A paradicsom feltárása - A természet, a társadalom és a gazdaság átalakításai
Edward Elgar, 2002
Gömbölyű vagy hosszúkás, apró vagy
óriás, vörös, sárgás vagy zöld, édes vagy savanykásabb, eszik és isszák, és a
mai árupiaci megjelenéseiben maga a folyamatos innovációk százarcú
megtestesülése - mi az? Tessék itt elolvasni: a paradicsom.
Első ránézésre a dolog teljes képtelenségnek tűnik: a
paradicsom egyike napi, viszonylag egyszerű élelmeinknek, és mi köze az
innovációhoz? Megesszük, megisszuk, ételt ízesítünk vele, egynémely nemzeti
konyhák arculatképző elemévé is vált, ámde hol van mindebben az a kitartó,
céltudatos fejlesztés, amely az innovációk nélkülözhetetlen hátországa, s
méginkább az ilyen fejlesztések szerteágazó szövevénye? Aki azonban elolvassa
ezt a könyvet, részben világosan kifejtve készen kapja meg a nagyon is
egyértelmű bizonyítékait annak, hogy mennyi innovációs fejlesztés áll e sokaknak
nagyon kedves zöldség mai sokféle megjelenési formái mögött, másrészt, ha
valamennyire járatos az innovációs fejlesztés témakörében, maga is sokhelyütt
ráérez erre.
A kiváló kiadó e könyve átfogó történetírás, elemzés és
értékelés egy hajdan obskúrus, egzotikus növény világhódító útjáról, a fejlődés
és fejlesztések útjairól és módjairól, amelyek révén az elérte a mai kimagasló
gazdasági és étkezésbeli jelentőségét. A paradicsom pályafutásának elemző
bemutatása egyben nagy és igen jellemző szeletet ad modern világunk, fogyasztói
társadalmunk gazdaság- és kultúrtörténetéből is, az Edward Elgar könyveinél
megszokott kitűnő előadásmódban és magas szakmai színvonalon. A mű mindezzel -
amint azt a fülszöveg ki is emeli - sajátos tanulmány a jelenkori
kapitalizmusról e zöldségféle kapcsán. Tegyük hozzá: sajátos értekezés a fogyasztó
társadalomról, és az azt a piacépítés, az értékesítési lehetőségeinek bővítése
céljával létrehozó, kiszolgáló és nemegyszer keményen manipuláló
árutermelésről. Ismét a könyvet idézve, a paradicsom sokszínű világában a
kapitalizmus sokféleségét tapasztalhatjuk meg - és fűzzük ide: a termék-,
valamint a technológiai innovációk szerepét és jelentőségét az új értékesítési
lehetőségek létrehozásában és kiaknázásában.
Az egésznek van egy további, nagyon ajánlható olvasata is. Ha
odafigyelünk, egyértelműen kitűnik belőle, hogy nincs vegytisztán „műszaki”
innováció, amint vegytisztán „kereskedelmi” vagy „pénzügyi” sem, csak innováció
van, amelynek létrehozása soha nem nélkülözheti sem a műszaki, sem a piaci
elemeket. A paradicsom és a belőle származó termékek nagyívű karrierjében is
ott sorakoznak az agrotechnikai-, a feldolgozóipari-, az élelmiszeripari-,
valamint a ’piaci’ innovációk.
A paradicsom, mindennapos étkeink egyikeként, olyannyira
magától értetődő része az életünknek, hogy fel sem ötlik bennünk, milyen hosszú
út vezetett el idáig, milyen sok és sokféle innovációs- és marketing munka
eredményeként létezik ma ez a sokarcú, szerteágazó zöldség- és termék család,
és hódította meg gyakorlatilag az egész világot. A maják, aztékok és
dél-amerikai elődeik hajdani növényét előbb a lassú, spontán európai
elterjedés, majd a nagyon is tudatos, iparosított előállítás, feldolgozás és terjesztés
a világ számos nemzeti konyhaművészetének nélkülözhetetlen részévé tette. A
termesztésére, feldolgozására, a belőle készülő termékek értékesítésére, és
mindezek újabb és újabb továbbfejlesztésére épülő gazdasági tevékenységek ma
világszerte nagyon sok embernek adnak munkát és megélhetést - tehát kétség sem
férhet ahhoz, hogy e növény a globális gazdaság számottevő tényezőjévé vált.
Megkockáztatjuk még annak kijelentését is, hogy mai életünk legalább két fontos
jelenségének is szimbóluma. Teljesítménykényszeres, rohanó világunk egyik
jellemzője - kórtünete - a gyorsétkezés, amely emellett tekintélyes szerepet
játszik az ifjúság jelentős részének szocializációjában is. Az ennek
megvalósítására kifejlesztett termékek legalább két meghatározó vonalának
nélkülözhetetlen része a paradicsom, a belőle készült öntet, mártás, feltét. Másrészt,
a mai fogyasztói társadalom jellemző vonása az üdítőitalok kiemelkedő szerepe
az árukínálatban és a fogyasztásban. Látjuk, hogy az üdítőitalok piaci
választéka folyamatos bővül, új termékek jelennek meg a piacon, és szintúgy a
már korábban bevezetettek új, vagy legalább is újnak beállított változatai.
Mindebben egyaránt tetten érhető a kereslet ébrentartását, valamint az új
kereslet ébresztését szolgáló termékváltás, és úgyszintén a marketingnek ama
klasszikus eszköze, amely addig nem létező kereslet felkeltéséből és
kielégítéséből áll. Naponta látjuk azt is, hogy a reklámipar, szintúgy a
kereslet felkeltése érdekében, némely termékek, köztük üdítőitalok fogyasztását
bizonyos vonzónak beállított szerepmodellekkel, ill. életmóddal, életfelfogással
való azonosulás eszközeként propagálja. Amire mindezzel célzunk az a paradicsom
részaránya, pontosabban annak méltánytalanul alacsony volta az üdítőitalok
kínálatában. Ez a zöldségféle nagyon sok élettanilag hasznos anyagot,
természetes táplálék-kiegészítőket tartalmaz, fogyasztása tehát kifejezetten előnyös
a szervezetünk számára. Ugyanez nem feltétlenül mondható el bizonyos, más
anyagokból előállított üdítőitalokról, amelyek ennek ellenére mind a
kínálatnak, mind a fogyasztásnak a paradicsom alapúakénál lényegesen nagyobb
hányadát adják. Látjuk azt is, hogy az előbbieket sokkal több reklám és egyéb
marketing eszköz támogatja. Miért szorul e téren így ki a paradicsom? A
feltehetően helyes válasz viszonylag könnyen megadható, itt azonban elég annak
megállapítása, hogy a paradicsom e kiszorulása minden bizonnyal korunk egyik
kórtünete, annak markáns jele, hogy mi, fogyasztók, kevésbé vagyunk bölcsek,
viszont sokkal befolyásolhatóbbak a kelleténél, s hogy ezt a termékfejlesztők
olykor nagyon is kihasználják.
A szerzők művüket azzal a megállapítással indítják, hogy a
paradicsom immáron hétezer éve szimbiózisban él, fejlődik az emberrel. A növény
szempontjából ez könnyen értelmezhető: az ember hajdan domesztikálta,
azóta pedig termeszti, fokozatosan fejleszti, alakítja, új és új, eltérő
sajátosságokkal bíró változatait, valamint felhasználási módjait hozza létre.
Ha csak erről szólnának, művük természettudományos, esetleg növény-, ill.
élelmiszeripari szakkönyv lenne. Részletesen bemutatják azonban azt is, hogyan
hatott vissza mindez magára az emberre és a társadalmára, hogyan fejlődtek ezek
a fejlesztéssel. Ezzel már társadalomtörténetté is válik, a legújabb kori
fejlemények ismertetésével pedig a termékfejlesztésről és a marketingről szóló
szakkönyvnek is igen érdekes.
A könyv a paradicsom pályafutásának dél- és közép-amerikai
kezdeteitől kiindulva - ahol még apró, sárga vagy zöld, savanyú termény volt -,
elénk tárja, hogyan vált az táplálékká, hogyan került át az újkor elején
Európába, és lett ott kezdeti egzotikumból, afrodiziákumra hajazó
gyümölcs-különlegességből előbb lassanként, majd gyorsuló ütemben népélelemmé,
és ebben a minőségében gazdasági erőforrássá. Meglepő olvasnunk, hogy Európában
évszázadokig csak főzéshez használták, nyersen nem ették, emögött pedig az
állt, hogy nem tudták eldönteni, vajon gyümölcs-e vagy zöldség. A XIX. századi
Amerikában a paradicsom erőteljes gyógyhatását vélték felfedezni, és ennek
nyomán indult a propagálását szolgáló első nagy kampány, majd nőtt ki a sajtóban
megjelenő írásokból és hirdetésekből a paradicsom-tabletta háború. Jóllehet ez
a piac hamar összeomlott, a történtek nagyban hozzájárultak a paradicsom
közismertté válásához, és a fogyasztásával kapcsolatos aggodalmak eloszlásához.
Termelése és fogyasztása az USA-ban a XIX. sz. közepén megnégyszereződött, és e
termény mélyen beépült az USA élelmezési kultúrájába. A XIX. sz. végére az
előregyártott paradicsom félkész- és késztermékek, levesek, mártások, pürék,
konzervek, stb. valamennyi társadalmi réteg fogyasztásának szokásos részévé
váltak. Amerika természetesen ebben is megmutatta erős képességét a gazdasági
és technológiai fejlődésre: a kezdeti, munkaerő-igényes kézi feldolgozás
és konzervipar helyét gyorsan átvette a nagyipari termelés, az így kialakult
konzervipari cégek pedig felépítették a beszállítói hátterüket. A létrejött
konzerv nagyipar emellett a növénynemesítésre is visszahatott, és ennek
következményeként az utóbbi elkezdte az adott felhasználásnak leginkább megfelelő
változatok kitenyésztését. Az USA vasúthálózata, valamint a fejlett tengeri áruszállítás
azt is lehetővé tette - az infrastruktúra és a piacépítés összefüggésének
kitűnő példájaként -, hogy a brit piacot is nagyrészt Amerikából lássák el
paradicsom termékekkel.
A fejlődés és fejlesztés egy másik vonalaként láthatjuk,
hogyan hozták létre Nagy-Britanniában a friss gyümölcsök és zöldségek iránti
igények hatására az azok termesztését szolgáló üvegházak iparágát, amely
természetesen a paradicsomnak is fontos termelőjévé vált. Közgazdasági
ínyencségekről is olvashatunk itt, pl. arról, hogyan vitte le az ehhez
szükséges üveg árát az előbbinek töredékére, s adott ezzel nagy lökést az
iparágnak az üvegre kivetett adó eltörlése 1845-ben. Ugyancsak a britek fiskális
politikájához tartozó érdekesség, hogy egy 1896-os törvénnyel a ’kerti’ -
üvegházi - növénytermesztést kizárták a mezőgazdaságnak nyújtott
adókedvezményből, mivel az előbbit az alkalmazott modern technológiai
eszközeinek okán a mezőgazdaságba nem tartozónak ítélték.
Felívelés és összeomlás: egy fejezetet kitevő
részletes beszámoló mutatja be a Guernsey-szigeti üvegházi paradicsomtermelés
felfutását, majd hanyatlását. A történet nagyrészt termelés- és
értékesítés-szervezésről szól, a hanyatlás okainak hátterében pedig lám
megjelenik egyebek közt négy ismert tényező: az energiaárak robbanása, a
külföldről jövő erőteljes kínálat hatása, a modern, ám a kis családi cégek
számára megfizethetetlen technológiák előretörése és ezzel a hagyományos
termelés ellehetetlenülése, valamint a szupermarketek üzletpolitikája.
Mindez eddig a paradicsom-eposz viszonylag kicsiny, bár
kétségkívül fontos része. A szerzők emellett bemutatják, hogyan fejlődtek,
nőttek fel a paradicsom-alapú tevékenységek, azok technológiái, s szintúgy az
alkalmazott üzem-és kereskedelemszervezési struktúrái, valamint logisztikai
rendszerei a XX. század gyorsuló fejlődésével, hogyan formálták mindezt a
termelők és a kereskedők közötti erőviszonyok változásai a piacon. Mindeközben
magának e zöldségnek a termelésében is a termék- és a termelésfejlesztés
egészen kiemelkedő teljesítményei jelentek meg. A tények olykor a tudományos-fantasztikus
történetek világát idézik, ezek azonban valóságos üzemi megoldásokat mutatnak
be. Az pedig már ismét korunk sajátos visszásságairól szól, hogy a piachódítás
érdekében létrehozott bizonyos változatokat sokkal inkább a megjelenésük,
mintsem a valóságos táplálkozás-élettani értékük tette sikeressé a piacon. A történetben
természetesen megjelenik korunk egyik különösen nagyjelentőségű kérdése, a
génmanipuláció alkalmazása. Tudjuk, ma még senki sem bízik igazán ezekben a
technológiákban, hiszen mai eszközeinkkel nem vagyunk képesek előre felmérni az
alkalmazásuk minden lehetséges hatását és mellékhatását, másrészt pedig olyan
történeti tényanyaggal sem rendelkezünk, amely már megbízhatóan megmutatná az
esetleges kockázati tényezőket. Aligha kétséges ugyanakkor, hogy a gazdasági
fejlődés előbb-utóbb bevonja a technológiai eszköztárába a géntechnológiákat
is. És mindaz, amit a mai paradicsom-iparról itt megismerünk, meggyőzően
bizonyítja, hogy a fejlesztés ebben továbbra is erőteljesen halad előre, e
kedves növény és az ember ’szimbiózisa’- élve a szerzők szavával - tovább ível
felfelé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése