2013. június 28., péntek

Szathmáry Eörs – John Maynard Smith : A földi élet regénye - Az élet születésétől a nyelv kialakulásáig


Akadémiai Kiadó, 2012 - Új polihisztor sorozat

Dr Osman Péter ismertetése

„1995-ben jelent meg a The Major Transitions in Evolution című átfogó mű Szathmáry Eörs és az azóta elhunyt Maynard Smith tollából, melyet sokan az elmúlt száz év egyik legfontosabb evolúcióról szóló művének tartanak. Az ennek nyomán született összefoglaló könyv magyarul először 2000-ben jelent meg. A téma művelése természetesen nem állt meg, most az Olvasó az Oxford University Press engedélyével egy korszerűsített és bővített kiadást tart a kezében.” – az Akadémiai Kiadó ajánlójából.
„Az élet keletkezésének problémája tehát az, hogy miképpen jelenhettek meg a sokszorozódás, a sokféleség és az öröklődés képességével rendelkező szervezetek az ősi Föld kémiai viszonyai között. Ha ez a három tulajdonság megjelent, a többi sajátság, amelyet megkövetelünk az élő szervezetektől, már kialakulhatott az evolúció révén.” ϴ „A génekben a bázisok sorrendje ugyanúgy határozza meg a fehérjék szerkezetét, mint a magnószalagon tárolt mágneses mintázat a lejátszott hangot.” ϴ „Az a folyamat, amelynek során a bázissorrend fehérjeszerkezetté fordítódik, nem megfordítható. Ez a magyarázata annak, hogy a szerzett tulajdonságok általában nem öröklődnek.” ϴ „Az információ adat és jelentés.” ϴ „Az eukarióták többségében ellenben a sejtosztódással történő sokszorozódást megszakítva időnként különböző egyedek által termelt ivarsejtek (gaméták) összeolvadásával keletkezik új egyed. Ez az evolúciós lépés – noha valamennyien ismerjük – a legzavarbaejtőbb mind közül.” ϴ „Nem jó ingatni a közös csónakot, főleg, ha nem tudunk kiugrani belőle!” (Ez bizony a legösszetettebb "szuperorganizmusra" - mondható-e legfejlettebbnek?? -, az ember társadalmára is igaz. Ám ha a legfejlettebb a belül leginkább kooperatívat jelenti, akkor az ember társadalma aligha az! – OP) ϴ „Megnyugtató érzés, amikor sajátos és amúgy érthetetlen megfigyelések értelmet nyernek egy olyan elmélet fényében, amelyet anélkül alkottak meg, hogy tudtak volna róluk.” ϴ "A motorkerékpár a bicikli és a belső égésű motor közötti szimbiózis eredménye.” ϴ „Ha mindenki együttműködik, akkor az összes egyed jobban jár, mintha mindenki csalna, azaz önző módon viselkedne. A bökkenő az, hogy egy csupa együttműködőből álló társadalomban az egyes egyéneknek érdemes lenne csalniuk. (…) Az együttműködés biztosításához tehát szükség van valamilyen kényszerítő erőre.” ϴ „Célunk, hogy evolúciós magyarázatot találjunk egy általános emberi vonás eredetére – arra, hogy miért lehet bennünket mítoszokkal szocializálni (illetve indoktrinálni, ez csak nézőpont kérdése.)” ϴ „Társadalmunk nyelv nélkül elképzelhetetlen, a nap egyetlen szakában sem létezhetne nélküle.” ϴ  - Idézetek a könyvből.
Meg kell jegyeznünk, hogy a könyv eredeti címe jobb, jobban érzékelteti annak tartalmát és minőségét. A "regény" egyáltalán nem illik ide. Jóllehet a mű a világmindenség számunkra ismeretes második – legalább is időrendben – legnagyobb kalandjáról szól, a tárgyalásmódjában nincs semmi regényes, sem dramatizáló, és semmit sem hordoz a regényesség stílusjegyeiből. Az eredeti címe Az élet eredetei, és valóban erről szól a könyv, törekedve ugyan közérthetőségre (legalább is amit a szerzők közérthetőnek vélnek), ám minden regényesség, és főként a tudományos igazságát csorbító kompromisszumok nélkül.
A részletekbe menő, komoly szakmai apparátussal bemutatott magyarázatoknak az adott témakörben járatlan, átlagos olvasó átlagos igyekezettel és kitartással valószínűleg úgy nagyjából a felét érti meg igazán. Ebben nyilvánvalóan része van annak is, hogy a felsorakoztatott hatalmas leíró- és érvanyag miatt a magyarázatok olykor jóval szűkreszabottabbak annál, hogysem azokat minden részletükben be tudjuk látni. Ha az olvasó nem elégszik meg azzal, hogy tudomásul veszi a leírtakat, hanem meg is akarja érteni mindazt, olykor nincs velük könnyű dolga. Az érvelés váza azonban megvan bennük, lehet rajta gondolkodni. A könyv minden részében sok útmutatást ad ehhez. Kétely nélkül állítható az is, hogy bármekkora legyen is az a hányad, amelyet ésszerű igyekezet dacára sem értünk meg igazán, mindenképpen rengeteget tanulunk mindezekből. (Egyetlen kiragadott példaként, csak úgy mellesleg megértjük pl., miért is van, hogy - amint tudjuk - a mitokondriális DNS csak az anyai ági kapcsolatokat mutatja ki.) Már önmagában az is igen hasznos, ha ezek a fejtegetések a tudomány olyan vidékeire visznek, amelyekről eddig nem oly sokat tudtunk, hiszen rányitja ezekre is a szemünket. Mindehhez viszont szintúgy meg kell említenünk, hogy a magyarázó ábrák jelentős hányada nem igazán képviseli a mindenki számára jól érthető szemléltetés legjavát.
Visszatérve a kiadó ajánlójához:
Az élő szervezetek lenyűgözően bonyolultak. Minél többet tudunk meg róluk - biokémiájukról, anatómiájukról, viselkedésükről -, annál inkább megdöbbenünk az evolúciós alkalmazkodás felfedezett részletein. E könyv a művelt olvasó számára az evolúció új képét kínálja, melynek magja az a felismerés, hogy az evolúció során történt néhány gyökeres változás az örökletes információ tárolásában, kifejeződésében és átadásában, amelyek egyszersmind a komplexitás növekedését is lehetővé tették. Ezzel párhuzamosan gyakran tapasztaljuk, hogy a korábban függetlenül szaporodó replikátorok (másolódni képes molekulák, sejtek, organizmusok) magasabb evolúciós egységbe szerveződnek. Ha az alacsonyabb szint evolúcióját a magasabb nem tartaná kordában, mi sem lennénk itt. A folyamatokat kísérő munkamegosztás szintén a komplexitás növekedésének irányába hatott.
A szerzők a könyvben az evolúció nagy lépéseit tekintik át az első replikátorok sejtekké szerveződésétől az emberi nyelvkészség kialakulásáig. John Maynard Smith (1920-2004) - kiemelkedő brit evolúciós biológus, genetikus. A University of Sussex egyetemi tanára volt, a Crafoord- és Kyto-díjak kitüntetettje. Szathmáry Eörs - akadémikus az ELTE Növényrendszertani, Ökológiai és Elméleti Biológiai Tanszékének professzora, az új müncheni Parmenides Center for the Conceptual Foundations of Science igazgatója.”
A szerzők a könyvük fő mondanivalójáról: „Amint az élő szervezetek egyre összetettebbekké váltak, az információ tárolásának és átadásának módjai is megváltoztak: a bonyolultabb szerveztek megjelenését új kódolási eljárások tették lehetővé. A halakban működő kód nem különbözik lényegesen a madarakétól vagy az emlősökétől: csak a tartalom változott, a nyelv és fordításának módja nem. Ha azonban a legnagyobb időskálán tekintünk az élet fejlődésére, az első replikálódó (másolással sokszorozódó) molekuláktól az egyszerű sejteken és a többsejtű szervezeteken át egészen az emberi társadalmakig, akkor azt tapasztaljuk, hogy az információ átadásának módja többször is módosult. Ezeket a változásokat neveztük el az "evolúció nagy lépéseinek": végső soron ezek tették lehetővé a komplexitás, azaz a bonyolultság szintjének evolúcióját. Könyvünk e komplexitás evolúciójáról szól. Alapjaiban a darwini elveken nyugszik. Darwin számára mégis igen különös lenne, mert elsősorban a genetikai információra, annak tárolási, átviteli és értelmezési módjára helyezi a hangsúlyt. Ez a megközelítés vezetett el bennünket arra, hogy "nagy lépéseket" ismerjünk fel az evolúció történetében az élet kezdetétől egészen az emberi nyelvek kialakulásáig – ez utóbbi hozta a legújabb változást az információ generációk közti átadásában. Vagy talán nem is a legújabbat: elképzelhető, hogy ma ismét egy nagy lépés tanúi vagyunk, amelynek következményei egyelőre kiszámíthatatlanok.” (Ebben jó eséllyel igazuk van – mind az újabb lépésben, mind a kiszámíthatatlanságban. –OP)
És: „Könyvünkben egymástól annyira távol eső dolgokat tárgyalunk együtt, mint a genetikai kód, az ivaros szaporodás, illetve a nyelvkészség eredete. Ennek egyik oka, hogy véleményünk szerint a különböző átmenetek hasonlóságot mutatnak, így egyikük megértése a többihez is közelebb visz bennünket. Egy bizonyos vonás ismételten is felbukkan. A korábban önálló replikációra képes egységek az evolúciós átmenet után már csak egy nagyobb egység részeként replikálódhatnak.”
Az előbb említett „nagy lépéseket” bemutatásul így sorakoztatják fel a szerzők:
1.     Replikálódó molekulák → kompartmentekbe zárt molekulapopulációk;
2.     Független replikátorok → kromoszómák;
3.     RNS mint gén és enzim → DNS és fehérje;
4.     Prokarióták → eukarióták;
5.     Ivartalan klónok → ivaros populációk;
6.     Egysejtűek → állatok, növények és gombák;
7.     Magányos egyedek → kolóniák;
8.     Főemlős társadalmak → emberi társadalmak és a nyelvkészség eredete.
„Mivel bennünket elsősorban az információ érdekel, a nagy lépések közé talán az idegrendszer kialakulását is fel kellett volna vennünk, amely feldolgozza a külső világból érkező információt, és ennek alapján módosítja a viselkedést. A nyelvkészség későbbi evolúciójához nyilvánvalóan szükséges előfeltétel volt az idegrendszer megjelenése. Mulasztásunk egyetlen mentsége a hozzá nem értés!” És „A nyolc evolúciós átmenet közül véleményünk szerint kettő kivételével az összes egyszeri esemény volt, és egyetlen leszármazási vonalon ment végbe. A két kivétel a többsejtűség, amely háromszor jelent meg, és a terméketlen kasztokkal rendelkező kolóniák, amelyek ennél is többször. Különös gondolatokra vezet, hogy hat átmenet – az élet keletkezéséhez hasonlóan, amelyet szintén események egyedi láncolatának tartunk – egyetlenegyszer játszódott le. Ha csak egy is elmaradt volna, most nem lennénk itt sem mi, sem bármiféle, ránk kicsit is hasonlító élőlény.” (Ez rendkívül nagy jelentőségű kijelentés! Legalább is, ha abból indulunk ki, hogy a nagy lépéseket az evolúciós fejlődés minden irányultság nélkül, teljesen véletlenszerű változások – ha tetszik, "próba, szerencse", azaz "trial and error" lépések - eredőjeként hozta létre, akkor minden bizonnyal rendkívül kicsi annak a matematikai valószínűsége, hogy hat ilyen nagy lépés létrejön, és létrehozzák a fejlődésnek azt a láncolatát, amelynek eredményeként most itt írunk és olvasunk. – OP)
Íme egy meghökkentően nyíltszavú felvezetés Az ivaros szaporodás eredete c. fejezetből: „A következőkben az ivarosság olyan szelekciós előnyeit keressük, amelyek ellensúlyozhatják a költségeket. (A "költségek" azt jelentik, hogy milyen lehetőségeket veszít el az élő szervezet azzal, hogy a szóban forgó úton halad - itt az ivartalan szaporodás helyett az ivaros szaporodásén. – OP) Ez utóbbiak közé tartozik a növekedés megszakítása a gamétatermelés érdekében, az összeolvadáshoz szükséges partner keresése és – magasabb rendű szervezetekben – a hímek előállításának (nőstények szempontjából) kétszeres ára. Számos elképzelés született, amelyek nem feltétlenül zárják ki egymást: végtére a szexnek többféle előnye is lehet. (Ne tévedjünk, itt sejtszinten vagyunk: az első ivaros eukarióták létrejöttéről beszélnek! – OP) Nem fogjuk valamennyit felsorolni, de a tudomány állásáról megtévesztő képet adna, ha egyetlen válaszra összpontosítanánk. Ha valaki nem igazodik el a válaszokon, akkor üdvözöljük a klubban.” (Kiemelés tőlem – OP) Ez bíztatásul is vehető a könyv egészére: ne csüggesszen, ha valamit nem értünk, a hiba nem feltétlenül a mi készülékünkben van. Igazándiból aligha is lehetne másként: az a hatalmas tudományos feladat és teljesítmény, amelyet az evolúció kutatása, visszafejtése jelent, és amelybe e kötet szükségképp csak valamelyes betekintést nyújt, minden bizonnyal messze meghaladja azt, ha vennénk egy kereskedelemben kapható számítógépet telepített operációs rendszerrel, és nekiállnánk abból kifejteni az oprendszer teljes és részletes forráskódját. Márpedig ez melyikünk számára nem reménytelenebb feladat, mint nekifutás nélkül átugorni a Himaláját? Még ha a Pendragon legendából jött, és Connemarából való is?
A leírások és magyarázatok megfogalmazásában gyakran felsejleni érezhetünk egy különleges, roppant horderejű és talán örökre válasz nélkül maradó kérdést. Például, az eukarióta sejtek eredete c. fejezetben olvashatjuk: „Az áttörést hozó esemény a jelek szerint a baktériumokra jellemző merev külső sejtfal elvesztése lehetett. Ennek oka ismeretlen, de mint mindig, most is felvetünk egy lehetséges ötletet. A "külső vázát" elveszített sejtnek többféle problémával is meg kellett küzdenie. Fel kellett találnia egy filamentumokból (szálakból) és mikrotubulusokból (csövecskékből) álló "belső vázat". Emellett ki kellett fejlesztenie a mitózisnak nevezett folyamatot is, amelynek révén osztódáskor a kromoszóma (illetve a kromoszómák) egy-egy példánya jut mindkét utódsejtbe. A régi bakteriális mechanizmus ugyanis a sejtfalhoz kapcsolódó kromoszómákat igényelt, így többé nem működött.” Nem abszurd felvetés, hogy a szerzők fogalmazása úgy hangzik, mintha esetleg egy intelligens fejlesztőre utalna. Nem tudhatjuk, van-e ebben bármi szándékosság, netán így kifejezett feltevése az ún. intelligens tervezésnek. (Természetesen mindez lesöpörhető azzal, hogy pusztán képletes beszédhez folyamodtak.) Az azonban joggal felvethető, hogy ha mindezt az evolúció művének tudjuk be (márpedig annak a munkamódszeréről tudvalévő, és e könyvből is kitűnik, hogy a "vak mestere tépi, cibálja" módján teszi a dolgát), akkor szinte hihetetlen, hogy a minden irányítottság nélküli, véletlen változások eredői és hatásai hogyan eredményezhettek ilyen összetett és ennyire finoman hangolt fejlesztést. Az ember mármár erős kísértést érez, hogy hajoljék a nézet felé, miszerint az eukarióta sejt létrejötte akár az intelligens tervezés erős bizonyítékaként is szolgálhat. Hasonlóképpen: „A merev sejtfal elvesztése arra kényszerítette az ősi eukariótákat, hogy új módszert fejlesszenek ki a kromoszómák szétválasztására. Az új mechanizmus, a mitózis során a kromoszómákat hozzájuk kapcsolódó mikrotubulusok választják szét. A prokariótákban nincsenek mikrotubulusok (…) Ebből a nézőpontból tehát a mitózis szükségmegoldás volt, amelyre azért kényszerültek az eukarióták, mert a prokarióta mechanizmus már nem működött.” Ha mindez csupán képletes beszéd is, felvetődik a kérdés, honnan a késztetés, milyen mechanizmus hozta azt létre, és vezetett el az új, igen finom és összetett szerkezet létrejöttéhez? Hiszen „A sejtvázat két fő molekuláris komponens építi fel – aktin filamentumok (szálak) és mikrotubulusok (csövecskék). Ezek egymást kiegészítve működnek: az aktin filamentumok a húzóerőknek, a mikrotubulusok pedig az összenyomásnak és a nyíróerőknek állnak ellen. (Akárcsak a vasbeton: ott a vasszerkezet adja a szakítószilárdságot, a beton pedig a nyomó- és a nyírószilárdságot. – OP) Ezek a tulajdonságok teszik lehetővé, hogy a sejtváz merev sejtfal nélkül is fenntarthassa a sejt alakját. A sejtváz emellett meg is tudja változtatni a sejt formáját, és képes a belsejének alkotóelemeit mozgatni.” Hihetetlenül finom szerkezet, finom építőelemekkel és azok szinergikus hatásával  – szinte hihetetlen, hogy mindez együtt véletlenül jött létre. Nagy kár, hogy semmit sem tudhatunk az egyéb, hamvukba holt útkeresésekről.
S ha már a célszerűség – jóllehet a véletleneken át érvényesülő – győzedelméről van szó a fejlődésben, ragadjunk ki még egy példát, amely szintúgy a "hogyan jöhetett ez létre?" rácsodálkozásra késztet. Az ivaros szaporodás eredete c. fejezetben írják a párosodási típusok tárgyalásánál: „Ha a hímek jelentősen hozzájárulnak az utódgondozáshoz – a csikóhalaknál például a hímek keltetik ki az ikrákat – , akkor előfordulhat, hogy a nőstények versengenek a hímekért, nem pedig fordítva.” Ezt vajon hogyan hozta össze a vak mester?
Az egész könyv, amellett, hogy rengeteg ismerettel és érdekességgel szolgál, nagyszerű intellektuális gyakorlóterep. Amint fentebb már utaltunk rá: gyakran kell kapaszkodni a megértéséhez, az pedig már egyéni optimalizálás kérdése, hogy mit ugrunk inkább át. Kétségtelen viszont, hogy minden mondatán érdemes elgondolkodni. Például, a szerzők azt állítják, hogy „Lényegében az emberre is igaz, hogy csak nagyobb társas csoportban szaporodhat.” Ez kezelhető úgy is, mint erős megfontolást igénylő felvetés. A társadalomban élő emberre valószínűleg igaz, kérdés viszont, hogy a biológiaira mennyire az. És igen jó kérdés, hogy vajon melyik vagyunk inkább és mennyire.
Komoly panaszunka könyvre egy lehet, és az sem az Akadémiai Kiadót, hanem az eredeti kiadóját illeti: nagy kár, hogy nincs tárgymutatója. Sokszor segítene, ha visszakereshetnénk pl. fogalmak vagy éppen a tárgyalt alkotóelemek magyarázatát. Kifejezetten zavaró lehet a tárgymutató hiánya olyankor, ha egy-egy túl nehéznek mutatkozó szövegrészt átugrunk. Nem ritka, hogy a további részben új, ismeretlen fogalommal találjuk szemben magunkat, amelyet bizonyára a kihagyott részben vezettek be. Ilyenkor sokat segítene, ha könnyen megtalálhatnánk a megjelenésének helyét, és persze ott a fogalom magyarázatát. Így azonban kereshetjük, hogy - sok más között - mi lehet a hibrid vigor, mi az obligát szexuális eset (minden bizonnyal nem a házastársi kötelesség teljesítése - OP), és mit jelent az ivaros szaporodás eredetének tárgyalásában, hogy obligát esetben a pároknak nincs külön kezelhető rátermettsége, és még sorolhatnánk. Emellett, a legtöbbünk számára meglehetősen sok idegen fogalom, elnevezés jelenik meg benne, az ember feje pedig nem káptalan - olykor jó lenne visszakeresni a magyarázatát. Azt pedig mintha csak a szemüveg- és/vagy a nagyítóárusok kijáróemberei érték volna el, hogy az ábrák magyarázó szövegeit szürke alapon apró betűkkel írják. Őket szolgálja a lábjegyzetek számozásának és a hatványkitevők apró mérete is.
Egy tétel Az öröklődéstől az első sejtekig c. fejezetből, amely különösen fontos a modern környezetvédelmi és környezetgazdálkodási elvek megformálásában is. Ennek egyik irányzata a Földet a maga bioszférájával egy különleges szuperorganizmusként kezeli. Találkoztunk ezzel James Lovelock: Gaia halványuló arca - Utolsó figyelmeztetés c. könyvében (Akadémiai Kiadó, 2010 – lásd Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2011. 2. sz.), Lovelock Gaia-hipotézisében, amely „a Föld értelmezésének a nyolcvanas években közzétett elmélete, amely a Földet olyan önszabályozó rendszernek tekinti, amelyet az élő organizmusok összessége, a felszíni kőzetek, az óceán és a légkör alkotnak, szorosan összekapcsolódva, fejlődő rendszerként. Az elmélet szerint a rendszer célja a felszíni állapotok a lehető legoptimálisabb (sic!) szinten való tartása az éppen létező élet számára.” A szerzők itt a következőket írják: „Vegyünk szemügyre egy mai ökológiai rendszert. Az összes faj egyedei replikátorok: mindannyian önmagukhoz hasonló utódokat hoznak létre. Mind az azonos, mind a különböző fajú egyedek hatnak egymásra, ami megváltoztatja a túlélési és a szaporodási esélyeiket. A rendszer hatalmas mennyiségű információt tartalmaz, de ez az információ az egyedekhez kötődik. Nincs olyan további információ, amely a rendszer egészének szabályozásával lenne kapcsolatos. Éppen ezért félrevezető az ökológiai rendszerekre szuperorganizmusként gondolni." És idézzük ehhez ide a fentebbi, " elképzelhető, hogy ma ismét egy nagy lépés tanúi vagyunk," kijelentésüket. Ezzel összecsengeni látszik, hogy a modern társadalmakban gyorsuló ütemben halmozódik fel már ma is felmérhetetlen mennyiségű rendszerinformáció, amelyet nem az egyedek, hanem maga a szóban forgó rendszer tárol -– legyen bár szó vállalatokról, egyéb szervezetekről (a szellemi tulajdon igen sajátos formája a cég, szervezet kollektív tudása!), vagy akár az emberi társadalom egészéről.
Egy érdekes rendszertechnikai megoldás (a sok közül) Az ivaros szaporodás eredete c. fejezetből: „ Az emlősök körében soha nem fordul elő szűznemzés. Az ok lényege rendkívül egyszerű, és a "génes bevésődés" sajátos jelenségével kapcsolatos. Az emlősökben bizonyos gének "emlékeznek" arra, hogy az apából vagy az anyából származnak-e. Bizonyos szövetekben csak az apai, másokban csak az anyai gének működnek. Mivel e gének létfontosságúak, minden utódnak kell, hogy legyen apja és anyja: ez kizárja a partogenezist.” (Azt már csak sajátos felvetésként fűzzük ide, hogy ellenkező esetben az embernél mi maradna a művészetekből!)
Az átöröklésnek az emberi társadalomban betöltött szerepével foglalkozó mai műben hogyisne jelenne meg Richard Dawkins nagy innovációja, a mémek fogalma. Ezek Dawkins óta „a kulturális öröklődés génnek megfelelő alapegységét” jelentik. A szerzők Az állati társadalmaktól az emberi társadalmakig c. fejezetben igen világos és megvilágító erejű elkülönítést adnak. „A géneket a szülők adják át az utódaiknak: a mémek horizontálisan (nem rokonok között) is terjedhetnek, sőt akár utódoktól is a szülők felé. (…) A gének struktúrákat vagy viselkedéseket, azaz fenotípusokat határoznak meg az egyedfejlődés során (a fenotípus valamely élőlény megnyilvánuló alaktani és élettani sajátságainak összessége; az öröklött tulajdonságok és a környezet együttes hatására létrejött megjelenési alak - Akadémiai Kiadó, Idegen szavak és kifejezések szótára – OP): az öröklődés során a fenotípus elpusztul, és csak a genotípus adódik át (a genotípus az élő szervezet génjeiben tárolt összes genetikai információ – ugyanonnan, OP).” A mém az emberek közötti kommunikáció révén ültet át másokban a gondolkodást befolyásoló "alapegységeket". A szerzők szavával „A mém lényegében fenotípus. (…)  Amikor elmondjuk valakinek a mondókát, a fenotípus adódik át – agyunk egy darabkáját nem adjuk vele. Ebből az következik, hogy a mémek, de nem a gének, öröklődése során a szerzett tulajdonságok örökölhetők.” Valószínűleg a mémek működését tapasztalhatjuk meg önmagunkon a következő kis példában is: „Színtelen zöld eszmék dühödten alszanak” a szerzők ezt a nagyhírű nyelvésztől, Noam Chomskytól idézik, mint „nyelvtanilag helyes, értelmetlen mondatot”. Mégis – a gondolkodásunkat befolyásoló mémek hatására? – olvastán inkább az ötlik fel bennünk, hogy ez egy jellegzetes sora lehet valami extravagáns versnek, s különösképpen a dadaista irányzatnak.
E fejezetben szerzők egy erősen elgondolkodtató modellt adnak a társadalom elemzéséhez, amelyet Társadalmi Szerződés Játéknak neveznek. Ehhez „a legfontosabb alapfeltevés, hogy a társadalom egyenlő, racionálisan viselkedő egyénekből áll. (Álom, édes álom! – OP) Ha mindenki együttműködik, akkor az összes egyed jobban jár, mintha mindenki csalna, azaz önző módon viselkedne. A bökkenő az, hogy egy csupa együttműködőből álló társadalomban az egyes egyéneknek érdemes lenne csalniuk. Ha mindenki más fizet adót, akkor az egyén jobban jár, ha nem teszi – ha azonban senki sem fizetne adót, (…) mindenki rosszabbul járna.” (Ami az öngondoskodásra képesek számára inkább annyiban igaz, hogy a közszolgáltatások elérhetősége, a szociális védőháló valamelyes stabilitást ad a társadalomnak, fékezi, hogy tömegek zuhanjanak a szélsőséges elkeseredettségbe, és ezáltal több biztonságot ad nekik is. – OP). És: „A gyenge pontot természetesen az egyenlőség és a racionális viselkedés feltételezése jelenti. (…) A csoportöntudatot és így a csoportos viselkedést a mítoszok és a rituálék is befolyásolják a racionális önérdek mellett, sőt akár annak ellenére is. (…) Mint könyvünkben már annyiszor, ismét az egyedi és a csoportszelekció közötti konfliktussal van dolgunk.” A fejtegetés végkövetkeztetése pedig: „A könyvben felsorolt többi evolúciós átmenethez hasonlóan a modern társadalmak kialakulásához is arra volt szükség, hogy a korábban függetlenül élő és egymással versengő egységek együttműködésre lépjenek.” Nos, ehhez talán felvethető, hogy újra itt a nagy kérdés: a szerzők fogalmazása mintha tudatosságra utalna, ellenben a történelemre vonatkozó ismereteink inkább azt sugallják, hogy az emberek a szándékaiktól függetlenül sodródtak bele az új helyzetbe - úgy, hogy nem is volt előretekintésük arra vonatkozóan, hogy mi történik velük, mit hoz nekik, reájuk az átmenet. Ha tudták volna, bizonyára lázadtak volna ellene – amint azt látjuk is például a géprombolók esetében.

A könyvet A nyelv eredete c fejezet zárja. Módfelett izgalmas ismereteket és felvetéseket sorakoztat fel, ugyanakkor igencsak ráérzünk belőle, hogy ez a tudományág mennyire kimunkált, és bizony nem igazán könnyen megközelíthető a hozzá nem értő számára. Csupán egyetlen idézet belőle: „Úgy tűnik tehát, hogy az agyban van egy "nyelvtanuló rendszer", amelyet nyelvi ingereknek kell működésbe hozniuk ahhoz, hogy kialakítsa a megfelelő nyelvhasználatot. Az eredmények alapján nem egy teljesen működőképes beszédközpont, hanem a nyelvtanuló rendszer öröklődik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése