2010. július 31., szombat

A művészet képes enciklopédiája sorozat - Egyiptom - Reneszánsz - Barokk - Szecesszió - 20. század


A művészet képes enciklopédiája sorozat - Egyiptom - Reneszánsz - Barokk - Szecesszió - 20. század - Vince Kiadó, 2010

Dr Osman Péter ismertetése

A szépségre fogékony ember számára mindig csodás élmény a képzőművészetek alkotásainak szinte kimeríthetetlen kincsestárában kalandozni. Az igazán jó albumok ebben nagy segítségünkre vannak, hiszen - ragyogjon a nap, vagy zúgjon rosszkedvünk tele - mindig örömet, kikapcsolódást, legalább pillanatnyi nyugalmat találunk bennük. Nélkülözhetetlenek persze ahhoz is, hogy megismerkedjünk az emberiség kultúrájának ezzel a kiemelkedő jelentőségű részével, amelynek - minél jobb - ismerete elengedhetetlen része a szellemi alapfelszereltségünknek. Nem utolsó sorban pedig különösen értékes útmutatást, felkészítést ahhoz, hogy ha alkalmunk adódik múzeumokat, kiállításokat, gyűjteményeket meglátogatni, tudjuk előre, mit akarunk feltétlenül eredetiben is megnézni, s már ismerősként találkozzunk e remekekkel. Ezért a tavaszi könyvkiadás minden bizonnyal egyik legnagyobb szenzációja a művészeti könyvek egyik legjobb honi kiadójának új sorozatában megjelent öt gyönyörű kötet, amelyek mindegyike a művészet csodálatos világának egy-egy kimagasló területéről ad gazdag áttekintést. A teljes sor szinte ellenállhatatlan csábítás a képzőművészetek híveinek, s aki megengedheti magának, bizonyára alig várja, hogy kézbe kaphassa a köteteit. (Nem mellesleg, csodálatos ajándékul is szolgálnak) Az első öt után következnek majd: ◙ Görög és római művészet ◙ Bizánc és a korai kereszténység ◙ Román stílus ◙ Gótikus művészet ◙ Neoklasszicizmus ◙ Impresszionizmus ◙ Szürrealizmus ◙ Afrikai művészet (a szecesszió egyik nagy ihletője - OP) ◙ Kína és Japán (a japán művészet szintúgy - OP) ◙ Amerika ősi művészete ◙ Iszlám (Milyen kevéssé ismert errefelé, pedig kellene ismernünk! - OP) ◙ Óceánia művészete. A Vincénél azt is megszokhattuk, hogy albumainak minősége semmivel sem marad el a világ élvonalától.

Az elegáns kötetek egyenként kb 330 oldalon a tárgykörük bámulatos képtárai, amelyben a bemutatott művészet az építészettől a szobrászaton és festészeten át a bútorművészetig ível. Rendhagyónak is nevezhető sajátos vonásuk, hogy bennük nem találunk az ilyen könyvekben szokásos művészettörténeti ismertető és elemző írásokat - a fejezetek rövid bevezetőin túl csak a bemutatott művek címét és pár alapadatát közlik, s hagyják, hogy a látvány önmagáért beszéljen, megragadó szépségével, szellemi erejével, s így adjon lebilincselő panorámát a nagy korszakok művészetének kiemelkedő alkotásairól. Kalandozásainkhoz mindegyikről megtudjuk viszont, hogy hol található. A kötetek végén ehhez kronológiai táblázatok, s a legfontosabb művészek életének fő állomásait jelző életrajzi vázlatok csatlakoznak.

Amint erősödik világunkban a mindent elnyeléssel fenyegető konzum-értékrend, úgy kapnak egyre fontosabb, új szerepet a művészet több évezredes kincsestárát bemutató művek, mint e sorozat darabjai is. Alaprendeltetésük ma is a gondolatformálás, a lélekemelő gyönyörködtetés. A művészetek ismerete, az ebben való jártasság amúgy sem valamiféle, a külvilágnak szóló cicoma, hanem alapvető forrása annak, hogy élvezzük az alkotásokat, a szellemünk gyarapodjék általuk. Emellett sokat segítenek abban, hogy a kultúra, sőt általában a gondolatok világában biztosabban meg tudjuk különböztetni a valódi értékeket a gagyitól, vagy akár a pillanatnyi aktualitástól, a szépet, jót, szellemiekben hasznosat az ízlés- és értékromboló vírustól, erre pedig mind nagyobb szükségünk is van.

Ez az öt kötet kitűnő alapot ad ahhoz is, hogy elgondolkodjunk arról, mi teszi a valódi művészetet. Rájöhetünk, hogy az, hogy alkotásai örökérvényűek. Hogy az idő múlásával talán másként látjuk őket, másképp reagálunk rájuk, mást érzünk meg bennük, de a vonzerő, amelyet reánk gyakorolnak, a szellemi közösség, amelyet velük érzünk, nem gyengül. Talán nem túl rossz megközelítés azt mondanunk, hogy valódi művészet, amely évszázadok távolából is, korszakok és ideálok változásain keresztül is képes megragadni bennünket. Ilyen remekek sorakoznak az első négy kötetben (a kép teljességéhez meg kell jegyeznünk, hogy a szerkesztők a Barokkba foglalták bele - igaz, meglehetős röviden - a rokokót is). A 20. század művészetét bemutató albumban láthatókat illetően ugyan ítéljen, akinek joga is, mersze is van hozzá, ám aligha kétséges, hogy azok így sokban az előzőek ellenpontját adják. Elvitathatatlan, hogy nem egy ebben szereplő mű láttán felmerül a kérdés, amely a korábbiaknál soha nem tolakodott fel: mi ebben a művészet (hacsak az nem, hogy jól jeleníti meg a kor kevéssé épületes szellemiségét)? S e század nem egy híres művészéről tudjuk, hogy alkotásai kisebb-nagyobb hányadának értékelésében jelentős szerepe, netán főszerepe van a marketingnek, amelyet a Mester zseniálisan erősített a közszerepléseivel, életmódjával, megnyilvánulásaival. Akinek kedve van, próbáljon az első négy kötetben találni olyan műveket, amelyek hasonló kételyeket idéznek fel. Aligha sikerül...

Hatalmas, pompás utazásra visz ez az öt kötet időben, térben, kultúrákban és az azokat éltető társadalmakban. Az enciklopédia talán nem igazán találó minősítésük, viszont kétségtelenül bámulatra és főként megismerésre méltó kincsestárak, amelyeket bármikor, bárhol jó felütni, s akár módszeresen, akár csak tallózgatva gyönyörködni bennük.

Az internet világában jó kérdés, hogy minek az ilyen, kötetbe rendezett gyűjtemények, hiszen ott a képernyő. A köteteknek azonban fontos előnyeik vannak. Legfőképpen, hogy nagy hozzáértéssel készített válogatást kínálnak, amely elénk állítja a stílus (irányzat, korszak), a művészeti iskola lényegét, fejlődését, a legjellemzőbb vonásait, mindenkori élvonalát, emblematikus alkotóit. S akár tanulmányozni, akár élvezni akarjuk az alkotásokat, jobban érvényesülnek így együtt a kötetben, mint külön-külön levadászva a képernyőre, már ha egyáltalán így megtalálnánk őket. Joggal mondható tehát, hogy a Vince Kiadó gyönyörű új sorozatának intellektuális és esztétikai értékét nemhogy csökkentenék az internet korszak adottságai, hanem sokkal inkább emelik azt, fontosabbá teszik mindazt, amit e kötetek kínálnak nekünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése