2013. február 9., szombat

Carsten-Peter Warncke / Ingo F. Walther: Pablo Picasso, 1881-1973



Taschen/Vince Kiadó, 2004

Dr Osman Péter ismertetése
Ha arra vetemednénk - ami amúgy tökéletes képtelenség -, hogy felmutassuk azt az embert, akinek munkássága a legjobban jellemzi minden eddigi idők legmozgalmasabb és leginkább ellentmondásos évszázadának európai kultúráját, a 20. századét, igen jó eséllyel Pablo Picasso lenne a legjobb választás. Bárki, aki az utóbbi fél században kicsit is nyitott volt e kultúrára, mindenképpen találkozott hírével, nevével, s méginkább a köré szőtt legendák gyakran meghökkentő arabeszkjeivel. Picasso művészete és élete, ami egy és ugyanaz, maga a csoda: a csúcsokat ostromló alkotó tehetség csodája, a nyughatatlanul mindig a megújulás lehetőségét kereső tehetségé, s - ha jól belegondolunk - a maga piacát biztos kézzel irányító marketing tehetségé. Csoda, hogy milyen bámulatos alkotásokat tudott létrehozni, és nem kevésbé csoda, hogy mi mindent volt képes eladni - a szónak mind közvetlen, mind átvitt értelmében - alkotásként. Warncke kitűnő bevezető esszéje, „A művész arca” igen jól érzékelteti a Picasso-jelenség izgalmas és kategóriákba aligha kényszeríthető sokszínűségét. Amint itt mondja: „Lehet, hogy Picasso művészetének kizárólagos tárgya maga a művész, és nincs is más célja? Még ma sincs végleges válasz e kérdésekre. Kétségtelen, hogy a hagyományos elemző módszerekkel az ő művészete nem ragadható meg.” De vajon nem ez-e a valódi zseni legfőbb ismérve, a zsenié, akinek megadatott a tehetség a rendkívüli létrehozására, és aki mindenek felett álló küldetésének érzi, hogy megalkossa egyedülálló művét és benne, általa önmagát? A zsenié, aki - mint Picasso is - alkotóként, s többnyire emberként is mindig nyughatatlan, s akit az esetleges átmeneti megnyugvásból újra és újra tovább űz az örök kétely?
Walther, a világhírű művészeti kiadó nagynevű szerkesztője írja előszavában: a nyolcvanas évek derekán látta egy gyűjtő könyvtárát, ahol a Picassóról szóló könyvek legalább ötvenméternyi helyet foglaltak el. Birtokosuk szerint egyikük sem tudta megfelelően méltatni a sokarcú és -műfajú művészzseni munkásságát. Ő ilyen könyvet akart létrehozni, és ebből született meg ez a kötet. A könyv nyomon követi Picasso pályáját a kezdetektől egészen az „élemedett korú vadember” késői munkásságáig. Kiemelten tárja elénk a minduntalan visszatérő motívumokat és formai megoldásokat. Méltatásában inkább a titokzatos jegyekre, mintsem a művész személyiségére és magánéletére helyezi a hangsúlyt - az utóbbiról viszont a függelékben található, gazdagon illusztrált életrajz (Walther munkája) ad képet.
Picasso alkotásait persze mindenekelőtt látni kell, lehetőleg minél bővebb áttekintésben. Ehhez segít hozzá a nagyalakú, 740 oldalas kötet gazdag képanyaga. Teljességről ugyanakkor nyilvánvalóan senki sem álmodhat, hiszen műveinek száma valahol harmincezer felett lehet. Amint Walther mondja, a reprodukciók tekintetében arra törekedett, hogy szerepeljenek a híres, klasszikus alkotások, de mellettük kapjanak helyet a ritkábban kiállított vagy publikált művek is. A nagyközönség Picasso késői munkásságát máig nem ismeri kellően, ezért ennek nagyobb teret szánt.
Bámulatos album. Érezzük, hogy maradéktalanul igaz lehet a The Times értékítélete: „Hiteles kézikönyv, amely teljes mélységében és széleskörűen mutatja be a picassói életművet.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése