Dr
Kitagava Utamaro (1753?-1806) a japán fametszés és festészet „lebegő világ” stílusának egyik legelismertebb mestere volt. Hajdu Anita igen tartalmas és érdekes bevezetőjéből idézve: „A tizennyolcadik század a japán fametszőkultúra fénykora. Vége felé a fametszés technikája már rendkívül kifinomult, különösen a többszínű nyomás tökéletesítésének köszönhetően. Az erősödő városi polgárság körében megnőtt az érdeklődés az aránylag olcsó, könnyen hozzáférhető nyomatok iránt, annál is inkább, mivel ezek főleg a "lebegő világ" híres színészeit és hírhedt szépségeit örökítették meg. Az igénnyel ugrásszerűen megnőtt a kiadók száma; az ő feladatkörükbe tartozott a művészek alkalmazása, továbbá a nyomatok kiviteleztetése, forgalmazása. (Hittük volna, hogy az internet előtti modern viszonyokhoz képest is ilyen fejlett volt ez az iparág az évszázadokkal korábbi japánban? – OP) Az egyik legnevesebb kiadó foglalkoztatta vezető művészként több évig Utamarót is, akinek tehetsége már kora gyermekkorában megnyilvánult. Pályafutását színdarabok címlapjának tervezésével (az ő idejében lett a kabuki színház igen népszerű), könyvillusztrációkkal, plakátok, művészi albumok készítésével kezdte, míg fokozatosan rá nem talált saját, jellegzetes műfajára: gyönyörű nők fél alakos ábrázolására. Ezzel új fejezet nyílt a japán fametszet tematikájában, mivel a korábbi erősen idealizált egészalakos ábrázolás nem nyújtott lehetőséget a modellek karakterének és kedélyállapotának kibontakoztatására – ezt csak Utamaro volt képes különleges bravúrral, néhány egyszerű vonal segítségével elérni. Az ő hölgyei boldogok, szomorúak, cinikusak, intrikusak, pajkosak, finomkodók, aggályosak, fennhéjázok. Metszetein megtalálható a lelki rezzenések és kedélyállapotok széles skálája. Ezeket esetenként sorozatban is megjelenítette; legismertebbek a "12 óra a Vigalmi Negyedben", " Tanulmányok a Női Fiziognómiáról", "Gyűjtemény a Legismertebb Szépségekről".”
Az itt sorakozó karakterekről: „Utamaro Edóban, Japán akkori
fővárosában, az ottani vigalmi negyed közelében élt, valószínű, hogy képeinek
nőalakjai is javarészt onnan származnak. Néhány metszetének címe is az ott élő
híres szépségek nevét viseli. Azonban nem csak az említett hölgyeket
választotta modellként; találunk nála számos ábrázolást egyszerű dolgozó nőkről
is; a nagymosást végző lánykát, a krumplit pucoló konyhalányt, a fodrásznőt, a
parasztasszonyt, sőt a legalacsonyabb rangú utcalányt is érdemesnek találta a
megörökítésre, nem egyszer természetes környezetükben, így a képek az utókor
számára kordokumentumként is értékesek. Számos metszetben örökítette meg az anya,
és gyermeke közötti viszonyt is - ezekből az ábrázolásokból végtelen gyöngédség
árad. Nem hallgathatjuk el szemérmesen az ún. sunga képeket, amik a
fametszetek nem kis hányadát képezik.
Ebben a műfajban leghíresebb a "Párna- könyv" című albuma. A korszellemnek
megfelelően a nemi aktus többé-kevésbé kendőzetlen ábrázolásáról van szó, ami
az ő idejében rend- kívül népszerű volt. Ezeknek egy szelídebb változatát e
kötetben is megtalálja az olvasó.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése