2011. június 10., péntek

Kolos Réka (szerk.): Móricz Zsigmonddal Budapesten - Riportalbum a 20. század első évtizedeiből - Holnap Kiadó, 2010



Dr Osman Péter ismertetése

Nézőpont - vagy kissé mélyrehatóbban fogalmazva világnézet - kérdése, hogy a közeli vagy a távoli múlthoz soroljuk a korszakot, amelyről Móricz Zsigmond itt sorakozó írásai képet adnak. Az viszont kétségtelen, hogy ez a karcsú, elegáns riportalbum az ismeretek és a korszak karakterét megidéző gondolatok valódi kincsestára, s azokból ma is sokat meríthetünk. Az értékes irodalmi művek kiadásával figyelmet és elismerést érdemlő Holnap Kiadó így szól róla ajánlójában: „Kolos Réka az építész szemével válogatott nagyapja Riportok című köteteiből és eddig nem közölt írásokból. Móricz újságcikkein keresztül bejárhatjuk a 20. századi Budapest utcáit, és a fényképek segítségével belepillanthatunk a századelő fejlődő, modernizálódó Budapestjének mindennapi életébe. Az író hiteles történetei, tudósításai során nem egyszer aktuális problémákra ismerhet az olvasó.”
Az album két egyenrangú főszereplője Budapest, és az író, aki itt a klasszikus publicisztika legjobb hagyományai szerint, az értékes irodalmi művek színvonalán beszél róla. Említsük meg: Az Encyclopaedia Britannica legújabb Ultimate Reference Suit DVD kiadása a Móriczról szóló szócikkében egyebek közt ezt írja „nagyszámú regényében és novellájában különböző társadalmi osztályokba tartozó, finoman jellemzett férfiak és nők kerülnek összeütközésekbe egymással, és tüzes energiáik gyilkos szenvedéllyé változnak. A nyelv mestere volt, stílusa a hagyományos szókincs és a nyelvjárások elemeiből építkezett.” A Budapestről szóló szócikkből pedig: „Valaha a Duna Királynőjének nevezték. Magyarország területének az I. világháborút követő összezsugorítása sem gátolta meg abban, hogy Berlin után Közép-Európa második legnagyobb városa legyen.”
„Meg fogom rajzolni a mai Budapest képét. Mozaik lesz ez az írás és a következő cikkeim.” idézi Móricz szavait, amelyekkel a parlament 1923. december 3-i üléséről írt riportját vezette be. E riport az első ebben az időrendbe sorolt kötetben, és további 32 követi (az utolsó dátuma 1941. március 12.).
Szinte bárhol olvasunk bele, olyan mondatok ragadják meg a szemünket, amelyek ma is íródhattak volna. Egy példa az Apponyit hallgattam c. írásból: „a történelem csak annyiban tényező az életben, amennyire fegyvernek használhatják egymás ellen a harcos felek.” Egy másik a Tavasz az Angyalföldön c. riport Mi kellene? fejezetéből: „Nem segély, kérem, nem segély... Nem az kell az embernek. Az kell, hogy a tőke adjon munkát...” És a Több gyakorlatiasságot! c. írásból: „Nálunk óriási a publicisztika. Nálunk mindenki publicista. Mondjuk, közíró. A köz dolgaival foglalkozik négyszáz év óta fehér asztalnál, zöld asztalnál, malom alatt és az országházban mindenki. Nekünk azonban idehaza, a szorosan vett alföldi világban, van egy roppant hibánk: semennyi beszéd sem szül semmi eredményt sem. Csodálatosan meddő a vitánk. Nemcsak az alkalmi bölcselkedőké, hanem a hivatásos vitatkozóké is ... Szó, szó, szó” És ugyaninnen: „Tudvalevőleg a gázgyárak csaknem kivétel nélkül igen előnytelen szerződésekkel állnak fenn minden városunkban, de mindenütt van a szerződésnek olyan pontja, amelynek alapján meg lehet váltani és házi kezelésbe venni az ilyen városkiélő üzemeket” (óh, régi szép idők! - OP). Ma is érvényes, hibátlan gazdaságpolitikai koncepció a Világkikötő Csepelen c. riportból „ennek az országnak termelnie kell. Termelni roppant tömeget, s nemes terményeket (Móricz itt agrártermelésről beszél - OP), mert minél kisebb egy kert, annál drágábbat kell belőle kihozni, hogy hasznos legyen.”
Mennyi kultúra kell egy országnak? Beszélgetés gróf Klebelsberg Kunó kultuszminiszterrel - minden bizonnyal ez az írás szolgál a legtöbb mának szóló tanulsággal, s mutat jó utat valódi jobbító szándéknak. Szinte minden szavát betéve kellene tudnunk és követnünk. Íme, néhány részlete: „Ma a tömegművelés többé nem luxus, hanem egy elsőrendű közszükséglet. (Hol van az a nyár... - OP) Az írás-olvasás-számolás ma már nem elég. Nyolcmillió magyarból egymillió felnőtt analfabéta van: ezzel a néppel nem bírjuk az európai versenyképességet. Nekünk egy általános szakműveltségre való készséget kell megteremtenünk. (Ma, a tudásalapú gazdaság korában még sokkal inkább - OP) Mire van szükségünk? Arra, hogy az irodalom, tudomány, a kormányzat, a bíróságok, a társadalom legkülönbözőbb faktorai elsőrangúak legyenek; az európai mértéket feltétlenül megüssék. Ha azt egy szociális fejlesztés útján akarom elérni, az nagyon sok pénzbe kerül: de a pedagógia útján keresztülvihető. [..] A kultúrpolitika egy hosszú lejáratú váltó; célja, hogy a jövőnek legyenek szakemberei. [..] Minden ötezer lakosú városnak meg kell kapnia a maga polgári iskoláját, mert ez szelektálja ki tovább a tehetséganyagot.”

2011. június 2., csütörtök

Norman Doidge: A változó agy - Elképesztő történetek az agykutatás élvonalából - Park Könyvkiadó, 2011




Dr Osman Péter ismertetése

„A természet rendkívül sokat tett azért, hogy segítsen nekünk érzékelni és befogadni a környező világot. Olyan agyat adott, amely úgy képes fennmaradni a változó világban, hogy önmagát változtatja meg.”

„Az agy jó kondícióban tartásához új dolgokat kell tanulnunk, ahelyett, hogy egyszerűen csak a rég elsajátított fogásokat ismételgetnénk.”

„Mire a hetvenes éveinkbe érünk, könnyen lehet, hogy már vagy ötven éve nem vettük igénybe módszeresen az agy plaszticitást szabályozó rendszereit. Ez az oka annak, amiért az idegen nyelv időskori tanulása olyan jó hatással van az általános emlékezet megőrzésére és javítására.”

„A kultúra az eddig gyanítottnál jóval nagyobb mértékben határozza meg azt, hogy mit tudunk és mit nem tudunk észlelni.” (Idézetek a könyvből)

Rossz korban kerül a kezünkbe ez a könyv: már elnyűtték szinte minden bizalmunkat a nagy új felismerésekről, eredményekről szóló híradások hitelében. Megtanulhattuk ugyan, mennyire igazak Hamlet szavai, mondván hogy „Több dolgok vannak földön és egen, / Horatio, mintsem bölcselmetek / Álmodni képes”, hogy a megismerés, a felfedezések távlatai határtalanok és minden jelentős előrelépéssel bővülnek, ám szintúgy Hamlettől mindinkább azt is, hogy „Kizökkent az idő; - ó, kárhozat!”. Utóbbi a jelen esetben azt jelenti, hogy a gagyi, a bóvli, a szenzációhajhászás féktelenül burjánzik, szaporodik a látókörünkben, hogy kicsinyben és nagyban végletesen gátlástalan verseny folyik a figyelmünkért, és úgy zúdulnak ránk minden lehetséges csatornán és minden lehetséges álruhában is a tömeg- és a marketing kommunikáció hírei és üzenetei, hogy ember legyen a talpán, aki e fehérzajból ki tudja bányászni magának a ténylegesen igaz tartalmakat. A szédelgő feldicsérésben már szinte minden téren olyan infláció van, amely hamarosan túlszárnyalja a pénztörténet legnagyobb ilyen torzulását is, s mindinkább érzéketlenné tesz a valódi nagy hírekkel szemben is - mint amilyeneket itt Doidge tár elénk.

E könyv eredeti címe: „Az agy, amely megváltoztatja önmagát - Személyes győzelmek történetei az agytudomány határvidékeiről” (mellesleg ez sokkal jobban is ragadja meg mindazt, amiről szól). Ilyesfajta csodák elérésének lehetőségét kínáló hirdetéseket akár olcsó lapok hasábjain is találunk, váltakozva azzal, hogy elárulják a gyors és holtbiztos meggazdagodás titkát, kínálják a mágneses kütyüt, amelytől magunk is örökmozgóvá alakulhatunk, vagy egyéb biztos kulcsot más hasonló javakhoz. Ámde feltétlenül bizalmat ébresztő módon kerül a kezünkbe ez a könyv: olyan kiadótól, amely garancia arra, hogy ami benne áll, az megalapozott, hiteles közlés, s a valódi tudomány világából származik. Szerzője nem valamiféle celeb - „neve, ha van, csak áruvédjegy” -, nem média-kreálta csodadoktor, hanem komoly egyetemi kutató. Ez pedig itt döntő jelentőségű, hiszen olyan tényeket mond el az agyunkban rejlő lehetőségekről és képességekről, és azok kiaknázásáról, amelyekre annak alapján, amit tudunk vagy tudni vélünk arról, a szinte habozás nélküli reakciónk, hogy „nem hiszem, mert képtelenség!”

A könyv központi témáját, legfőbb üzenetét így összegzi a Park Kiadó ajánlója: „Az agy képlékeny, élő szerv, amely képes megváltoztatni önnön szerkezetét és működését. Az idegrendszer kutatásának e minden bizonnyal legfontosabb felfedezése, az úgynevezett neuroplaszticitás alapjaiban cáfolja meg azt az évszázadok óta vallott elképzelést, miszerint a felnőtt agy képtelen a változásra. Ez a felismerés reményt kínál azoknak, akik szellemi korlátokkal vagy gyógyíthatatlannak vélt agykárosodással küszködnek, ugyanakkor az egészséges agyra vonatkozó ismereteinket is gyarapítja.” Tartalmát pedig ekként jellemzi: „Dr. Norman Doidge lenyűgözően érdekes esettanulmányokkal mutatja be, milyen döbbenetes mértékű fejlődést értek el olyanok (itt agykárosodottakról, az agyuk sérülésével, fejlődési hiányosságaival vagy egyéb fiziológiai ill. működési problémáival küzdőkkel van szó - OP), akiknek állapotát más szakemberek már reménytelennek nyilvánították. Megismerünk egy fél aggyal született nőt, akinek másik agyféltekéje úgy alakult át, hogy teljes agyként működjön; vakokat, akik látni tanulnak; olyan személyeket, akiknek megfiatalították idősödő agyát, vagy eltüntették kínzó fantomvégtag-fájdalmait. Az agy változásra való képességének felismerésével jobban megérthetjük az olyan titokzatos jelenségeket is, mint a szerelem, a szexuális vonzalom vagy az ízlés. E könyvet olvasva egyszer s mindenkorra megváltozik az ember természetéről és lehetőségeiről alkotott képünk.” S bár e beszámolók és következtetések helytálló voltát csak a szakterületen széleskörű, biztos és naprakész tudással rendelkezők tudják megalapozottan megítélni, e könyvet elolvasva megbizonyosodunk arról, hogy mindazt, amit Doidge állít, a benne felsorakoztatott tényekkel is alá tudja támasztani.

Ha akárcsak a fele igaz annak, amit agyunk fejlődő- és változóképességéről elmond, az is szinte minden józan képzeletet felülmúló új lehetőségeket mutat fel képességeink növelésében - és semmi szilárd alapunk sincs kétkedni abban, hogy az egész igaz. Eddig is tudtuk, hogy agyunk (még mindig) a világ legcsodálatosabb kompakt hardvere, és tudtuk azt is, hogy igen nagy önszervező képességgel támogatott regenerációs képességgel rendelkezik, aminek viszont - úgy tanítják - merev határai is vannak. A hozzáértők a szakirodalomból jól tudják, hogy agyunk képes a szerkezeti egységeinek sérüléséből, kieséséből eredő komoly működési zavarait is kiküszöbölni kompenzációs megoldásokkal, azaz úgy, hogy a kiesett egységek funkcióinak ellátását más egységek veszik át. Ez maga is az a neuroplaszticitás, amelynek működése és az abban rejlő lehetőségek a könyv központi témáját, üzenetének lényegét alkotják.

Doidge azt mutatja meg példák esettanulmány alaposságú bemutatásával, kísérletek, valamint a sérült, eleve hiányos, vagy már hanyatló agy működésének látványos, nemegyszer szó szerint sorsdöntő feljavulására ill. feljavítására vonatkozó tények, eredmények felsorakoztatásával, hogy milyen hatalmas lehetőségek rejlenek az agynak a neuroplaszticitás adta képességeiben és azok szakszerű és módszeres kiaknázásában. A szakszerű és módszeres kiaknázás itt azt jelenti, hogy kifejezetten erre a célra kellett kifejleszteni olyan módszereket, amelyek a neuroplaszticitást a kívánt javulás elérésének szolgálatába állították. És megtudhatjuk azt is, hogy ezeknek a módszereknek az alkalmazása - akárcsak az agyunk és az általa vezérelt szervezetünk bármely képességének, funkciójának a fejlesztése vagy helyre állítása - kifejezetten a neuroplaszticitás alapos ismeretére támaszkodva kialakított módszereket, gyakorlatokat, és rengeteg szívós gyakorlást kíván. Aki erre szakosodik, vagy ehhez folyamodik, annak bizony el kell fogadnia, hogy ugyan „gutta cavat lapidem”, azaz a vízcseppek kivájják a követ, ám ahogy a latin közmondás is szól, nem erővel, hanem a gyakori esésével, ezt az „esést” pedig nagyon erős szaktudással kell irányítani.

Doidge mindebben a szakterület gyakorló szakembereit idézi, ezzel is növelve mondandója hitelességét. Így idézi Michael Merzenichet is, akit - amint írja - a legtöbbet méltatják a neuroplasztika művelői. Merzenich nevéhez számos neuroplasztikai újítás és a gyakorlatban is használható találmány fűződik. Szakterülete az emberek észlelési és gondolkodási képességeinek a javítása, amit úgy ér el, hogy módszeres gyakorlatoztatással átépíti az agy bizonyos feldolgozóterületeit (ez a neuroplaszticitásra támaszkodó feljavítás és rehabilitáció kulcsművelete - OP), hogy azok több munkát végezzenek. Munkája eredményét azzal méri, hogy kimutatja, hogyan változnak meg ezek a feldolgozóterületek, amelyeket agytérképeknek nevez. A neuroplaszticitás gyakorlati jelentőségét illetően - amint olvashatjuk - a szakterület komoly tudósként számon tartott kutatói közül ő tette közzé a legmerészebb állításokat. Szerinte az elme tréningjének hatékonysága a gyógyszerekével vetekedhet olyan súlyos betegségek kezelésében is, mint a skizofrénia; a plaszticitás a bölcsőtől a sírig kísér bennünket; és még az időseknél is észlelhető a kognitív működések - a tanulás, a gondolkodás, az észlelés és az emlékezés - jelentős mértékű javulása. Doidge mindezekhez kiemeli: ezek a látványosságukkal akár kétkedésre is indító állítások olyan embertől származnak, aki sokáig gyógyíthatatlannak vélt rendellenességek eredményes gyógyításában is segített a neuroplaszticitás kiaknázásával.

A tanult emberek feltehetően igen jelentős hányadának gyengéje, hogy minden tudásuk mellett is éppen a hatékony tanulás technológiájának nincsenek, vagy csak részlegesen vannak a birtokában. Még ha esetleg vannak is mnemotechnikai fogásaik, trükkjeik, azokon túlmenően csak lapátolják a fejükbe a megtanulandó adatokat és információkat, a számukra fekete dobozként működő agyukra bízva, hogy azokat megfelelően a rendelkezésükre tartsa. Ezért akár forradalminak is tekinthetjük Merzenich következő állításának ígéretét: „ha a tanulás az agy plaszticitását szabályozó törvényeknek megfelelően történik, az agy szellemi "gépezete" továbbfejleszthető, hogy pontosabban, gyorsabban és tartósabb eredménnyel tanuljunk és észleljünk.” Szerinte a megfelelően végzett tanulással magának az agynak a szerkezetét is megváltoztathatjuk, és növelhetjük a tanulási kapacitását. „A cortex (agykéreg - OP) - idézi tőle Doidge - valójában szelektív módon úgy finomítja önnön feldolgozóképességét, hogy minél jobban igazodjék az elvégzendő feladathoz. Nem csupán tanul tehát, hanem "tanulni is tanul", méghozzá szüntelenül.”

Doidge állatkísérletekkel nyert számszerű eredményeket is idéz: A szellemi gyakorlatoztatás, illetve a változatos, stimuláló környezetben való élet az állatoknál öt százalékkal növeli az agykéreg egészének tömegét, a stimuláció által közvetlenül érintett agykérgi területekét pedig akár kilenc százalékkal is. A gyakorlatoztatott vagy stimulált idegsejteknek huszonöt százalékkal több dendritelágazásuk fejlődik (a dendritekre épül az idegsejtek kapcsolatrendszere, hálózata, azaz az agy hálózatos működése - OP), s a méretük éppúgy megnő, mint a más idegsejtekkel kialakított kapcsolataik száma, valamint a vérrel való ellátottságuk. S miközben bennünket azzal riogatnak, hogy egy bizonyos kor után már csak hanyatlanak agyunk képességei, Doidge a kutatók eredményeit idézve az itt mondottakat azzal folytatja, hogy e változások későbbi életszakaszokban is végbemehetnek, s az eddig megvizsgált összes állatfajnál hasonló hatást figyeltek meg a stimuláció (ebbe értve a tanulást is - OP) és az agy anatómiájának fejlődése között. A már említett Merzenichnek a majmokkal végzett kutatásai azt is kimutatták, hogy az egyes idegsejtek szelektívebbé válnak a gyakorlással, azaz finomabb, hatékonyabb feldolgozásra válnak képessé. A gyakorlással növekszik az agynak az adott funkció ellátását végző területe - Merzenich kifejezésével az agytérképe -, s azon belül az idegsejtek finomabb felbontást valósítanak meg. A gyakorlás során egyre hatékonyabbá váló idegsejtekben a feldolgozás sebessége is növekszik - ez magunkra vetítve azt jelenti, hogy a gondolkodásunk sebessége is plasztikus (amit egyébként a gyakorlati tapasztalataink is igazolnak, legalább is azoknál, akik sokat és jól használják az elméjüket. Szellemileg tunya ember igen ritkán „slágfertig”, azaz talpraesett; gyors és találó visszavágásokra képes, szavakész - OP). A kísérletek azt is kimutatták, hogy miközben egy állatot valamilyen tevékenységre tanítanak be, idegsejtjei nem csupán gyorsabban működnek, hanem a gyorsaságnak köszönhetően a jelzéseik is tisztábbak. A gyorsabb idegsejtek nagyobb valószínűséggel voltak képesek összehangolt kisülésre, több és erősebb kapcsolat épült ki közük, és olyan csoportokba szerveződtek, amelyek tisztább és erőteljesebb jeleket közvetítettek. Ez rendkívül fontos, mert az erősebb jelzés nagyobb hatást vált ki az agyban.

Ősi, elvetemült ellenségünk a felejtés, legalább is a tanult tudás, a begyakorolt képességek és készségek vonatkozásában. Ősi tapasztalat, hogy „ismétlés a tudás anyja” (repetitio est mater studiorum). E könyvből megtudhatjuk, hogy agyunkban folyamatos területrabló háború dúl az agyi térképek és az azokra támaszkodó funkciók, képességek között. Doidge szavát idézve „Az agy feldolgozókapacitásának elosztása során az agyi térképek vetélkednek az értékes erőforrásokért, és a "használd vagy elveszted" elv érvényesül. A plaszticitás kompetitív jellege valamennyiünkre hatással van. Agyunkban az idegek szüntelenül háborút vívnak egymással. Ha abbahagyjuk szellemi képességeink gyakorlását, akkor nem egyszerűen elfelejtjük őket: az addig azon képességért felelős agyi térképterületek olyan más képességek feldolgozására fordítódnak, amelyeket továbbra is gyakorlunk. (...) A felnőttek esetében még egyes korlátok is a kompetitív plaszticitással magyarázhatók. Gondoljunk bele, a legtöbb felnőtt számára milyen nehéz megtanulni egy idegen nyelvet! A jelenleg legelterjedtebb nézet szerint a nehézségnek az az oka, hogy véget ért a nyelvtanulás kritikus időszaka, s emiatt az agyunk már túl merev ahhoz, hogy nagyobb szabású változtatásokat végezzen önnön szerkezetén. A kompetitív plaszticitás felfedezése azonban azt sugallja, hogy nemcsak erről van szó. Ahogy telnek az évek, minél többet használjuk az anyanyelvünket, az annál jobban eluralkodik a nyelvi képességek térképterületén (mind kevesebb agyi kapacitást hagyva más nyelv tanulásának - OP).”

Amivel beavatkozhatunk egy rendszerbe, azzal árthatunk is! Olvashatjuk: Merzenich, miután hosszú évekig foglalkozott az agyi térképek növelésével - és az eddig idézettekből is világos, hogy azok növelése a feljavítás, rehabilitálás, terápia eszközéül szolgálhat -, ma úgy véli, hogy vannak esete, amikor inkább zsugorítani kell őket. Ez roppant hasznos lehetne azok számára, akiket egy trauma után visszatérő emlékképek, ki-kiújuló mániás gondolatok, fóbiák vagy rendellenes szellemi asszociációk gyötörnek. Hozzá is fogott egy „elmeradír” kifejlesztéséhez, amellyel törölni lehetne az agyi térképek problémás részeit. Belegondolni is rossz - írja viszont Doidge, és teljes joggal -, hogy milyen célokra lenne ez használható, ha rossz kezekbe kerül.

Bármennyire is csillagászati számú elemből - neuronokból, szinapszisokból - épül is fel az agy, a kapacitása mindenképpen véges. Doidge részletesen és igen logikus okfejtéssel magyarázza el, hogy a neuroplaszticitást kiaknázó működés alapvető része a felejtés is, ami lényegében felszabadítja az agyi „hardvert” az új feladatok ellátása számára. Amint írja, a felejtés és annak alapjaként az idegsejtek közötti kapcsolatok meggyengülése ugyanolyan plasztikus folyamat, és ugyanolyan fontos is, mint a tanulás és a kapcsolatok megerősítése. Nélküle az idegsejthálózataink előbb-utóbb túltelítődnének, s nem jutna kapacitás új dolgok megtanulására. Ennek érdekes és valójában roppant fontos területeként mutatja be a neuroplaszticitás szerepét az emberi kapcsolatokban, így a szerelemben és a gyász utáni újrakezdésben is. Neuroplasztikai értelemben - írja -, ha az elhagyott szerelmes vagy az özvegy érzelmi teher nélkül akar új kapcsolatot kezdeni, előbb neurális kapcsolatok milliárdjait kell megváltoztatnia az agyában (amit a köznyelv úgy nevez, hogy meg kell tanulnia felejteni - OP). Valójában ebben is szembe kerülünk azzal, hogy milyen hihetetlenül összetett és bonyolult rendszer az ember, s hogy a „működésének” magyarázata csak a fiziológiai és a pszichés működések - a „hardver” és a „szoftver” - együtteséből közelíthető, azok kölcsönhatásait is vizsgálva. Elsőként Walter Freeman, a Berkeley Egyetem idegtudomány professzora ismerte fel, hogy fiziológiai kapcsolat van a szerelem és a nagymértékű felejtés között. Úgy találta, hogy amikor a szerelemben elkötelezzük magunkat, az agyban oxitocin nevű neuromodulátor szabadul fel, amely lehetővé teszi a meglévő idegi kapcsolatok tömeges megszűnését és ezzel a kiterjedt változásokat. Feltárta azt is, hogy a neuromodulátoroknak hasonlóan nagy szerepe van egy másik, szinte szó szerint elsöprő erejű, a neuroplaszticitáshoz sorolható agyi változásban, amely akkor következik be, midőn az ember szülővé válik. S ha talán nem is éppen hízelgő az összevetés (melyik félre is??), érdekes ide idéznünk: a préri földipocok nevű monogám állattal folytatott kutatások kimutatták, hogy az agyukban normális körülmények között párzáskor felszabaduló neuromodulátor, az oxitocin hatására alakul ki a párok tagjai között az életre szóló kapcsolat. Az ember ugyan bonyolultabb lélek, viszont egy nemrég készült tanulmány arról számol be, hogy nála az oxitocin bizalmat is ébreszt. A tanult viselkedésformák törlésére való képessége miatt pedig a tudósok az oxitocint elnevezték amnéziahormonnak. Freeman úgy véli, hogy a hatására megszűnnek az idegsejtek meglévő kötődéseket kódoló kapcsolatai, és így már nincs akadálya az új kötődések kialakulásának. E szerint az oxitocin a szülővé válásban vagy éppen a szerelemben azzal hat, hogy felszabadítja az agyi rendszert az új viselkedésminták megtanulásához.

„Tanult nem-használat”: kísérleti majmokat megfosztották a karjuk érzékelésétől, s ennek következtében az állat, nem érezvén azt, megtanulta nem használni. A kar lényegében lebénult, jóllehet a mozgatórendszere továbbra is tökéletesen működőképes maradt. A vizsgálatok kimutatták, hogy a kar mozgatótérképe, amely a gyakori mozdulatainak programját is tartalmazza, gyengülni kezd és elsorvad - összhangban a „használd vagy elveszíted” elvvel. Edward Taub kísérletsorozattal vizsgálta, hogyan nyerik vissza az állatok az így lebénított karjuk működését annak köszönhetően, hogy megakadályozza őket a „jó” karjuk használatában. Az állat így nem hagyatkozhatott arra, hogy használaton kívül hagyja az érzékeléstől megfosztott karját, s ennek következtében nem is tanulta meg, hogy az nem működik. A kísérletei során Taub az ilyen nem-használatot több évvel a kialakulása után is vissza tudta fordítani, és a javulás a majom egész hátralévő életében fennmaradt. (Köznapi nyelvre lefordítva, Taub sikeresen használta fel a rehabilitációra azt a felismerést, hogy ilyenkor a lebénított végtag használata, és azzal végső soron annak használhatósága „fejben dől el” - OP) Így fejlesztette ki a kényszerindukciós (CI) mozgásterápiáját, amelynek segítségével agyi- és egyéb neurológiai károsodások miatt lebénult embereket gyógyít. Doidge beszél egy paciensükről, akit hétéves korában ért szélütés, és Taub klinikáján 45 évvel később is el tudtak érni nála igen jelentős és folytatódó javulást. Taub és munkatársai kimutatták, hogy stroke-ot követően az érintett kar agyi térképe nagyjából a felére zsugorodik, tehát a beteg az eredetihez képest csak mintegy feleannyi idegsejtet használhat ahhoz. Szerinte ezért érezhetik a betegek, hogy az érintett kar használata nagyobb erőfeszítést igényel. Miután a CI-terápia hatására az agy mozgatótérképe az eredeti méretére áll vissza, a kar használata is könnyebbé válik. A University of Alabama honlapján olvasható, hogy a CI terápiát már stroke-paciensek ezreinél alkalmazták az USA-ban, Németországban és Skandináviában, és programba vette azt a stroke rehabilitációra a USA National Institute of Health által alapított sokcentrumú nemzeti kísérleti projekt is.

Doidge foglalkozik azzal is, hogy a neuroplaszticitás nem mindenben a barátunk és segítőnk. Bemutatja, hogyan válhat akadályává annak, hogy megszabaduljunk rögzült rossz szokásoktól, beidegződésektől. Még azt a szerfelett nyugtalanító következtetést is levonhatjuk, hogy alattomos segítőjévé válhat azoknak, akik a média eszközeivel ránk vadásznak, befolyásolni akarva döntéseinket, gondolkodásunkat, akár a világnézetünket is. Idézi Marshall McLuhant, aki - szavai szerint - az 1950-es években megalapította a médiatanulmányokat, húsz évvel előre megjósolta az internetet, és az elsők között érzett rá, hogy a médiumok a közvetített tartalomtól függetlenül megváltoztatják az agyunkat. Azzal érvelt, hogy minden egyes médium a maga módján alakítja át az elménket és az agyunkat, és ezeknek a változásoknak a következményei sokkal jelentősebbek, mint a tartalom vagy üzenet hatása. Jelenti ez még azt is, hogy megváltoztathatják az érzékelési képességeinket. Mindegyikük változást idéz elő az egyedi érzékeink egyensúlyában (fejlesztve azokat, amelyeket a leginkább használunk a kérdéses médium vételében, ami - a korábbiakban vázoltak szerint azt is maga után vonja, hogy ezek az érzékek az agyi térképeken terjeszkedhetnek a többi érzékelés rovására - OP).

A könyv szinte minden tényközlése, megállapítása ellenállhatatlanul ide kívánkozik, beleértve az agyi plaszticitásnak köszönhető káprázatos javulásokat, s szintúgy káprázatos - igaz, nem kevéssé félelmetes - távlatokat. A tudósok megállapították, hogy a csimpánz agyának plaszticitása azért sokkal kisebb, mert egy gén sokkal hamarabb leállítja az idegsejtek szaporodását. Elgondolkodhatunk hát azon, mi lesz, ha a géntechnológiáinkkal eljutunk oda, hogy módosítani tudjuk e gén működését??? És bíztatásul, szintúgy figyelmeztetésként még egy részlet innen: „Az elektronikus médiumok azért képesek olyan hatékonyan megváltoztatni az idegrendszert, mert hasonlóan működnek, alapvetően kompatibilisek vele, és ezért könnyen összekapcsolhatók. Idegrendszerünk a plasztikusságának köszönhetően kihasználhatja ezt a kompatibilitást, és összeolvadhat az elektronikus médiummal, egyetlen, nagyobb rendszert alkotva vele. Sőt, az ilyen rendszereknek eleve olyan a természete, hogy összeolvadjanak, függetlenül attól, hogy biológiai jellegűek vagy ember által alkotottak-e.” Az előbb idézett McLuhan így beszél erről: „Az ember immár kezdi a koponyáján kívül hordani az agyát és a bőrén kívül az idegeit.”

Miközben tehát ámulunk és lelkesülünk az e könyvben megmutatkozó vagy felsejlő távlatokon, óhatatlanul ide tolakszik a kérdés is: „Quo vadis, Domine?”

Márai Sándor: Harminc ezüstpénz - Helikon Kiadó, 2011



Dr Osman Péter ismertetése

„A hatalommal soha nem lehet vitatkozni, mert amikor vitába száll, már nem hatalom.” ◙ „Minden ember, aki nyilvános szerepet vállal, megváltást ígér és áldozatot követel.” ◙ „Amikor a vallás meghirdeti, hogy Isten saját képére alkotta meg az embert, kételkedni kezd a teremtmény és megalkotja saját képére az Istent. Közös vállalkozás ez, az idők eleje óta...” (Idézetek a könyvből)

Márait olvasni mindig nagy élmény. Ezt a könyvét is. Ő a rövid írásaiban és a regényeiben egyaránt az alapvető emberi és társadalmi értékeket kereső, azokat mérlegelő, azokon töprengő gondolkodó, akinek a gondolatait és szavait sohasem az irányítja, hogy bárki, bármi másnak meg akarna felelni, mint saját magának és az eszményeinek. Ugyanakkor úgy érezzük, hogy az írásait átható csüggedt, gyakran lemondó bölcsessége mögött ott munkál valami különös idealizmus: a hit, hogy mindaz a rossz, amit lát, tapasztal, nem eleve elrendelt és megváltoztathatatlan, hogy van értelme szót emelni a jobbért. S nála az, hogy szót emel, hogy szembe megy, sohasem a feltűnni akarás - ma oly gyakori és olcsó - eszköze, hanem a meggyőződés hajtotta javító szándéké, és azé az önbecsülésé, hogy nem alkuszik meg némán azzal, amit elfogadni nem tud vagy akar. Ettől különösen értékesek és figyelemre méltóak az írásai. Ettől rendkívül korszerűtlenek, ugyanakkor szerfelett aktuálisak is. Korszerűtlenek, hiszen önálló gondolkodásra igyekszenek késztetni, és a hagyományos humán értékek megbecsülésére olyan korban, amelyben az uralkodó tendencia, hogy az embereket állandó, nagyüzemi agymosással leszoktassák az önálló gondolkodásról és a hagyományos értékrendről, megtanítsák őket, milyen kényelmes a szellemi igénytelenség. Szerfelett aktuálisak is, hiszen kiváló segítői mindenkinek, aki nem kíván konzumidiótává válni, sem a bárhová és bármire jól irányítható tömeg puszta elemévé, az önálló akarat nélküli gyurma részévé, nem elégszik meg a készen kapott és végletes szellemi tunyaságig leegyszerűsített gondolatokkal, értékekkel, hanem meg akarja őrizni, és lehetőleg erősíteni is önálló gondolkodását és intellektusát.

Márai tehát többnyire nem könnyű olvasmány, viszont mindig gazdagodunk az olvasásával. Ez a kötete is ilyen. A fülszöveg regénynek mondja, ám nagy részében teljesen más, mint amilyennek a regényt megszoktuk, leginkább esszének mondható. Gondolkodik, töpreng benne, és válaszokat keres a keresztény civilizáció két központi szereplőjéhez, akikhez köznapi ész nem ér fel: Jézushoz és az őt feladó Júdáshoz, akiknek földi sorsa oly különösen fonódik össze.

A fülszöveg szavaival a mű központi kérdése: az áruló, illetve az árulás természetrajza. Ha csak ez lenne, az is rendkívül érdekes lenne Márai olvasatában. Júdás azonban nem egyszerű áruló. Az árulás végső soron kereskedelmi ügylet: ellenszolgáltatásért ki- vagy feladni valakit, valamit. Júdás ennél sokkal bonyolultabb, amint sokkal bonyolultabb a viszonya Jézus elárulásához is. A kötet egy jelentős hányadát, annak a gondolataival és a gördülékenységével talán leginkább magával ragadó részét Júdásnak egy hosszú, kanyargós, filozofáló beszélgetése teszi ki egy vámossal, aki „szeret jegyzetelni” - s akit mi Máté evangelistaként ismerünk. Ebben igen plasztikus képet kapunk Júdás gondolkodásmódjáról, a Jézushoz fűződő viszonyáról, valamint arról, hogyan látta ő ezt a különös embert. És Júdás maga is különös Jézus környezete számára. Márai szavaival: „A halászok és a pásztorok nem értettek a pénzhez. Csak a halászathoz értettek és a Megváltáshoz. De Júdás városból jött, ismerte a sokféle pénz közötti különbséget. Gyorsan számolt, fürgén forgott a feje. Név és személy szerint ismerte a templomi udvar állandó, cégjegyzéses, hivatásos ügynökeit, alkuszait, bankárait.” Ezt a különös embert mégis ellenállhatatlan erő vonzotta Jézushoz, és ezért beállt annak környezetébe, jóllehet ott erősen idegenkedtek tőle. Ahogy Márai írja „Az ő "tudásuk" a szív tudása volt. Az idegen (Júdás), a tizenkettedik nemcsak az értelmével, hanem az igeivel is tudott összehasonlítani és szétválasztani. De ők, tizenegyen és ahányan még voltak, nem akartak összehasonlítani sem szétválasztani. Ők csak égni akartak, lobogva.” És éppen Júdás, akinek szavaiban Márai megcsillantja az esszéiben nem gyakran megmutatkozó humorát: „A vallásom azt tanítja - mondja a vámosnak - hogy minden jó lesz, ha én, a hithű zsidó egy napon megtérek Ábrahám kebelébe. De meg kell mondjam ... remélem, köztünk marad ... A lehetőség, hogy az idők végéig együtt ülök abban a szőrös öreg kebelben azzal a sok zsidóval... Számomra ez nem vonzó. És nem érzem sürgetőnek.”

Az sem kétséges, hogy Márai e korrajzában sokban a saját társadalmi osztályáról is beszél. „A farizeusokkal mindig lehetett vitatkozni, és Jézus, amikor megszólalt, sokszor vitatkozott velük. A beérkezett birtokos osztállyal mindig lehet vitatkozni. A jóllakott, művelt és előkelő emberek finom borzongása élt az idegeikben, az a történelmi veszélytudat, amelyet ez az osztály érez mindig a legerősebben. (...) A farizeusok, mint mindig a birtokosok, az ősi, hivatalos Renddel tartottak, a Templommal, a rögzített Tekintéllyel. De kételkedtek. (...) Amikor az ács fia megszólalt, a farizeusok felfigyeltek.”

2011. június 1., szerda

Varga Zoltán: Szinán építész dühösen dobbantott - Hatalomról, emberi kapcsolatokról -Athenaeum Kiadó, 2010



Dr Osman Péter ismertetése

Varga Zoltán e könyvét az teszi nagyon izgalmassá és még inkább hasznossá, hogy mindannyiunk életének és szintúgy a vállalatok működésének különösen kritikus jelentőségű mozgatóerői működésébe és kezelésébe ad kimagaslóan jó betekintést. Kimagaslóan jót, mert az a valóság talaján szerzett tapasztalatokra, és a szerző hozzáértő elemzéseire támaszkodik, és mindannyiunk számára útmutató megállapításokat kínál.
„Hatalomról, emberi kapcsolatokról” - ez lehetne a laikus számára nehezen követhető tudományos eszköztárral előadott értekezés, s akkor „Tán csodállak, ámde nem szeretlek, S képzetem hegyvölgyedet nem járja.” módján meglehetősen keveset is tudnánk kezdeni vele. Ő viszont tökéletesen világosan, mindenki számára jól követhetően szól mindezekről, a legcsekélyebb misztifikáció nélkül, kitűnően bemutatva e dolgok valódi lényegét.
A lélektannal az a baj - és valójában a hatalom működése is ebbe tartozik, hogy a tárgya rendkívül bonyolult, összetett, voltaképpen számtalan tényező hatására mozgó, változó és ezért még nehezebben megragadható célpont, és ezért nehéz róla úgy adni elemzést és magyarázatokat, hogy azt mindannyian értsük. Vargának ez ebben a könyvben ragyogóan sikerül. Mérnöki pontossággal és gyakorlatiassággal elemez, és a legjobban befogadható közvetlenséggel és egyszerűséggel adja át a fontos és hasznos megállapításait.
Világtól tökéletesen elvonult, mindenben önellátó remetéktől eltekintve, mindannyiunk köz- és magánéletében egyaránt meghatározó jelentőségűek az emberi kapcsolatok és a hatalmi viszonyok. Szintúgy minden gazdasági, szolgáltató és közéleti tevékenységben, hiszen azokban embereknek kell együttműködniük, és/vagy másokat irányítaniuk illetve mások irányítása alatt dolgozniuk. Az emberi faj egyik legfontosabb meghatározója, hogy társas lény, azaz lényegében az egész léte más emberekkel való kapcsolatokra, együttműködésekre támaszkodik, és a dolog természet törvényszerűen következik, hogy minden ilyen kapcsolatban, annak minden mozzanatában valaki irányít, vezet - nyílt vagy többé-kevésbé rejtett módon -, mások pedig ezt követik. Hatékonyan vezetni pedig csak hatalmi pozícióból lehet. Természetesen nem szükségképpen másokra ráerőszakolt hatalommal, hanem éppen a hatékonyság érdekében sokkal inkább úgy, hogy maguk a vezetettek ruházzák rá a hatalmat a vezetőre, vagy legalább is hajlandóak elfogadni őt a vezetőjükként.
Bármit is tartunk a demokrácia jelentőségéről és pozitívumairól, ahol döntéseket kell hozni, ott mindig van egy, a vezetőtőktől és a vezetettektől függetlenül alakuló, magából a helyzetből következő időkeret, amely alatt nem is csak a döntésnek, hanem a végrehajtásnak is meg kell születnie. Egy távlati fejlesztési stratégia kialakításánál például ez lehet tágabb, egy hirtelen helyzetváltozás meglovagolásánál vagy túlélésénél viszont akár kegyetlenül szűk is. Ez gyakran már önmagában is meghatározza, mennyiben lehet tere a döntéshozatalban a demokráciának - és akkor a kompetenciákról még nem is beszéltünk. (Gondoljunk bele, mire vezetne, ha egy bank demokratikus döntéshozatallal akarná kialakítani, hogy miként reagáljon egy jelentős piaci változásra!)
„Értelmes közegben az elfogadott vezető presztízsét a beismert hiba erősíti, és nem rombolja.” ◙ „Csaknem bizonyossággal állítható - ha az emberi dolgokról egyáltalán bármi is állítható teljes biztonsággal -, hogy a hatalom személyiségtorzító hatásával szemben az ember nem rendelkezik immunitással.” ◙ „Csak egyszemélyes vezetés létezik. A "demokratikus vezetés" nemcsak maszlag, de fogalmi ellentmondás is. A démosz, a nép nem képes vezetni. Még egy villamost se. Sokaság - és vezetés szempontjából nézve már kettő is sokaságnak tekinthető - semmit se képes vezetni. Nem az esze miatt. Technikailag lehetetlen a dolog.” ◙ „Hatalmi viszonyokat bármilyen módon semmibe venni, leplezni, nyíltan nem vállalni, áldemokratikus maszlagokkal rejtegetni nemcsak teljesen felesleges, de veszélyes is. A hatalmi viszonyok tudomásul vétele nem szolgalelkűség, hanem éppen a realitásérzék jele. Nem is korlátoltság vagy fafejűség - amivel vádolni szokták a rendetlenek a rendhez ragaszkodót. Ez a realitás.” ◙ „A valóban kitűnő autokrata vezetők támaszkodnak munkatársaik tudására, szakértelmére, véleményére. Egyebek mellett éppen ezért kitűnő vezetők! A jó autokrata valódi önállóságot biztosít számukra a maguk területén, segítséget kér a specialistáitól, megvallva, hogy az adott területen ők a jobbak. Hiszen ezért választotta őket maga mellé. A vezetés ebben az esetben is egyszemélyi, autokrata marad. Mert végső soron egyedül ő dönt, és övé a felelősség.” ◙ „A céltudatos, termékeny, jó hangulatú munkacsoport létrehozójának drasztikusan fel kell lépnie a farkcsóválással szemben.”
Varga Zoltán akár már ezzel a pár mondatával is fényesen bizonyítja, hogy kiválóan érti a vezetés mesterségét és művészetét, a könyve pedig igen sok további, módfelett tanulságos megállapítással támasztja ezt alá. Ő úgy mondja, hogy benne az emberi jelenségről beszél nekünk, azt pedig tudnunk kell, hogy eredményesen csak az képes vezetni - kicsiny és nagy léptékben egyaránt -, aki ebben az emberi jelenség igen mélyreható ismeretére támaszkodik. Vezetni, nem pedig egyszerűen diktátori módszerekkel rákényszeríteni valamit az emberekre. Rövid távon ugyan ez utóbbi is hozhat eredményeket, de hatékonyságot szinte soha, annak bizonyosságát viszont mindig, hogy a kényszer alól mindenki igyekszik kibújni, az ilyen vezetőnek pedig szorgosan kívánják a vesztét. Nagyon is igaza volt Harry Truman-nek mondván, hogy „A vezetés az a képesség, hogy embereket rávegyünk arra, hogy tegyék, amit nem akarnának tenni, és ezt még szívesen is tegyék.” Ehhez kínál sok hasznos és izgalmas gondolatot, ismeretet, megfontolást Varga könyve.
Az Athenaeum Kiadó így mutatja be a szerzőt: „Varga Zoltán pszichotherapeutaként dolgozott évtizedekig a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen. Az idők megrendítő változása miatt kicsöppent a - mint mondja - "rettenetes" egészségügy sajátos zárt rendjéből. Több évtizedes tapasztalatait az "emberi jelenségről" egy másik, ugyancsak zárt rendszerben sikerült "értékesítenie": a versenyszféra világában. Közelről látta és látja a hatalom természetét és működését, és mivel éles szemű megfigyelő, ráadásul remek mesélő, érdemes figyelni rá.” Fűzzük rögtön hozzá: Varga nemcsak jó megfigyelő, hanem a dolgok lényegét és valódi működésmódját kitűnően felismerő elemző - ez avatja a megállapításait nagyon értékessé. Az „emberi jelenséget” éppen az teszi nehezen megfejthetővé, olykor szinte megfejthetetlenné, hogy ehhez meg kell találni és megérteni a többnyire rendkívül összetett és bonyolult belső és külső mozgatóerőit és azok összjátékát. Amint a könyvéből kitűnik, ő kiválóan ért ehhez, s ettől lesz műve nemcsak érdekes, hanem kiemelkedően tanulságos is. Szóljon innen a könyv néhány belőle vett idézettel önmagáról, önmagáért:
„Ha ügyesen adagolják és vezetik fel a dolgot, az ember bármilyen jó tulajdonságot képes elismerni magáról.” ◙ „A vezetőt a környezet mintegy "megkísérti", hogy elhiggye magáról, hogy ő más, valószínűleg több és jobb, mint alárendeltjei. Amilyen mértékben egy közösség vezetője áldozatul esik ennek a kísértésnek, olyan mértékben távolodik el a valóságtól, annyira dermed meg az agya, romlik a külvilág bonyolult ingereire adott válaszainak nívója. Márpedig ennek a kísértésnek minden vezető ki van téve. Az így elváltozott személyiség a munkáját még el tudja látni, de emberileg már nehezen megközelíthető. A helyzetnek hosszabb távon a munkája is kárát látja.” ◙ „Gondoljunk bele, milyen mértékű belső biztonság, szellemi rugékonyság, realitásérzék, önismeret, önirónia, és még sok egyéb szerencsés tulajdonság együttese szükségeltetik ahhoz, hogy a vezető ne essék áldozatául a környezet kísértésének. És amennyire lehetséges, immunis maradjon a hatalom fertőző mellékhatásaira.” ◙ „Baráti társaság szolidaritására nem épülhet egy szervezet működése. A barátság is pillanatok alatt tönkremegy.” ◙ „Csak maga a vezető döntheti el, kiről gondolja, érzi úgy, hogy szívesen dolgozna vele. E választási szempont alkalmazásánál a vezetőnek abszolút mértékben szubjektívnek kell lennie. Azt mondhatnám, ha valaki nem állhatja a magas termetűeket, sokat kockáztat, ha fontos és bizalmi munkatársat a kosaras termetűek közül választ.”