2024. augusztus 7., szerda

Sam Wasson: Út a Paradicsomba - A Francis Ford Coppola-sztori

Corvina, 2024

Dr Osman Péter ismertetése

„Sam Wasson szövege pont olyan energikus, mint Coppola művészete. Beszélgetések, visszaemlékezések és interjúk kavalkádjából áll össze a könyv, amiből a főszereplő mellett többek között George Lucasról, Martin Scorseséről vagy Steven Spielbergről, vagyis az amerikai filmkészítés elmúlt közel hatvan évéről is megtudunk sok mindent. Filmrajongóknak kötelező olvasmány!”

a Corvina ajánlójából.

Wasson oldaláról a könyvről: „Air Mail Best Books of 2023 Ø Boston Globe Best Books of 2023 Ø Amazon Editors’ Pick Best Biographies & Memoirs 2023 Ø New York Times Book Review Editors’ Choice 2024 Ø Los Angeles Times Best Seller. Wasson teljes és egyedülálló hozzáférést kapott Coppola archívumaihoz; interjúk százait folytatta vele és azokkal, akik szorosan együtt dolgoztak vele – így sző róla egy rendkívüli portrét. (Kiemelések tőlem – OP) Íme Coppola, elbűvölő, zseniális, aki az életet és a művészetet a család és a közösség eszmekörében látja, de nyugtalanság és vakmerőség hajtja, s a vágy, hogy örökösen a határokat feszegetve működjék. S egy történet, amely szétválaszthatatlanul összefonódik az egyik legnagyobb, Don Quijote-i törekvésű mestermű készítésével, amelyet valaha is megkíséreltek: Apokalipszis most, és hogy mit talált Coppola a Fülöp-szigeti dzsungelben, amikor járta a borotva élét. Egy már legendás történet, amelyet soha nem mondtak el igazán – eddig a különleges könyvig.

[Wassonról itt] »Hollywood és hagyományai egyik legnagyobb krónikása – New York Times«”

E könyv messze több mint „sztori”. Betekintés a kívülállónak szinte elképzelhetetlen világokba, mindabba, ami az ’ezüst vásznon’, ma a képernyőkön megjelenő film mögött van. Sokatmondó részlet a Publishers Weekly alapos recenziójából, miként éli meg Coppola az alkotást: „Wasson magával ragadó elbeszélése élénken felidézi minden egyes forgatás körülményeit, összetett portrét adva egy művészről, aki nagy árat fizetett a kompromisszumok megingathatatlan elutasításáért.” Idézet csatlakozik a könyvből, az Apokalipszis most munkálatairól: „Nem egyszer gyertyafény fogadta hazatéréskor, mert nem volt áram a házban, de csak letépte átizzadt ingét és odaült ahhoz az asztalhoz a nappaliban, hogy képzeletével megtöltse a papírt, egyik borzalmas oldalról a másik csodás, majd ismét borzalmas oldalra, a másnapi jelenethez. Sejtelme sem volt, mit csinál.”

Wasson a folytatásban nem fukarkodik a jellemzéssel: „Pontosan tudta, mit csinál. Oscar-díjat nyer. Szerzett már ötöt, nem igaz? 1971-ben, Legjobb Eredeti Forgatókönyv, a Pattonért; 1973-ban a Legjobb Adaptált Forgatókönyv A keresztapáért; 1975-ben A Legjobb Adaptált Forgatókönyv, a Legjobb Rendezés és a Legjobb Film A keresztapa 2.-ért. Uralkodó volt, a leghatalmasabb és legelismertebb író-rendező-producer Hollywoodban, sőt – az óriási médiafigyelem reflektorfényének hála – az egyik legbefolyásosabb szószóló a bolygón. Abban az évben egy kritikus azt írta róla: „Coppola hatása az emberek gondolkodására sokkal jelentősebb, mint bármely jelenlegi politikusé Amerikában”.

A nyitó sorokból: „Élete során számos filmet forgatott és újraforgatott, Oscar-díjakat nyert és vesztett, milliókat keresett és bukott. Felépített egy stúdióbirodalmat és egy vendéglátó-birodalmat, pokolra szállt és mennybe ment, elvesztett és újraálmodott egy édenkertet. Szüntelenül változik. Úgy tartják, az embernek csak egy élete van, nagy részüknek annyi se jut. Coppola többször újrakezdte a sajátját.”

S a könyv záró mondatai: „Hollywoodban eltöltött ötven éve alatt senki nem hajtott végre nála nagyobb kalandot, kísérletezett többet, jutott magasabbra. Senki nem vívott ekkora csatát. Győzelmeivel és vereségeivel maga volt a múlt térképe, és az eljövendő eszme. A mennyország iránytűjét tartotta mindazok elé, akik mernek nagyot álmodni. Bármily csodák várnak rájuk, együtt találják meg őket.”

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése