HVG Könyvek, 2007
Dr Osman Péter ismertetése
„A történészek a Harmadik Birodalom
épületeiből akkor is ki tudták volna olvasni Hitler világuralmi törekvéseit, ha
az összes dokumentumnak nyoma vész.” Albert Speer
„Hitler egy politikai rendszer
létrehozásán fáradozott, és ehhez vezetői mítoszra is szüksége volt. Az ő
kezében az államvezetés a római császárok, a germán törzsfők, porosz királyok
kormányzását jelentette. Épületei szabályok, rituálék kipróbálására
szolgáltak.” Deyan Sudjic
„A szovjet építészetet az
egyszerűség, a puritán formavilág és a gazdaságos elrendezés kell hogy
jellemezze. Az épületeknek vonzó külsejűeknek kell lenniük, mégpedig nem a
dekoratív díszítőelemek, hanem az épület formája és rendeltetése közötti
szerves kapcsolat, valamint a helyes arányok, az építőanyagok, a szerkezetek
helyes alkalmazása, illetve a minőségi munkavégzés révén.” Nyikita Hruscsov
„Először mi alakítjuk az
épületeinket, utána pedig az épületeink alakítanak minket.” Sir Winston
Churchill
Az idézetek természetesen e könyvből
vannak. És nagyon jó ez a könyv: világos, tanulságos, és igen meggyőző
példákkal alátámasztott képet ad az építészet és a mindenkori hatalom viszonyáról.
Nagyon jó annak ellenére is, hogy Sudjic nem tud könyvet írni. A szövege nem
eléggé összeszedett, az egy-egy motívumra, vezérgondolatra felfűzött fejezetek
belső szerkezete olykor kissé kusza, és helyenként hirtelen témaváltások is
megtörik a kifejtés logikáját. A magyar szövegben is akadnak javítani való
mondatok - a könyv elemzéseinek kiemelkedő értéke mellett azonban mindezek csak
apróbb szépséghibák.
Az építészetről tudjuk, hogy
kezdetétől fogva többet jelent az ember számára, mint hogy védelmezze az
életterét. A különböző korok urai építészeti alkotásokkal igyekeztek hirdetni
az erejüket, kifejezni fennhatóságukat, biztosítani helyüket az örökkévalóságban.
A kiemelkedő alkotásokra törekvő építész ugyanakkor a leginkább kiszolgáltatott
minden művészek között. Sudjic ezt kitűnően fejti ki, mintegy összegezve e műve
üzenetét és tanulságát: „Az utóbbi években ugyan hallhattunk kenetteljes
szónoklatokat arról, hogy az építészetnek kötelessége a közösség szolgálata, a
szikár tények azonban azt mutatják, hogy az építésznek minden kultúrában
kapcsolatot kell kialakítania a gazdagokkal és a hatalmasokkal, hiszen csak ők
rendelkeznek az épületek megvalósításához szükséges erőforrásokkal. Az építész
genetikailag úgy van programozva, hogy mindent elkövessen annak érdekében, hogy
dolgozhasson - éppúgy, ahogy a lazac, mielőtt kilehelné a lelkét, még tesz egy
utolsó nagy utat árral szemben, hogy ikrákat rakjon. Egyáltalán nem biztos
tehát, hogy az építész szakmáról jóindulatot kell feltételezni. Könnyen lehet,
hogy inkább fausti alkura bármikor kapható társaságként érdemes kezelni a
művelőit.” Továbbá: „Az építészet nemzetformáló szerepe felfogható egyfajta
egyenruhaként, a hovatartozás, illetve a nemzeti törekvések erőteljes
jelzéseként. Az építészeti alkotások alkalmasak a saját tábor mozgósítására,
illetve a vélt vagy valós ellenség megfélemlítésére. Az épületek formáját, a
katonai egyenruhákhoz hasonlóan, látszólag praktikus, funkcionális
megfontolások szabják meg, valójában azonban hihetetlenül konkrét érzelmi
üzenet közvetítésére tervezik őket.” Ebbe a vonalba illik az a meglehetősen
sarkos vélemény is, amelyet Sudjic a franciákról mond. „Franciaország
természetesnek tekinti azt is, hogy elnökei, polgármesterei, illetve azok
tanácsadói a lehető legdirektebb módon alakítják építészeti arculatát, és az
emlékművek (itt nyilvánvalóan az építményekre gondol, amelyet a hatalom eme
birtokosai a maguk emlékműveként emelnek - OP.) költségeit álló adófizetőket
vajmi kevéssé vonják be a döntéshozatalba. Ebben az országban - az elnök
párizsi példáját követve - minden magára valamit is adó vidéki polgármester
építtetett magának egy üvegfalú - és jó eséllyel üvegpadlójú - művészeti
galériát, vagy egy bálnacsontvázra emlékeztető tetőszerkezettel ellátott
TGV-állomást, esetleg egy rózsaszín műanyag hullámlemezbe csomagolt
konferencia-központot.
A józan építészetnek finom érzékkel
kell megtalálnia a helyes mértékét a bizalomépítő erődemonstrációnak, és soha
nem átcsapnia bizalmat romboló pazarlásba. Kitűnően érzékelteti ezt Sudjic az
amerikai kisvárosi bankok dilemmájával, amelyek egyrészt impozáns külsővel
szeretnék jelezni, hogy náluk biztonságban van az ügyfél pénze, másrészt
viszont „nem vihetik túlzásba a márványt vagy a korinthoszi oszlopokat”, mert
az már gyanúba keverhetné őket, hogy nem tisztességes úton teremtették elő rá a
pénzt. Részletesen ismertet két igencsak látványos negatív példát is. Ezek
egyike a londoni Millennium Dome. Amint elmondja, Tony Blair az ő megújulást
ígérő Új Munkáspártja megdicsőülésének megtestesülését, az új politikai
irányvonalat sugalló propagandaeszközt látott benne. Irdatlan
mennyiségűközpénzt öltek bele - így jött létre - Sudjic szavával - a brit
kulturális élet legnagyobb szabású üres gesztusa. Az építmény nem csupán szó
szerint kiüresedett, hanem, amint olvashatjuk, az enyészet fenyegeti. A másik
példa az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank hírhedtté vált székháza, a
politikai alku révén az elnöki székébe került Jacques Attali mániás építési és
átalakítási költekezései révén.
És „Mindenfajta politikai kultúra
racionálisnak, pragmatikusnak tekinthető célokra használja az építészetet. Ha
viszont a politikai számítás és a pszichopatológia közti határvonal elmosódik,
akkor az építészet már nem pusztán a gyakorlati politika része, hanem
fantazmagória, sőt áldozatait felfaló betegség.” Sudjic ez utóbbi
megállapítását annyiban finomítanánk, hogy jóllehet az elkövetői a ráció és a
mánia közötti vékony, vörös vonalat átlépő építészetet is racionálisnak,
pragmatikusnak tüntetik fel, ám messze nem az. Ő maga is hoz fel erre példákat,
nekünk pedig megvannak a magunkéi, köztük a legrosszabbként Ceauşescu falurombolásával.
A kötet építmények alapos és
szakszerű elemzésével - sajnos képek nélkül -, építtetők és építészeik
jellemzésével mutatja meg 13 tematikus fejezetben a legkiemelkedőbb példáit
annak, hogyan valósult meg mindez a 20. században, Hitler, Mussolini, Sztálin
építészetétől a Rockefellerekig és a valóban bámulatos Crystal Cathedralig.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése