Edward Elgar, 2007
Dr Osman Péter ismertetése
Első szavunkkal emeljük ki, hogy a címben szereplő entrepreneurship kifejezésnek több jelentése is van. Itt a fordítással a téma szerinti jelentéstartalmát igyekeztünk visszaadni.
A világ legjobbjai közé tartozó szakkönyvkiadó könyve olyan témakört vizsgál, amely az utóbbi időkben a fejlődés élvonalát alkotó országokban, és az Európai Unió gazdaság- és tudománypolitikai műhelyeiben is mind nagyobb közfigyelmet kap. A keretét egy szó szerint létfontosságú kérdéskör adja: jelesül, hogy hogyan lehet a gazdaság versenyképességének javítása érdekében eredményesebbé és hatékonyabbá - szerényebben szólva működőképessé - tenni a felsőoktatási intézményeknél (a továbbiakban egyetemet mondunk) végzett K+F tevékenységek eredményeinek, és - szélesebb merítéssel - a náluk keletkező új tudásnak a gazdaságban való hasznosítását. Általánosan elfogadott tény, hogy erőteljesen növelheti a gazdaságban folyó ipar innovációs tevékenységek eredményességét, ha azok hatékonyan támaszkodnak a felsőoktatás ‘tudásgyárai’ által létrehozott új fejlesztésekre, azok gyakorlatban hasznosítható új ismereteire. Mindennek a gazdasági, sőt nemzetstratégiai jelentősége napról-napra növekszik, hiszen a cégeknek, régióknak, országoknak a mind erőteljesebben kibontakozó tudás-alapú gazdaságban kell helytállniuk, ahol az ipar által létrehozott hozzáadott érték igen jelentős, és tendenciájában növekvő hányadát a szellemi alkotások hasznosítása adja. Aki ebben lemarad, az zuhan lefelé a globális gazdaság táplálékláncában. Ugyanakkor, a neves amerikai egyetemeknek az új cégek létrehozásában megjelenő teljesítménye - a Genentech-től a Google-ig - reflektorfénybe állította a közösségi szektorban végzett kutatás stratégiai szerepét nemcsak az új tudás és új technológiák létrehozásában, hanem szintúgy a csúcstechnológiai cégek létrehozásában és fejlesztésében.
Mindezzel nincsenek alapvető
ellentétben, inkább árnyalják a képet a megállapítások, amelyekkel a kötet
bevezetője indul: Az egyetemek természete Európában változóban van a ’90-es
évek közepe óta, amit több tényező is gyorsít. Közöttük a legfontosabbak: a
közfinanszírozásuk csökkenése, valamint az a kialakult társadalmi vita, amely
arról szól, hogy milyen szerepet kell betölteniük a társadalomban. Számos
európai ország fogadott el törvényt az egyetemek szabadalmaztatási
tevékenységéről is. Ezek a változások növelik a nyomást és az ösztönzést is az
egyetemeken arra, hogy mind nagyobb hangsúlyt kapjon náluk a kutatásaik gazdasági
hasznosítása. Különösen nagy figyelmet érdemel ebben az egyetemek céges vállalkozási
tevékenysége, amely az eredményeik gazdasági hasznosításának továbbfejlesztését
jelenti, túllépve a hagyományos licencértékesítésen az új vállalkozások
létrehozása felé. Ez utóbbiak adhatnak megfelelő keretet az egyetemeken
létrehozott technológiák és tudás azokon kívül megvalósuló hasznosításához.
Magyarán, mindez azt az erősödő igényt jelenti, hogy az egyetemek a
korábbiaknál nagyobb mértékben forduljanak a gazdaság felé, ezzel részben vegyék
le a finanszírozásuk terheit az adófizetők válláról, és - ami nyilvánvalóan még
fontosabb - igyekezzenek minél nagyobb mértékben hozzájárulni a
nemzetgazdaságok tudásbázisának növeléséhez.
E könyv kinyilvánított célja, hogy
az amerikaitól erősen különböző európai viszonylatban adjon képet az egyetemi
spin-off vállalkozások létrehozásáról, annak megvalósulási folyamatáról.
Európait mondván valójában öt országra összpontosítja e vizsgálódást:
Belgiumra, Franciaországra, Németországra, Svédországra és az Egyesült
Királyságra. Ez sokszempontú vizsgálódást tesz lehetővé, mivel ezek az országok
az intézményi környezet széles spektrumát testesítik meg, egyebek közt olyan
vonatkozásokban, mint az egyetemeket körülvevő általános intézményi keretek, a
szellemi tulajdonra vonatkozó tulajdonosi jogok rendezése az egyetemeket illetően,
az egyetemi spin-off vállalkozások létrehozásának ösztönzésével és finanszírozásával
kapcsolatos folyamatok és politikák.
A szerzők kiemelik: viszonylag
egyenes út vezet egy jogi személy megteremtéséhez, a vállalat létrehozása
azonban egyáltalán nem szükségszerűen jelenti, hogy az a továbbiakban tőkenyereséget
és jövedelmet termel. Ezért igen nagy szükség van arra, hogy megértsük a
spin-off vállalkozások létrehozásának folyamatát, különösképpen pedig azt,
hogyan lehet vagyont termelni a hagyományosan nem üzlet-orientált egyetemek
által meghatározott környezetben.
Az előzőekben az ilyen tárgyú
vizsgálódások, s úgyszintén a gazdaságpolitika alkotóinak figyelme főként
néhány ebben sikeres USA intézményre összpontosultak, mint pl. az MIT és a
Stanford. Az európai egyetemek azonban ebben egészen más képet, viszonyokat,
feltételrendszereket és hatásmechanizmusokat mutatnak. Olyan gazdasági
környezetben működnek, amelyben a high-tech alapú vállalkozások meglehetősen
újak és fejletlenek. A spin-off folyamatok így szükségképpen nagyon is
különböznek az erősen fejlett high-tech vállalkozói viszonyok között
megvalósulóktól, amilyen pl. Boston vagy a Szilikon Völgy. Ez utóbbiakban már
gyakorlattá vált, hogy az üzleti körök választják ki a legjobb projekteket és
rendelnek hozzájuk forrásokat, azaz a spin-off folyamatokban az üzlet húzza az
innovációk hasznosítását. Európában viszont, ahol sokkal gyengébb az innovációs
erőtér - a bevezető is utal az Európai Innovációs Paradoxonra (amelynek
fogalmát az Európai Bizottság vezette be, és arra a szomorú tényre utal, hogy
Európában erős a tudomány, ám gyenge az innováció) és gyengébbek vállalkozói
közösségek, valamint az innováció egyéb kulcsfontosságú mozgatói, a közösségi
kutatási szervezeteknek, s közöttük az egyetemeknek sokkal kezdeményezőbb inkubációs
szerepet kell betölteniük - itt a spin-off-oknál inkább a technológia kínálat
nyomása a mozgatóerő.
A kötet több szinten is elemzi a
spin-off vállalkozások fejlesztésével kapcsolatos kérdéseket. Ilyenek: a
különféle politikákkal való összefüggéseik, ◙ a spin-off cégek típusai, ◙ az
inkubációs folyamatok, amelyek szerephez jutnak a spin-offok fejlesztésében
egyrészt az egyetemek, másrészt közösségi kutatási szervezetek szintjén, ◙ a
folyamatok, amelyek a spin-off cégek szintjén játszanak szerepet, ◙ az egyéni
vállalkozók és a vállalkozói teamek szerepe, ◙ a finanszírozók szerepe.
A fejezetek: Közösségi politikák az
egyetemi spin-off vállalkozások elősegítésében ◙ A spin-off vállalkozások
típusai ◙ Folyamatok intézményi szinten: inkubáció modellek ◙ Folyamatok cég
szinten: a fejlesztés fázisai és modelljei ◙ Vállalkozói teamek a
spin-off-okban ◙ A pénz szűkösségének problémái, és finanszírozáshoz jutás ◙
Megállapítások, következtetések és megfontolandó szempontok a spin-off-okkal
kapcsolatos politika alkotáshoz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése