2013. február 10., vasárnap

Robert Descharnes & Gilles Néret: Dalí


Taschen/Vince Kiadó, 2004

Dr Osman Péter ismertetése

A világhírű Taschen és a minden elismerésre érdemes Vince Kiadó elegáns kötete többszörösen is kitűnő művet ad a kezünkbe. Természetesen nagyon szép: tökéletes minőségben sorakoztatja elénk Dalí képeinek csodálatos gazdagságát. A Vince azon kiadóink egyike, amelyeknél a kiváló minőség magától értetődik. Kitűnő abban is, hogy igen részletes, alapos közelképet ad a XX. századi kultúra világának egyik legnagyobb hatású alakjáról, aki minden bizonnyal a legeredetibb volt a valódi nagy tehetségek között. Bolond bárki tud lenni, ha eléggé gátlástalan, sőt extravagáns bolond is, ha van hozzá fantáziája, Dalí azonban a művészi tehetségére építkezve hozta létre a maga egészen különleges, eredeti arculatát, az ő stílusában szólva a dalíságát. Természetesen ehhez kellett a sajátos kor is, amely számos ismert októl hajtva morbid vonzódással fordult az extravagancia, az örvények, a hagyományos értékek lerombolása felé. Dalí itt idézett megnyilatkozásai nagyon is világossá teszik: számára minden cselekedetében, művészi teljesítményében, sőt a világhoz fűződő kapcsolatai igen nagy hányadában is meghatározó jelentőségű volt, hogy elismerjék az ő kiemelkedő, élenjáró, gyökeresen új utakat, gondolati világokat teremtő nagyságát. Ha ezt a kor nem adja meg neki, minden bizonnyal másként alakul az életműve. Óhatatlanul felmerül bennünk az a kérdés is, vajon Dalí zajos, feltűnést kereső extravaganciája, harsogása nem azt jelenti-e, hogy rendkívül jó érzéke volt a marketinghez is. Nos, ha nézzük a képeit, amelyek kétségbevonhatatlanul kiemelkedő művészi tehetségről is tanúskodnak, nem csekély részüknél ki-ki eldöntheti magának, vajon milyen lett volna a fogadtatásuk a Dalí-imázs nélkül. Más kérdés, hogy nyilvánvalóan nagyon hamar éltető elemévé, nélkülözhetetlen serkentőszerévé vált a zajos show, amely őt teszi a mindenkori színpad királyává.

Dalíról Dalítól, természetesen innen a könyvből:

„Becsvágyam nőttön-nőtt, csakúgy mint megalomániám: ma egyetlen vágyam, hogy Salvador Dalí legyek. De ahogy közeledem a célhoz, Salvador Dalí újra meg újra tovaszökken előlem.” / „A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.” / „Egy magamfajta misztikus számára az ember nem más, mint aranycsinálásra termett alkímiai szubsztancia.” / „A két legnagyobb szerencse, ami egy festőt érhet, hogy 1. spanyolnak születik, és 2. Dalínak hívják.” / „Tudtam, ha egyszer eljutok Párizsba, mindenkit zsebre vágok.” / Művészetem a konkrét irracionális különösen finom, extravagáns, szuper-esztétikus képeinek kézzel festett fotográfiája.” És mindehhez: „A bohóc nem én vagyok. De ez a szörnyeteg, cinikus társadalom nem ismeri fel, hogy ki az, aki azért viselkedik komolyan, hogy elrejtse őrültségét. Nem tudom elég gyakran hangsúlyozni: nem vagyok őrült. Tisztánlátásom olyan élességet és koncentráltságot ért el, hogy az egész évszázadban nem találni hozzám fogható heroikus és csodálatos személyiséget; Nietschét kivéve (aki mindazonáltal megőrült a végén), más évszázadokban sem akad olyan, mint én. Festészetem a bizonyíték rá.”
Képei - ha abból indulunk ki, hogy Dalí komolyan vette önmagát, művészetének nagyságát - gyakorta mintha azt sugallnák: senki nem ér fel ésszel Dalíhoz, senki sem értheti meg őt. Nem csekély részük megfejthetetlennek tűnik a közönséges halandó számára, már ha elköveti azt a csacskaságot, hogy megpróbál közelebb férkőzni a mondanivalójukhoz. A művek címe pedig nem ritkán még fokozza is ezt, maga is bizarr alkotás, s jócskán hozzáad a szemlélő zavarához. Ízelítőül ez utóbbiakból: „Telefonba harapó vak lovat szülő autó roncsa”, „Átlagos légfejű bürokrata koponyahárfát fej”, „Francia kenyér két, serpenyő nélküli tükörtojással meggyaláz egy darab portugál kenyeret.”

A híres ihletadó paranoia-kritikus módszere. Amint mondja, kezdetben a módszer meghaladta értelmét - éppen úgy, mint oly sok ötlete, amelynek teljes jelentőségére csak később jött rá. „Egy szép napon kivájtam egy kenyér belét, és mit gondolnak, mit raktam bele: egy bronz Buddhát, amelynek fémfelületét teljesen beborítottam döglött bolhákkal. A nyílást lezártam egy darab fával és az egészet hermetikusan cementtel borítottam be, úgyhogy urna formájú homogén tömeget nyertem, amelyre ezt írtam föl: >Lólekvár<. Mit gondolnak, mit jelent ez?”

Tervezett ékszereket, berendezte Helena Rubinstein lakását, Buñuellel ketten alkották - Dalí szerint persze ő - a filmtörténeti jelentőségű „Az andalúziai kutya” c. filmet, alkotott parfüm-reklámot, írt balett-librettókat, amelyekhez a díszleteket és a jelmezeket is maga tervezte, színpadra vitte Lorca művét és dolgozott Walt Disneyvel, írt könyveket, természetesen önmagáról - mindez kivonat a művészi sokoldalúságából és étvágyából. Amint az e könyvből is igen jól kiérződik, Dalí leginkább csak Dalíval mérhető, viszont csodás szórakozás ismerkedni vele.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése