2013. szeptember 7., szombat

Franklin Foer: A világ fociszemmel - A labdarúgás, mint korunk jelenségeinek magyarázata


HVG Könyvek, 2008

Dr Osman Péter ismertetése
Akit nem érdekel a foci, vagy akár egyáltalán sport mai világa, nehogy emiatt kihagyja ezt a könyvet! Messze nem a játéktéren zajló történésekről szól, mégcsak nem is arról, ami sportnak nevezhető a fociban, hanem a világról, amelyben élünk, és amelyet ezért meg is kell értenünk - ha tetszik, ha nem, amit látunk. Kényes témák helyenként borotvaéles szociológiai elemzései a javából - mindaz, amit a fociról mond, valójában csak egy sajátos tükör, amely felnagyít, és ezzel láthatóbbá tesz meghatározó jelentőségű összefüggéseket az egyes társadalmak, s velük végső soron az egész mai globális életterünk működésében. Foernek az elemzői felkészültsége is megvan ehhez, hiszen mestersége szerint politikai újságíró, és bal-közép, liberális irányultságú, amerikai politikai folyóirat szerkesztője. Műve a focihoz kapcsolódó, és még inkább az annak ürügyén művelhető cirkusz közösség alkotó és -formáló erejéről szól, s arról, hogyan működik ez különböző országokban. E foci ebben valóban csak ürügy, a körülötte kelthető cirkusz pedig halálosabb, mint amilyenek rendezésével vásárolták hajdan Rómában a szavazókat.
Foer maga is beszél arról, hogy az ember alapvető vágya tartozni egy csoporthoz, közösséghez. Voltaképpen nagy része annak, ami itt a fociról szól, e körül forog. A közösséghez tartozás több mint spirituális igény - nagyon is gyakorlatias szükséglet. Az erő és a biztonság érzetét adja, s az embernek ma erre minden korábbinál nagyobb szüksége van az élet arénájában, a világ szorításában, s ezt minden eddiginél jobban is érzi. A hagyományos közösségeket azonban a kötőanyagukat adó értékrendjükkel egyetemben felmorzsolta a kor, ezért új kötődéseket kell találnia. Mi is lehetne ebben lelkesítőbb, erőt adóbb, mint az a hatalmas kórus, amelybe belesimulhat, s amely uniszónóban hirdeti az értékeit, biztatja önmagát és az övéit, harcol az Ügyért, és ezt erősítő ellenpontként, végső soron a saját önmeghatározásaként támadja az ellenfelet. A kritikus kérdés itt az Ügy mibenléte, a foci - pontosabban a körülötte kelthető mozgalmak és cirkuszok - pedig a tömegeket mozgató politizálás hatékony, nemegyszer brutális felerősítése más eszközökkel. A könyvnek már az elején eljutunk erre a következtetésre, s több példát is kapunk benne arra, hogyan használják ezt fel a nagypolitika boszorkánymesterei a maguk céljaira. Felsőfokú tankönyvbe illő példa erre, ahogyan a sikeres populáris politizálás nagymestere, az olasz Berlusconi használja a focit a hatalom megszerzésére és erősítésére, és nagyjában egészében hasonló értékű az itt sorakozó másik kilenc esettanulmány is, a világunk jelentős részét átfogó kitekintésükkel. Micsoda maxima például Brazíliából, hogy „Lop, de épít is” (s milyen boldog a társadalom, amelynek ez csak távoli egzotikum!)
Közülük egy lóg ki valamelyest, részben az időkeretével, részben az inhomogenitásával: amelyik a 20. század egyik legbonyolultabb, különösen ellentmondásos problémájával, a zsidókérdéssel küszködik. S a többieknél kevésbé árnyaltabbnak érződik a kép arról, milyen szerepet játszik a foci, s még inkább a hozzá kötődő viselkedés a mai Iránban, abban a küzdelemben, amelyet a szekularizáció, és az azt erőltető, ugyanakkor a maga térnyerésére kihasználó globalizáció hívei, másrészt pedig az iszlám identitás visszaállítására, és a hatalom ilyeténként való megragadására törők vívnak egymással. A maga módján ez is sokat elmond: valószínű, hogy a társadalmat feszítő problémák mélyebbek, mint ameddig a foci fókusza lehatol.
A „foci” révén járunk rendezetten szélsőséges szurkolók között a hatalmi ambíciói bukásától zilált Szerbiában; egymásnak feszülő brit protestánsok és katolikusok között Glasgowban és Belfastban. Láthatjuk futballhuligánok megdicsőülését, s ennek nagyüzemi értékesítését Angliában, és - Oh! irgalom atyja, ne hagyj el - huligán-tanácsadásra szakosodott veteránokat.
A többit tessék elolvasni. Érdemes.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése