is ő Gorbacsovról: „Olyan
dolgokat mondott, amilyeneket hallani szerettünk volna, számos csábító
javaslatot tett, hogy a nemzetközi közvéleményért folytatott küzdelemben
elfoglalja és megtartsa az erkölcsi magaslatot. Az ENSZ-ben decemberben
bejelentett egyoldalú csapatcsökkentési kezdeményezése katonailag nem sokat
ért, ám a beszéd sok embert megnyert, számos dicséretet söpört be érte, és a
Nyugatot lélektani defenzívába kényszerítette. Attól tartottam, Gorbacsov rá
tud beszélni bennünket a leszerelésre anélkül, hogy a Szovjetuniónak bármilyen
alapvető módon hozzá kellene nyúlnia a saját fegyveres erőihez, és körülbelül
egy évtizeden belül minden korábbinál súlyosabb veszéllyel szembesülünk majd.
Röviden, úgy gondoltam, hogy Gorbacsov kommunista maradt, aki elkötelezett a
Szovjetunió szocialista jövője mellett. A glasznosztyon és a peresztrojkán
keresztül megpróbál új életet lehelni a Szovjetunióba, és igyekszik
megerősíteni annak gazdaságát. Nem érdekelte a politikai reform önmagában,
inkább olyan eszköznek tekintette, amellyel a gazdasági változások ellenzőit tudja
a párton belül elintézni.” ϴ „Bush elnök volt az első amerikai elnök, aki nem
Európába, hanem Ázsiába látogat először – az új korszak fontossági sorrendjének
egyik jeleként.”
Nézzünk kicsit bele ennek a rendkívül jól felkészült párosnak
e krónikájába, amelyet a hatalmas politikai tapasztalatuk mellett az akkor
betöltött pozíciójuk tesz kivételessé.
A két nagy ellenfél első találkozása, 1985, Csernyenko
temetése. Bush első személyes benyomásai Gorbacsovról, ahogy a Reagan elnöknek
küldött táviratában összegezte: „Gorbacsov a nyugati fogyasztásra szánt szovjet
vonalat sokkal hatásosabban fogja csomagolni, mint bármelyik (ismétlem,
bármelyik) elődje. Lefegyverző a mosolya, meleg pillantású a szeme, és
barátságosan tud kellemetlen dolgot mondani, majd könnyedén tud váltani, hogy a
tárgyalópartnereivel valódi kommunikációt alakítson ki. Nagyon határozott tud
lenni. Például: amikor megemlítettem az emberi jogok kérdését néhány esettel
együtt, félbeszakított és a már korábban hallott vehemenciával vágott vissza.
Idézem: "az Egyesült Államokban nem tartják be az emberi jogokat"
vagy [az afro-amerikaiakra utalva], "brutálisan elnyomják a
jogaikat". Ugyanakkor azonban ezt is megjegyezte: "készek vagyunk
fontolóra venni ezt" és "jelöljünk ki jelentéstevőket, és vitassuk
meg a kérdést". A lényeg az alábbi – "ne oktassanak ki minket emberi
jogokból, ne támadják a szocializmust, hanem beszéljük meg a dolgokat".”
Hozzáteszi: „Ezek a szavak most, évek múlva, majdnem úgy hangzanak, mint
amelyek kijelölték az amerikai–szovjet kapcsolatokat a következő időszakban.
Megtárgyaltuk a vitás kérdéseket, és nem engedtük, hogy azok útját állják a
haladásnak.”
Amerikai naivitás? Az 1988-as pusztító örményországi földrengés
után segélyként orvosi felszerelésekkel teli repülőgépet küldtek Jerevánba, s
azt gesztusként elkísérte Bush fia, Jeb és annak fia. Bush írja: „Meglátogattak
egy kórházat, és később egy kis kápolnában mondták el a karácsonyi imáikat.
Mindketten sírva fakadtak a látottak hatására. Később Gorbacsov nekem,
Sevardnadze pedig Jim Bakernek mondta el, hogy amikor Bushék – apa és fia –
elsírták magukat, az nagyon erős jelzés volt az egész Szovjetunióban, hogy
Amerika ténylegesen törődik a szenvedésükkel.” S hozzáteszi „Fontos új
hangnemet tükrözött ez a két nép közötti kapcsolatban.” Elhitte a két
harcedzett, ravasz politikus protokollszavait?
Bush Gorbacsovról: „Valószínűleg kevésbé gyanakodtam
Gorbacsovra, mint a hivatalba lépő csapatom több tagja. Úgy véltem – miként
Margaret Thatcher fogalmazott egyszer vele kapcsolatban –, hogy együtt tudok
dolgozni ezzel az emberrel. Már eléggé ismertem, hogy érezzem: őszintén meg
kívánja változtatni a Szovjetuniót és a szuperhatalmi kapcsolatokat. (Lehet-e kiismerhető
olyan ember, aki képes volt eljutni a szovjet hatalom csúcsára? Igaz, Reagan is
arról ír, hogy személyes barátság alakult ki közte és Gorbacsov között, amely a
politikai kapcsolataikban is megérződött. – OP) Gorbacsov nagyon büszke orosz
ember volt, és most is az. Úgy gondoltam, olyan erősen kötelezte el magát
országa és annak külpolitikája megváltoztatására, hogy nem tud és nem fog
visszakozni az általa mozgásba hozott forradalomtól. Soha nem fogadtam el azt a
néhány szovjetszakértő által osztott véleményt, mely szerint azonnal próbára
tesz bennünket valamilyen provokációval, hogy lássa, miként reagál az új
adminisztráció. Ugyanakkor úgy véltem, árgus szemekkel figyel bennünket, hogy
nem folyamodunk-e egy annál keményebb vonalhoz, mint ami a
Reagan-adminisztrációt jellemezte annak utolsó időszakában.”
„Ha visszatekintek a Gorbacsovhoz fűződő személyes
kapcsolatomra, meglepődve látom, hogy az milyen hűen tükrözte az
amerikai–szovjet kapcsolatok alakulását a hidegháború utolsó napjaiban. Az
1980-as években az általam már leírt formális találkozókkal kezdtük, amikor
meglehetősen mereven "Elnök úrnak" és "Alelnök úrnak" (majd
"Elnök úrnak") szólítottuk egymást, végül pedig az 1990-es évek
elején a közvetlen és valóban barátságos megbeszéléseken már "Mihail"
és "George" voltunk. (Barbara és Raisza kapcsolata nagyjából
ugyanilyen változáson ment át.) Nagyon fontossá vált a kölcsönös bizalom, és
segített bennünket abban, hogy nehéz – és időnként – ellentmondásos döntéseket
hozhassunk. Úgy éreztem, bízhatok benne, és véleményem szerint Gorbacsov is úgy
érezte, hogy bízhat a Nyugatban a Szovjetunió rendkívül mély és végső
válságában. Ha a köztünk és a többi vezető között lévő viszony dinamikája más
lett volna, a változások a megtörténteknél fájdalmasabbak lehettek volna. Nem
arról van szó, hogy háború tört volna ki, ám az egyesült Németország jellege
vagy a fegyverzet- és csapatcsökkentésekhez vezető út – nem is említve a
Perzsa-öbölbeli háborút”
És „A mi kapcsolatunk és a megelőző csúcsszintű kapcsolatok
közötti különbséget a Gorbacsovval együtt töltött idő mennyisége adja. Én
valószínűleg többször találkoztam vele, mint elődeim együttvéve a szovjet
kollégáikkal. Élveztem a Mihaillal való személyes kapcsolatot – kedveltem. Hány
amerikai elnök mondhatná ezt el a Szovjetunió vezetőiről? Roosevelt vagy Truman
elmondhatná ezt Sztálinról? Kennedy Hruscsovról? Nixon Brezsnyevről? Tudom,
hogy Reagan elnök is kedvelte Gorbacsovot – az érzés őszintén kölcsönös volt –,
de neki nem adatott meg az, hogy olyan szorosan dolgozzon együtt vele, ahogy
nekem. Gorbacsovval egyszerűen le tudtunk ülni beszélgetni. Meg tudtuk beszélni
a világ dolgait. Úgy érzem, hogy kiismertem az érzéseit. Nyíltság és őszinteség
lépett a múlt szükségszerű gyanúi helyébe. Éles ellentét feszült a magunk
mögött hagyott hidegháború sötét évtizedeivel szemben.”
Bush Margaret Thatcherről, az 1989. májusi NATO
csúcstalálkozó kapcsán, amelynek két fő témája az európai hagyományos (nem
nukleáris) erők csökkentéséről tervezett tárgyalások megkezdése, valamint a
rövid hatótávolságú nukleáris erőkkel kapcsolatos szövetségi politika volt: a
modernizálásuk, valamint az, hogy egyáltalán folytassanak-e megbeszéléseket a
csökkentésükről, s ha igen, mikor. „Margaret mindennek ellenére elismerte, hogy
ezen a csúcstalálkozón elodázhatjuk a modernizált rakéták telepítéséről a döntést,
és a halasztás az általunk elérhető legjobb kompromisszum. "Ami fontos, az
egyetértés az Egyesült Államok és Nagy-Britannia között", jelentette ki,
"mert enélkül a két ország nélkül nem lenne NATO." (Régi pesti vicc:
Megy az egér az elefánttal a hídon, s megszólal: hallod, hogy dübörgünk? – OP)
(…) A hamisítatlan Thatcherrel beszéltem, az erős és szilárd elvi alapokon
nyugvóval. (…) Margarettel jó barátok lettünk. Sajnálom, hogy soha nem
kerültünk olyan közel egymáshoz, mint ő és Ronald Reagan. Margaret őszintén
tisztelte és szerette Reagant. Miközben Reagan szabta meg többnyire a
nemzetközi találkozók hangnemét, gyakran Thatcherre bízta a vita levezetését, és
hagyta, hogy Thatcher beszéljen kettejük nevében. Thatcher élvezte, hogy kettejük
nevében beszélhet, és időnként azt mondta, hogy "Ronnal úgy
gondoljuk". Tudatában voltam az amerikai–brit viszony fontosságának, és
elhatároztam, hogy szorosan együtt fogok működni Margarettel, de én akartam a
magam nevében beszélni. A visszaemlékezéseiben utal is arra, hogy szükségét
éreztem, hogy a magam ura legyek. Azt hiszem, ez a benyomása abból eredt, hogy
korán eldöntöttem: mindössze egyvalaki beszélhet az Egyesült Államok nevében.
(… ) Margaretnek mindenről megvolt a véleménye, és azt nagyon határozottan adta
elő. Láthattam, mi tette erős vezetővé. Magabiztos volt, és soha nem riadt
vissza attól, hogy ellentmondjon másoknak. Mitterrand történelmi tanulságokra
hivatkozva érvelt, Thatcher inkább erőteljesen és kertelés nélkül fejtette ki a
nézeteit, és nem nagyon finomkodott. Minden információt ismert, nagyon
tájékozott volt – a fegyverzet-ellenőrzésben egyenesen szakértőnek számított.
Nagyra értékeltem a bölcsességét és a meglátásait, különösen az Európával és a
NATO-val kapcsolatos ügyekben.
Reagan is igen hangsúlyosan beszél könyvében a más országok
vezetőivel ápolt személyes baráti kapcsolatok fontosságáról. Bush elmondja,
hogyan alakított ki baráti viszonyt Francois Mitterrand elnökkel. Ennek
részeként egy hétvégére meghívta a magánnyaralójába. Scowcroft kommentárja
erről: „A kennebunkporti találkozó az elnök személyes diplomáciai stílusának
legjobb példája volt. A hétvégén kialakított kapcsolat nagy szerepet játszott a
következő három év néhány fontosabb eseményének alakulásában. Az időnkénti mély
ellentétek ellenére ez az összhang a legtöbb alkalommal lehetővé tette a
felmerülő ügyek megfelelő egyetértésben történő, kielégítő megoldását.”
A Kínával alakuló kapcsolatok. Bush írja: „Gerald Ford
1974-ben felajánlott nekem egy nagyköveti állást, megemlítve a párizsit és a londonit,
de én arra kértem, hogy Kínába küldjön – az új és óriási kihívást jelentő
országba. A kapcsolatunk éppen csak elkezdődött ezzel a fontos országgal, és
még nem volt nagykövetségünk Pekingben. Richard Nixon csak 1972-ben állította
helyre a kapcsolatokat, amikor az országaink összekötő irodákat állítottak fel
a másik fővárosában. A formális diplomáciai kapcsolatokra és a nagykövetségekre
1979-ig kellett várni. Egy évnél hosszabb időt töltöttem Kínában, és
megpróbáltam a lehető legalaposabban megismerni a vezetőket, a népet egyaránt.
Akkoriban nagyon élénk diplomáciai tevékenységet fejtettünk ki Pekingben, és
miközben ennek nagy részét Henry Kissinger külügyminiszter végezte, az állásom
izgalmas volt és sok időmet kötötte le.” Ehhez méltó bölcsességgel kezelte a
Tiananmen téri tüntetések leveréséből kipattant válságot. „Olyan
kiegyensúlyozott választ kívántam, amelyik az erő alkalmazását sürgetők és végrehajtók,
azaz a hadsereg keményvonalasai ellen irányul. Nem akartam megbüntetni a kínai
népet a kormányuk tetteiért. Úgy véltem,
hogy az országaink közötti kereskedelmi kapcsolatok hozzájárultak a nagyobb
szabadság iránti igényhez. Ha az embereket üzleti érdek hajtja, függetlenül
attól, hogy Kínáról vagy másik totalitárius rendszerről van-e szó, a demokrácia
felé való haladás elkerülhetetlen lesz. (Kiemelés tőlem – OP) Emiatt nem
kívántam a kereskedelmi kapcsolatok teljes felszámolását. Helyette úgy döntöttem,
hogy a katonai eladásokat és kapcsolatokat függesztem fel. Lényeges volt, hogy
a kínai vezetők tudatában legyenek, nem tehetünk úgy, mintha semmi sem történt
volna, és a Népi Felszabadító Hadseregnek tudnia kell, hogy azt szeretnénk, ha
visszafogottan viselkedne. Amit semmiképpen sem kívántam, az annak a viszonynak
a teljes felszámolása volt, aminek a felépítéséért olyan keményen dolgoztunk 1972
óta. Továbbra is kapcsolatot kell tartanunk a kínai kormányzattal, ha azt
akarjuk, hogy valamilyen befolyást gyakorolhassunk az önuralom és együttműködés
érdekében, nem is szólva az emberi jogokról és a demokráciáról.” Döbbenetes
ugyanakkor, mennyire figyelmen kívül hagyták e hatalmas ország vezetésének az
érzékenységét, magától értetődően erőltetve rájuk a saját normáikat. Scowcroft
írja, hogy az 1990. februári látogatásukon az akkori nagykövet a kínai vezetés
tiszteletére adott bankettre, meghívta „a közismert politikai ellenálló” Fang
Lizhit, s ezzel, ahogy kiderült, igen erősen felingerelte a vendégeit. Fang
menedékjogot kért a követségen, s ebből komoly konfliktus alakult ki. Bush
előbb személyesen akart tárgyalni Tenggel, majd „Csalódtam, amikor a kínaiak
elutasították a törekvésemet, hogy közvetlenül beszéljük meg a dolgokat. Az
emberi jogok kérdésében a jó oldalon álltunk, és vezető szerepet vállaltunk a
szankciók bevezetésében, a barátaink bátorításában és abban, hogy a
szövetségesek csatlakozzanak hozzánk. Én azonban nem akartam a dolgokat
ennyiben hagyni. Mivel nem beszélhettem Denggel (az amerikai átírást használja
–OP), úgy döntöttem, levélben magyarázom meg, miként érzek, és javaslom, hogy
küldünk egy megbízottat, mert helyre akartam állítani a kapcsolatot akkor is,
ha csak fokozatosan megy. Le akartam írni az igazi érzéseimet, így én magam
fogalmaztam meg a levelet.” Ebben írja egyebek közt: „Minden tőlem telhetőt
megtettem, hogy ne avatkozzam Kína belügyeibe. Minden tőlem telhetőt megtettem,
hogy még a gyanúja se merüljön fel, hogy diktálni akarok Kínának bármilyen
módon abban, miként kezelje belső válságát. Tiszteletben tartom a társadalmaink
és a rendszereink közötti különbségeket. (A kínaiaknak igencsak más lehetett
erről a véleménye. – OP) Rendkívüli módon tisztelem a kínai történelmet,
kultúrát és hagyományt. Önök sokat tettek a világ civilizációjának fejlődéséért.
Én azonban arra is szeretném kérni, hogy emlékezzen azokra az elvekre, amelyekre
az én fiatal országomat építették. Ezek az elvek a demokrácia és a szabadság –
a szólásszabadság, a gyülekezési szabadság – és az önkényes hatalomtól való
szabadság. Az ezek iránt az elvek iránt érzett tisztelet alakítja azt, ahogy az
amerikaiak más országokra tekintenek, és ahogy az azokban zajló eseményeket
nézik. Nem arroganciáról vagy arról van szó, hogy másokra erőltessük a mi
elképzeléseinket, hanem az ezekbe az elvekbe és univerzális megvalósíthatóságukba
vetett egyszerű meggyőződésről van szó.” Sajátos e szavak üzenete.
Kinyilvánítja, hogy Amerika aszerint tisztel más országokat, hogy azok
maradéktalanul osztják-e az értékeit, s leszögezi ezek univerzális igazságát. Valójában
megideologizálja az USA jogosítványát az erőszakos politikai térítésre. S neki,
aki oly jól ismerte Kínát, tudnia kellett, hogyan veszi ott ki magát, hogy egy
kétszáz éves ország követeli a saját sokezer kultúrájára rendkívül büszke óriástól
– amely hagyományosan a művelt világ középpontjának tekinti magát, s ahol már ezer
éve is versenyvizsgán választották ki a köztisztviselőket (l. Henry Kissinger: Kínáról
- Antall József Tudásközpont, 2014, - Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle
2014/4. sz.), hogy térjen át az ő normáira. Tudnia kellett, hogy a hagyományos
kínai gondolkodás szerint ez teljességgel elfogadhatlannak, faragatlan barbár
hozzáállásnak számít.
A levélnek van egy további, másutt is gyakran megjelenő
karakteres eleme: „A diáktüntetések első
napjai és ahogyan a kínai hadsereg kezelte kezdetben a diákokat, az az
egész világ képzeletét megragadta. A TV csodája a Tiannanmen téren történő
események részleteit nem csupán a "nyugati" emberek otthonaiba
juttatta el, hanem az egész világra. A kezdeti türelem, visszafogottság és a
tüntetők nagylelkű kezelése világszerte tiszteletet vívott ki a kínai vezetésnek.
A gondolkodó emberek az egész világon megpróbálták megérteni…” Bush magától
értetődően szól „az egész világ”, „a gondolkodó emberek” nevében. Milyen
ismerős ez a hajdani, „minden békeszerető ember”, „a világ békeszerető népei”,
„a világ haladó közvéleménye” nevében tett szovjet nyilatkozatokból.
Egy másik Tenghez írt levélben ugyanakkor igen ügyesen
manőverez és kecsegtet: „Ha valamilyen módon le lehetne zárni a békésen tüntető
diákok ügyét, az rendkívüli módon segítene. […] Ha meg tudna bocsátani a
diákoknak és igen, a tanáraiknak is, az nagyban hozzájárulna az egész világ
bizalmának helyreállításához. Egy ilyen intézkedés számos országgal javítaná a
kapcsolatokat. Például alkalmat adna arra, hogy az Önök döntését támogató
nyilatkozatot tegyek. Ha pedig ez segítene Kínának, akkor nyilvánosan is el
tudnék küldeni egy magas rangú megbízottat Pekingbe, ezzel is jelezve a
világnak, hogy országunk kész visszaállítani a normális kapcsolatokat.” Teng kevéssé
meglepő válasza Bush összegzésében: „Deng augusztus 11-én válaszolt udvarias
levéllel. Kína szuverén állam, közölte velem, és a saját törvényeivel
összhangban cselekedett, amikor elfojtotta a "lázadást". Ő is
szeretné, ha javulnának a kapcsolatok, de azt követelte, "ne engedjük, hogy
az Egyesült Államokban található bűnözők [a kínai disszidenseket és diákokat értette
alattuk] tovább folytassák a kínai kormány elleni tevékenységüket." Arra
emlékeztetett bennünket, hogy a szankciók még mindig érvényben vannak, és akadtak
más "beavatkozásnak minősülő incidensek" is. A kínaiak makacsul
kitartottak, és a helyzet hónapokig változatlan maradt.”
Scowcroft visszaemlékezése: Gorbacsov 1989 július 6-án
Strasbourgban az Európa Tanács ülésén „felvázolta, feltehetően tudatosan
bizonytalan körvonalakkal, a "közös európai házra" vonatkozó
vízióját. Kizárta az erő alkalmazását és az azzal való fenyegetést a
szövetségek között és azokon belül. Amikor kijelentette, hogy "bármilyen
beavatkozás a belügyekbe vagy bármilyen kísérlet az államok – barátok, szövetségesek
vagy bárki más – szuverenitásának csorbítására elfogadhatatlan", akkor
lényegében elítélte a Brezsnyev-doktrínát, amely leszögezte, hogy a
szovjeteknek joguk van megakadályozni bármilyen, a szocialista tábor elhagyására
irányuló kísérletet. Célzott arra, hogy Moszkva nem fog beavatkozni a
Magyarországon és Lengyelországban zajló politikai változásokba.” Fontos üzenet
az itteni változásokhoz!
Gorbacsov belpolitikai játszmái: „A szélesebb körű
belpolitikai válság a Szovjetunióban ugyancsak kezdett elmélyülni, nem kis
részben Gorbacsov politikai és gazdasági reformokat célzó stratégiáinak
hatására. Annak érdekében, hogy változásokat kényszerítsen ki helyi és
tagköztársasági szinten, valódi választásokkal fenyegette meg a vonakodó párttisztviselőket,
sőt valódi választásokat rendelt el a rájuk gyakorolt nyomás részeként.
Tudatosan bátorította az embereket, hogy szálljanak szembe a megcsontosodott
kommunista párti vezetőkkel és tisztviselőkkel, akiket felelősnek tartott az
ország problémáiért. Ugyanakkor megkerülte a pártot, amely ellenállt a
változtatásainak, és a kormányzati hierarchiához fordult reformjai
megvalósításáért. A saját és néhány tanácsadója kezébe összpontosította a
hatalmat. Kockázatos politika volt, mivel Gorbacsov aláásta a párt helyi
tekintélyét, hatalmát és legitimitását, valamint azt a képességét, hogy
fenntartsa a rendet.”
Borisz Jelcinről. Scowcroft írja „Szeptember elején felmerült
a kérdés, hogy az elnök fogadja-e Gorbacsov egyik legelszántabb bírálóját –
Borisz Jelcint –, amikor Washingtonba jön nyolcnapos előadói körútja részeként.
Jelcin útja nagy publicitást kapott. Színes egyéniség volt, kinek a szokásai,
különösen az alkoholizmusa, szaftos történetekkel látta el a sajtót. Óvatosnak
kellett lennünk, hogy ne használhassa fel a látogatását Gorbacsov elleni
munícióként. (…) Jelcin szeptember 12-én körülbelül fél órás késéssel érkezett
meg a nyugati alagsori bejárathoz, ahol Condi (Condoleezza – OP) Rice fogadta.
Addig nem volt hajlandó kiszállni az autójából, ameddig nem kapott biztosítékot
arra, hogy találkozni fog az elnökkel. Rice közölte vele, hogy én várom
megbeszélésre. Jelcin láthatóan nem örült. Condi rövid eszmecsere után azt
mondta neki, hogy ha nem akarja a velem egyeztetett találkozót megtartani,
akkor akár vissza is mehet a szállodájába. Miután leleplezték a blöffjét,
Jelcin Rice nyomában feljött az irodámba.”
Eduard Sevardnadze külügyminiszterről, Scowcroft
„Sevardnadzéval való találkozás más miatt is emlékezetes maradt. Kendőzetlenül
beszámolt nekünk a Szovjetunió belső helyzetéről, és ez volt az első alkalom,
hogy – Bakertől eltekintve – közülünk bárki is ilyen, első kézből származó
leírást hallott volna. Számomra őszinte és becsületes helyzetleírás volt, és
egyáltalán nem szívderítő. Beszámolója szerint a szovjetek komoly és egyre
nehezebb problémákkal néznek szembe. A nyíltsága üdítő volt, mert elütött a
szovjet stílustól. Úgy éreztem, hogy ténylegesen más szemléletet tükröz ahhoz a
több évtizedes Potemkin-faluszerű magatartáshoz képest, amely többé-kevésbé
mindegyik szovjet külügyminisztert jellemezte.”
Szuperkritikus helyzetben. Bush írja: „A délután közepén az
íróasztalomnál ültem, amikor Brent izgatottan jött be, és közölte, hogy
híradások szerint a Falat megnyitották. Az Ovális Iroda melletti dolgozószobába
mentünk, és bekapcsoltuk a televíziót, amely élő adásban mutatta az örömittas
tömegeket Berlinben. Pár pillanattal később Marlin Fitzwater érkezett nagy
halom hírügynökségi anyaggal. Azt javasolta, hogy tegyek sajtónyilatkozatot.
Noha mámoros hangulatban voltam a történtek miatt, nem akartam elhamarkodottan
nyilatkozni. A jelentéseket még nem erősítették meg, ezért nem kívántam az
események elé rohanni, mielőtt ténylegesen megtudjuk a részleteket. Ami még
ennél is fontosabb volt, nagyon körültekintően kellett eljárnunk, hogy miként
reagálunk a jó hírre. Ki kellett találnom
Gorbacsov reakcióját – és az ellenzékéét is. Ahogy Brent rámutatott, nem olyan alkalom volt, hogy kárörvendve
diadalt üljünk az esemény fölött, amelyet a Nyugaton sokan Gorbacsov
vereségének fognak fel.” (Kiemelések tőlem – OP)
És „A valóságban a szovjetek riadtan reagáltak a Fal
megnyitására. Gorbacsov aznap üzenetben figyelmeztette Kohlt, hogy ne beszéljen
újraegyesítésről, és azt táviratozta nekem, ne reagáljam túl a történteket.
Amiatt aggódott, hogy a tüntetők ellenőrzése kicsúszhat a hatóságok keze közül
"előre nem látható következményeket" okozva, és a megértésemet kérte.
Ez volt az első alkalom, hogy Gorbacsov nyíltan ideges lett a kelet-európai
események miatt. Eddig higgadtnak, sőt blazírtnak tűnt a kommunizmustól és a
szovjet uralomtól egyre gyorsabban eltávolodó mozgalmakat látva. Olyan volt,
mintha hirtelen ráeszmélt volna a fejlemények súlyos következményeire. (…)
Néhány nappal később megírtam Gorbacsovnak, hogy osztom a közbiztonság és a
rend fenntartására irányuló aggodalmát, és közöltem vele, hogy a három nyugati
szövetséges [Egyesült Államok, Franciaország, Nagy-Britannia] együttműködik a
németekkel annak érdekében, hogy a fenti aggodalmak ne váljanak valóra.” A továbbiakban
pedig sokaknak hiánypótló áttekintést kapunk Gorbacsov végjátékáról.
Francis Fukuyama megírta A történelem vége és az utolsó ember
c. nagy port felvert könyvét. Elméletét a dolgok menete egyelőre cáfolja. A
történelem Bush és Scowcroft könyvében átfogott szakaszának viszont a
fentiekkel még messze nincs vége – nagyon is érdemes azt végigkövetni. A
lényeget persze tudjuk, innen, alulnézetből, ám felettébb érdekes megtudni, mit
és hogyan láttak ők onnan, felülről. Már csak pár fejezetcím a legizgalmasabbak
közül: ϴ Tojástánc ϴ Európa új arca ϴ Pajzs és kard ϴ Kényes egyensúly ϴ Sivatagi
Vihar ϴ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése