Dr Osman Péter ismertetése
Az innovációs munka mindig
hajmeresztő, új vállalkozást létrehozni talán még inkább. Járatlan utakon
törünk előre a siker érdekében, és olyanokat teszünk annak eléréséért, amik
ellen a tapasztalatokra támaszkodó biztonságérzetünk sikítva tiltakozik. In medias res a könyvből idézve: „Az
első probléma a jó terv, az erős stratégia és az alapos piackutatás csalóka
csábítása. Korábban ezek voltak a siker titkai. Túl nagy a kísértés, hogy a
startupokat is ezekre alapozzuk, de ez nem működik, mert a startupok esetén túl
nagy a bizonytalansági tényező. Hiszen a startup még azt sem tudhatja, kik
lesznek az ügyfelei és mi lesz a terméke. Ahogy egyre bizonytalanabbá válik a
világ, egyre nehezebb megjósolni a jövőt. A régi menedzsmentmódszerek már nem
felelnek meg a célnak. A tervezés és az előrejelzés csakis hosszú ideje,
stabilan működő vállalat és viszonylag állandó körülmények között lehet pontos.
Márpedig a startupokra egyik sem igaz.” Ezért az ismeretlen terep buktatóit jó
esetben mesteri, és gyakran szükségképp merész rögtönzésekkel igyekszünk
legyőzni - lényegében ennek egyfajta részletesen kimunkált gondolkodásmód-útmutatóját
kínálja itt a szerző. Az üzleti stratégiai tervezés szellemi és lelki terheit ugyan
ezzel sem veszi le olvasói válláról, ám segít azokkal megbirkózni, újfajta
felfogással hatékonyabban kezelni. A gyakorlatban szerzett nagyon sok idevágó tapasztalat
feldolgozása alapján kialakított tanácsaival felkészít az akadálypálya
leküzdésére, már amennyire ez egy 288 oldalas könyv keretei között lehetséges,
s főként amennyire a saját tapasztalataiból leszűrt tanulságok és
következtetések más esetekre alkalmazhatók. Ez utóbbiak mérlegelése és Ries
tanácsainak ily módon történő felhasználása már elkerülhetetlenül is az olvasó
feladata.
„A Lean Startup módszerrel
tőkehatékony vállalkozásokat lehet felépíteni, mivel segítségével hamarabb
felismerjük az irányváltoztatás szükségességét, így kevesebb időt és pénzt
vesztegetünk el. Bár alkotás-mérés- tapasztalás néven emlegetjük a
visszacsatolási hurkot, mert a tevékenységek ebben a sorrendben zajlanak, a
tervezés valójában fordított sorrendben történik: először kitaláljuk, mit kell
megtanulnunk, azután az innovációs elszámolással kipuhatoljuk, mit kell mérnünk
annak eldöntésére, hogy igazolt tapasztalathoz jutunk-e, végül pedig
kitaláljuk, milyen terméket kell megalkotnunk a kísérlet számára és a
méréshez.” – a könyvből.
A Wikipediából és a könyvből
idézve, Ries 2001-ben a Yale Egyetemen diplomázott számítógép-tudományból és a
Szilikon-völgyben kezdett szoftver-mérnökként dolgozni. A Völgyben vált
vállalkozóvá. Saját céget indított, amely megbukott, 2004-ben egy igen sikeressé
vált startup, az IMVU társalapítója, majd technológiai vezetője is lett. Az
IMVU finanszírozásába kockázati tőkét is bevontak, a könyvében is leírt tudatos
fokozatossággal: előbb 1 millió dollárt, majd 18 milliót hoztak így be. Az IMVU
gyors növekedésnek indult mind népszerűségben, mind a felhasználói számában,
„nagyrészt a Ries által javasolt hatékonyság-orientált menedzsment technikáknak
köszönhetően.” 2008-ban új vezető került az IMVU élére és Ries elhagyta a
céget. A nagyhírű Kleiner Perkins kockázatitőke befektető cégnél lett vállalkozási
tanácsadó, fél évvel később pedig önálló tanácsadói tevékenységbe fogott a startup
területen. A csúcstechnológiás startupok sikereivel és bukásaival szerzett tapasztalatai
alapján fogott hozzá a siker elérését segítő menedzsment módszertana, a Lean
Startup filozófia kidolgozásához. Alapjául a Japánban elindított,
nagyrészt a Toyotánál kidolgozott „lean” koncepció – lean gyártás, lean
vállalat, lean termelés – szolgált, amelynek lényege, hogy az értéktermelésben
a ténylegesen szükséges minimumra kell redukálni a ráfordításokat, lenyesve
minden feleslegest, s úgyszintén mindent, amiért a végfelhasználó nem lesz
hajlandó fizetni. (Ráismerhetünk ebben a fajlagos ráfordítási költségek ésszerű
csökkentését célzó értéktervezésre! – OP) Ries a lean gyártás módszertanát az
internet-alapú technológiákra alkalmazta. „A Lean Startup filozófia legfőbb
célja, hogy tőkehatékony cégek építését segítse azáltal, hogy azok jobban
reagáljanak a fogyasztók igényeire, s ezzel csökkenthessék az idő és az
erőforrásaik elvesztegetését.” – idézi őt a Wikipedia. (Ennél a nagyon is
kézenfekvő célnál csak az okoz nehézségeket, hogy maradéktalanul érvényes rá a
régi olasz mondás: „a szótól a tettig hosszú az út”, vagyis könnyű tudnunk, mit
akarunk, csak nehéz akadálypálya azt el is érni. Ez utóbbiban igyekszik
segíteni Ries módszertana, és ez az azt részletesen kifejtő könyve. – OP).
2008-tól meghívásokat kezdett
kapni tanácsadó testületekbe, hogy ossza meg a tapasztalatait. Blogjában is
dokumentálni kezdte a lean startup filozófiát, s közreadni a gyakorlati
tanulságokat. Ezzel a technológiai vállalkozók közösségének jól ismert
bloggerévé, és a Lean Startup Mozgalom úttörőjévé vált (http://theleanstartup.com/) Mozgalma a
Szilikon Völgyből indulva világszerte elterjedt. Amint Ries írja „A vállalkozók
helyi csoportokat kezdtek létrehozni, amelyek keretén belül személyesen
találkoztak, hogy megvitassák és alkalmazzák a Lean Startup-ötleteket. Mostanra
a világ több mint száz nagyvárosában található szervezett közösség. Bár jómagam
a high-tech szoftveriparban rendelkezem tapasztalattal, a mozgalom jócskán
túlnőtte a gyökereit. Vállalkozók ezrei alkalmazzák a Lean Startup elveit
minden elképzelhető ágazatban.”
Ries előadói felkérést kapott a
Web 2.0 Summit internet-csúcskonferenciára, és meghívást a Harvard Business
School-ra, mint „entrepreneur-in-residence”. (A Wikipedia a DeGroote School of
Business-re hivatkozva írja, hogy az üzleti iskolákban az EIR mentorként és szakedzőként
segíti a diákokat. – OP) 2011-ben a Lean Startup filozófiát e könyvben foglalta
össze, s az röviddel a megjelenése után második lett a New York Times bestseller
listáján a CNBC pedig minden vállalkozó kötelező olvasmányának nevezte. Még
abban az évben az Amazon felvette a legjobb üzleti könyvek listájára, és 2012
júniusára már 90 ezer példányban kelt el.
„Azok közé tartozom, akik a
számítógép mellett nőttek fel, így vargabetűkkel jutottam el a vállalkozás és a
menedzsment elméletéhez. Mindig is ágazatom termékfejlesztési területén
dolgoztam; partnereim és főnökeim menedzserek vagy marketingesek voltak,
kollégáim pedig a tervezésen és az üzemeltetésen tevékenykedtek. Pályafutásom
során újra meg újra átéltem az élményt, hogy rendkívül keményen dolgozom olyan
termékeken, amelyek végül megbuknak a piacon.” írja magáról. Tudjuk, ez
nélkülözhetetlen iskola, mert igazán a bukás késztet arra, hogy átgondoljuk,
mit kell sokkal jobban csinálni és hogyan tehetnénk azt. A kudarcok – olvashatjuk
– Riest is tanulásra, a jobb megoldások keresésére ösztönözték. „Abban a megtiszteltetésben
volt részem, hogy a Szilícium-völgy legragyogóbb elméitől tanulhattam.”
Az utóbbi évtizedek egyik gyakran
idézett, kikent-kifent legendája a sikeres vállalkozó mítosza, akinek
zsenialitása világra szóló sikert hozott. Különösen megszívlelendőek ezért Ries
szavai: „Mind saját, mind mások sikereiből és kudarcaiból azt a tanulságot
vontam le, hogy igenis az unalmas részletek számítanak a legtöbbet. A startupok
sikere nem a jó génjeink eredménye és nem is annak köszönhető, hogy jókor
vagyunk jó helyen. A startupokat sikerre lehet vinni a megfelelő folyamat
alkalmazásával. Ebből az következik, hogy a siker tanítható és tanulható.” Ám azért
ez így túl amerikai, túlságosan pozitív. Valójában, ami tanulható, az a siker
szükséges, nélkülözhetetlen, ám önmagában még nem elégséges feltétele. Hiszen
kissé korábban ő maga is írja: „Miután több száz vállalkozóval dolgoztam
együtt, első kézből tudom, hogy az ígéretes kezdet milyen gyakran fullad
kudarcba. A fájdalmas igazság az, hogy a legtöbb startup elbukik. A legtöbb új
termék sosem lesz sikeres. A legtöbb új vállalkozás nem éri el a benne rejlő
potenciált.” A kép ezzel teljes, nomeg azzal, hogy bár nem lehet kézbentartani
minden tényezőt, amely kell a gazdasági sikerhez, aki nem ura az ehhez kellő
felkészültségnek, esélye sincs, hogy jó cégépítő és -vezető legyen.
Ries kiemeli: „Az általános
menedzsment 20. századi jelentős sikerének köszönhetően páratlanul gazdag
irodalom áll rendelkezésünkre. Ezek a menedzsmentelvek azonban alkalmatlanok
annak a zűrzavarnak és bizonytalanságnak a kezelésére, amivel a startupok
szembesülnek.” És „Az innovatív vállalkozás átfogó elméletének a szárnyát
bontogató cég minden területét magába kell foglalni: vízió és koncepció,
termékfejlesztés, marketing és értékesítés, bővítés, partneri kapcsolatok és
disztribúció, cégszerkezet és szervezeti felépítés. Módszert kell nyújtania az
előrehaladás mérésére szélsőségesen bizonytalan feltételek között is.
Egyértelmű útmutatóul kell szolgálnia a vállalkozóknak arra nézve, hogyan
döntsenek a válaszutakon: befektessenek-e a folyamatokba, és ha igen, mikor;
hogyan alakítsák ki, tervezzék meg és hozzák létre az infrastruktúrát; mely
esetben próbáljanak önerőből boldogulni és mikor kössenek szövetségeket; mikor
reagáljanak a visszajelzésre és mikor ragaszkodjanak a saját elképzelésükhöz;
és végül hogyan és mikor fektessenek be a vállalkozás bővítésébe. Legfőképpen
lehetővé kell tennie az innovatív vállalkozók számára, hogy tesztelhessék
előrejelzéseiket.”
A feladat tehát világos. „A Lean
Startup arra hívja fel az emberek figyelmét, hogy másként mérjék a
termelékenységüket. Mivel a startupok gyakran készítenek tévedésből olyasmit,
ami a kutyának sem kell, nem számít, hogy időben és megfelelő költséggel
állítják-e elő. Egy startupnak inkább
arra kell törekednie, hogy a lehető leggyorsabban kitalálja, mit kellene
készítenie, tehát mi az, amit az ügyfelek akarnak és amiért hajlandóak fizetni
is. Más szóval, a Lean Startup az innovatív új termékek fejlesztésének új
módszere, amely a rövid ciklusidőt, az ügyfelek ismeretét, a kolosszális ötletet
és az óriási ambíciókat hangsúlyozza – persze mindezt egyszerre.” (Kiemelés
tőlem – OP) És „A Lean Startup módszer lényege, hogy az autóvezetéshez
hasonlóan megtanítson minket startupot vezetni. Ahelyett, hogy feltételezések
tömkelegén alapuló, bonyolult tervet szőnénk, inkább az
alkotás-mérés-tapasztalás visszacsatolási huroknak nevezett
"kormánykerék" segítségével újra meg újra a körülményekhez igazítjuk
a tervet. Ennek a kormányzási folyamatnak köszönhetően mindig tudni fogjuk,
mikor van szükség irányváltoztatásra, és mikor kitartásra, hogy megmaradjunk a
kijelölt úton. Amint felpörgettük a motort, a Lean Startup módszer segítséget
nyújt abban, hogy maximális ütemben gyorsítva bővítsük és fejlesszük a
vállalkozásunkat.”
Módszere lényegét a következőkben
összegzi:
„A Lean Startup öt alapelve,
amelyek a kötet mindhárom részét végigkísérik, az alábbiak:
1. Innovatív vállalkozók mindenhol
vannak. Nem csak az lehet startup, ami garázsban üzemel. Az innovatív
vállalkozó fogalma mindazokat felöleli, akik a definícióm szerinti startupban
dolgoznak, azaz új termékeket és szolgáltatásokat hoznak létre szélsőségesen bizonytalan
feltételek között. Ez azt jelenti, hogy mindenhol vannak innovatív vállalkozók,
és a Lean Startup megközelítés bármilyen méretű cég esetén, akár
mamutvállalatoknál is és bármely szektorban és ágazatban működhet. (A
mamutvállalatok némileg meglepő említését a következő alapelv magyarázza, igaz,
hogy eléggé rejtjelesen. – OP)
3. Igazolt tapasztalat. Nemcsak
azért hozunk létre startupot, hogy piacra dobjunk termékeket, profitot
termeljünk vagy csupán kielégítsük az ügyfelek igényeit, hanem azért is, hogy
tapasztalatokat szerezzünk, miként építhető fel fenntartható vállalkozás.
Tudományosan igazolható tapasztalatot szerezhetünk, ha gyakori kísérleteket
végzünk elképzelésünk minden elemének tesztelésére. (Félreértés elkerülésére:
startupot nem valamiféle tudományos kísérlet céljával hozunk létre tapasztalat
szerzés érdekében, hanem azért, hogy a tapasztalatok alapján fenntartható,
nyereséges vállalkozássá fejlesszük azt. Ez Ries módszerének lényegéhez
tartozik – katonai kifejezéssel élve, menetből felfejlődni. Ezt bontja ki a
következő alapelv. – OP)
4. Alkotás–mérés–tapasztalás. Egy
startup alapvető tevékenységei: terméket alkot egy ötlet alapján, méri az
ügyfelek reakcióit, majd tapasztalatai alapján eldönti, hogy irányváltoztatásra
vagy kitartásra van-e szükség. A startup minden sikeres folyamata ennek a
visszacsatolási huroknak a felgyorsítására irányul.
5. Innovációs elszámolás. A
vállalkozások sikerességének növelése és az innovátorok elszámoltathatósága
érdekében az unalmas részre is oda kell figyelnünk: hogyan mérjük az előrehaladást,
hogyan állítsunk fel mérföldköveket és miként priorizáljuk a munkát. Ehhez
kifejezetten startupokra szabott, újfajta elszámoltatási rendszerre van
szükség.”
Az elöljáróban említett három
rész, ismét Ries összegzésében:
„Ez a könyv három részből áll:
Vízió, Kormányzás és Gyorsítás. A Vízió című részben a vállalkozói menedzsment
új területét mutatom be. Meghatározom az innovatív vállalkozó és a startup
fogalmát, és új módszereket mutatok be, amelyek segítségével a startupok
ellenőrizhetik az előrehaladásuk mértékét – ez az igazolt tapasztalat. Látni
fogjuk, a – garázsban vagy a vállalaton belül működő – startupok úgy
szerezhetik meg ezt a tapasztalatot, ha tudományos kísérletekkel fedezik fel,
hogyan lehet fenntartható vállalkozást felépíteni.
A Kormányzás című részben
elmerülünk a Lean Startup módszer részleteiben, és megismerjük az
alkotás-mérés-tapasztalás visszacsatolási hurok működését. A nem bizonyított
(vakhiten alapuló), alapos vizsgálatot igénylő feltételezésektől kiindulva megtudjuk,
hogyan lehet minimálisan működőképes terméket előállítani a feltételezések
felülvizsgálatára (amit erről leír, azt a fejlesztőmunkában deszkamodellnek
hívtuk, legalább is régebben. – OP), új számonkérési módszert az előrehaladás
értékelésére és egy módszert annak eldöntésére, hogy kitartásra vagy
irányváltoztatásra (egyik lábunkat a földhöz szegezve elfordulunk) van-e
szükség. A Gyorsítás című részben olyan technikákat tárunk fel, amelyek
segítségével a Lean Startupok a lehető leggyorsabban, akár már a felfutásuk
közben végigsuhanhatnak az alkotásmérés- tapasztalás visszacsatolási hurkon.
Tanulmányozni fogjuk a lean gyártás startupokra is vonatkozó elveit, például a
kistételes feldolgozásban rejlő potenciált. Lesz szó a szervezeti felépítésről,
a termékek fejlődéséről és arról, hogyan alkalmazhatjuk a Lean Startup-elveket
a közmondásos garázson túl, akár a világ legnagyobb vállalatain belül is.”
S a szerző zárszava, víziója:
„Hogyan nézne ki egy olyan
vállalat, amelyik az összes alkalmazottját felvértezné Lean
Startup-szuperképességekkel?
Egyrészt mindenki ragaszkodna
ahhoz, hogy feltételezéseket fogalmazzon meg világosan és teszteljen pontosan –
nem időhúzási taktika gyanánt, vagy hogy elfoglaltnak tűnjék, hanem attól a
vágytól hajtva, hogy megismerje a minden projekt víziója mögött ott rejlő
igazságot.
Nem vesztegetnénk az időnket a
minőség szószólói és a vakmerő haladás bajnokai között folyó végtelen vitákra;
ehelyett felismernénk, hogy a sebesség és a minőség valójában szövetségesek az
ügyfél hosszú távú érdekéért vívott csatában. Nem azért törekednénk a veszteség
kiküszöbölésére, hogy felépítsük a minőség elefántcsonttornyát, hanem a
rugalmasság és a kiváló üzleti eredmények érdekében.
A kudarcot és a visszaesést
őszintén beismernénk, és levonnánk a tanulságot, nem pedig visszavágással és
vádaskodással reagálnánk. Ezenfelül ellenállnánk a kísértésnek, hogy visszavegyünk
a tempóból, növeljük a tételméretet, és a megelőzésre koncentráljunk. Ehelyett
növelnénk a sebességet az összes olyan felesleges munka kiküszöbölésével, amely
nem vezet tapasztalatszerzéshez. Új intézmények létrehozásának szentelnénk magunkat.
Ezeknek az lenne a hosszú távú
küldetésük, hogy fenntartható értéket hozzanak létre, és jobbá tegyék a
világot.
De mindenekfölött felhagynánk az
emberek idejének pazarlásával.”
Ha pénzügyi problémái voltak, akkor ideje mosolyogni. Csak akkor kell felvennie a kapcsolatot Benjamin úrral, ha felveszi a hitelt és az Önnek megfelelő fizetési határidőt, és három munkanapon belül megkapja kölcsönét. Most hatodik alkalommal részesültem 700 ezer dolláros kölcsönben, 180 hónapos időszakra azzal a lehetőséggel, hogy a lejárat előtt fizetem. Benjamin úr segített nekem a kölcsönben. Vegye fel a kapcsolatot vele, és látni fogja, hogy őszinte ember, jó szívvel. E-mail címe: lfdsloans@outlook.com, és a WhatApp telefonszáma: + 1-989-394- 3740
VálaszTörlés